3254
Sök

Vad gäller vid en reklamation av bilen?

8 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#1
Jag köpte en Skoda Octavia Greenline 1.6 årsmodell 2011 från en bilhandlare någon gång i maj ifjol. Redan efter ett tiotal dagar fick jag lämna in den.

Varningslampan för glödsystemet tändes under färden.

Jag hade ingen felkodläsare när det hände. Lampan försvann vid omstart. De lämnade in den på VWs verkstad och de hittade noll fel på bilen. Istället gjorde de uppdateringen för deras utsläppsfusk. Kändes lite skumt.

Sen gick hela sommaren och hösten utan några incidenter. Lampan dök aldrig upp.

För en vecka sen kom den igång igen. Jag satte i felkodläsaren och läste av koden.  Exhaust Gas Recirculation Sensor B Circut Low.

Det visar sig att EGR:n är rätt kass. Tippar att den funkade fint över sommaren för att det var relativt torrt. Ett byte går på 5-12 000 kr. Jag har läst på om reklamations rätt  och att det gäller i 3 år. Men felet ska ha funnits vid köpet.

Bilen är inte säker att köra. Går oftast i felsäkert läge mitt på motorväg och jag undviker att köra den.

Hur bör jag göra vid en eventuell reklamation?

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
14 mars 2018
#2
det felet du har nu är rätt säkert relaterat till den där förbannade äkliga uppdateringen dom gjorde..
inte att felet skulle varit där tidigare..  inget ovanligt problem efter deras dåliga uppdateringar  googla lite så kommer du hitta en hel del info om det

Kör fort så hinner inget hända...

8 881 Inlägg
14 mars 2018
#3
Eftersom det gått så lång tid så är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel som fanns när du köpte bilen.

Fotograf på tierpidag.se

8 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#5
Hamilton skrev:
Eftersom det gått så lång tid så är det du som ska bevisa att det är ett ursprungligt fel som fanns när du köpte bilen.

Felet fanns ju vid köpet. Bara de som inte kunde (ville) fixa det.

@growe läste om det tidigare idag. De verkar inte se sig själva som reparationsskyldiga dock.

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
14 mars 2018
#6
Nej vag tar inget ansvar som tur är kan man återställa skiten.   Man ska inte men man bör göra det.   Försvinner oxå vid en optimering  på din 1.6 har du 105hk va... Efter optimering har du 140...

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
17 969 Inlägg
14 mars 2018
#7
Som Hamilton påpekade så ligger bevisrätten på dig. Sen är trasig EGR en följd av uppdateringen och då kommer bilhandlaren hävda att felet inte fanns vid köpet då den lustigt nog rullat utan fel hela sommaren/hösten. Kan inte mer än hålla med.

Lutar åt att du får betala ur egen ficka. Se till att ha pengar liggande för framtida reparationer dessutom.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

8 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Som Hamilton påpekade så ligger bevisrätten på dig. Sen är trasig EGR en följd av uppdateringen och då kommer bilhandlaren hävda att felet inte fanns vid köpet då den lustigt nog rullat utan fel hela sommaren/hösten. Kan inte mer än hålla med.

Lutar åt att du får betala ur egen ficka. Se till att ha pengar liggande för framtida reparationer dessutom.

Felet fanns innan uppdateringen. Det jag lämnade in den för i första taget. Kan lägga till att jag jobbade dubbelt under sommaren så den rullade knappt. Körde max 600 km totalt juni-oktober.

8 881 Inlägg
14 mars 2018
#9
Skodasnubbe skrev:
Hybrid_ skrev:
Som Hamilton påpekade så ligger bevisrätten på dig. Sen är trasig EGR en följd av uppdateringen och då kommer bilhandlaren hävda att felet inte fanns vid köpet då den lustigt nog rullat utan fel hela sommaren/hösten. Kan inte mer än hålla med.

Lutar åt att du får betala ur egen ficka. Se till att ha pengar liggande för framtida reparationer dessutom.

Felet fanns innan uppdateringen. Det jag lämnade in den för i första taget. Kan lägga till att jag jobbade dubbelt under sommaren så den rullade knappt. Körde max 600 km totalt juni-oktober.

