Då jag i dag skulle fickparkera gick det till en början bra. Sen helt plötsligt efter att jag backat två gånger gick det inte att få i backen??? Jag fick till slut putta bak bilen manuellt och joxa tills jag fick ut bilen och kunde ställa mig på en plats där jag sen kommer kunna få ut bilen själv. Vad kan ha hänt? För lite växellådsolja?? Fel på kopplingen?? Det har hänt tidigare att man blivit tvungen att trycka ner kopplingen två gånger innan man fått i backen. Men backen har alltid gått i .
HJÄLP, är verkligen helt grön på detta och orkar inte mer strul med bilen.
Går ettan att få i utan problem? Om kopplingen krånglar brukar det märkas på de andra växlarna också. Men det skulle kunna vara något med länkaget mellan växelspaken och lådan som krånglar och gör att man inte riktigt når fram till backen
*Heavy breathing* Fick hösten 2016 exakt samma shit problem med min bmw f10 520d, skitet vägrade gå in i backen när ja höll på parkera hemma. Hade otur för min del att det var växellådan som behövde bytas, bmw skulle ruinera mig ifall dom skulle börja öppna o pilla. Hoppas att det är nått enklare för dig! alla mina andra växlar gick i perfekt annars.
Du har ingen backspärr? Alltså att du måste dra upp en ring runt spaken eller trycka ner den för att kunna lägga i backen. Det har hänt att den har kärvat på min bil nån gång.
Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.
Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”
Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.
Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”
Aha! Som VAG? Inget fel utan en funktion...
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.
Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”
Aha! Som VAG? Inget fel utan en funktion...
äre standard att man inte kan få in backen? kanske var standard hos bmw också, jag som gjorde fel o sålde skiten. ajajaja
Backen är inte synkroniserad så kan det vara så att lådan hamnat i fel läge bara? Ofta kan man rulla fram några centimeter så går det. Bara en teori.
Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”
Aha! Som VAG? Inget fel utan en funktion...
Bra poäng där tycker du? När moderatorn off topic och kastar in en fackla är det väl fritt fram för andra att göra detsamma? Skärpning.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Jobbar med Suzuki och det är standard på dessa bilar, många kunder som har klagat på detta. Finns ingen kampanj eller liknande så det döms ut som ”egenskap av bil”
Aha! Som VAG? Inget fel utan en funktion...
Bra poäng där tycker du? När moderatorn off topic och kastar in en fackla är det väl fritt fram för andra att göra detsamma? Skärpning.
Kan tillägga att Ford MTX-75 växellådan har likadan egenskap, Även Volvo M47R, M56, Alfa's 5-6 Växlade lådor, Subaru's 5 växlade låda i Outback 2006 ovs. Alltså, Osynkad backväxel. Vilken nyhet
Tips till TS: Lägg i neutral igen och släpp upp kopplingen några sekunder och försök igen. Funkar inte det (eller åka lite framåt) bör växellänkaget ses över.