Som jag skrev tidigare så ligger bevisbördan på dig även om du bara kört 600 km eller att felet fanns innan uppdateringen. Efter 6 månader ska du bevisa att det är ett ursprungligt fel, någon hänsyn till att du inte använt bilen tas inte utan det är tiden som räknas.

Fotograf på tierpidag.se

8 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#10
Hamilton skrev:
Skodasnubbe skrev:
Hybrid_ skrev:
Som Hamilton påpekade så ligger bevisrätten på dig. Sen är trasig EGR en följd av uppdateringen och då kommer bilhandlaren hävda att felet inte fanns vid köpet då den lustigt nog rullat utan fel hela sommaren/hösten. Kan inte mer än hålla med.

Lutar åt att du får betala ur egen ficka. Se till att ha pengar liggande för framtida reparationer dessutom.

Felet fanns innan uppdateringen. Det jag lämnade in den för i första taget. Kan lägga till att jag jobbade dubbelt under sommaren så den rullade knappt. Körde max 600 km totalt juni-oktober.

Som jag skrev tidigare så ligger bevisbördan på dig även om du bara kört 600 km eller att felet fanns innan uppdateringen. Efter 6 månader ska du bevisa att det är ett ursprungligt fel, någon hänsyn till att du inte använt bilen tas inte utan det är tiden som räknas.

Jo men jag lämnade in den för det här tio dagar efter jag hade köpt bilen. Vilket troligtvis betyder att felet fanns där från start. Har varit hos min lokala mekaniker och han säger att det är ett bra skäl att reklamera bilen då jag redan har lämnat in den så pass tidigt och att jag ska göra det skriftligt via brev eller mejl.

Forummoderator
17 969 Inlägg
14 mars 2018
#11
Skodasnubbe skrev:
Hamilton skrev:
Skodasnubbe skrev:

Felet fanns innan uppdateringen. Det jag lämnade in den för i första taget. Kan lägga till att jag jobbade dubbelt under sommaren så den rullade knappt. Körde max 600 km totalt juni-oktober.

Som jag skrev tidigare så ligger bevisbördan på dig även om du bara kört 600 km eller att felet fanns innan uppdateringen. Efter 6 månader ska du bevisa att det är ett ursprungligt fel, någon hänsyn till att du inte använt bilen tas inte utan det är tiden som räknas.

Jo men jag lämnade in den för det här tio dagar efter jag hade köpt bilen. Vilket troligtvis betyder att felet fanns där från start. Har varit hos min lokala mekaniker och han säger att det är ett bra skäl att reklamera bilen då jag redan har lämnat in den så pass tidigt och att jag ska göra det skriftligt via brev eller mejl.

Inte bilfirman alltså? De vill knappast ens ta i en produkt från VAG som de sålt så nja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
14 mars 2018
#12
Det BÖR väl finnas någon skrotare som har något passande tycker man..
Lägg lite tid på sök så kommer du undan lite billigare om det inte löser sig med säljarn..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Fri fart för ett fritt folk!
14 083 Inlägg
14 mars 2018
#13
jag skulle bara montera en bricka i egr och programera bort skiten..  ingen mening att hållas med sånt där dynga som garanterat kommer börja strula igen så länge vags skräpprogramvara ligger kvar.

Kör fort så hinner inget hända...

8 Inlägg
14 mars 2018
Trådstartare
#14
Hybrid_ skrev:
Skodasnubbe skrev:
Hamilton skrev:

Som jag skrev tidigare så ligger bevisbördan på dig även om du bara kört 600 km eller att felet fanns innan uppdateringen. Efter 6 månader ska du bevisa att det är ett ursprungligt fel, någon hänsyn till att du inte använt bilen tas inte utan det är tiden som räknas.

Jo men jag lämnade in den för det här tio dagar efter jag hade köpt bilen. Vilket troligtvis betyder att felet fanns där från start. Har varit hos min lokala mekaniker och han säger att det är ett bra skäl att reklamera bilen då jag redan har lämnat in den så pass tidigt och att jag ska göra det skriftligt via brev eller mejl.

Inte bilfirman alltså? De vill knappast ens ta i en produkt från VAG som de sålt så nja...

Bilen var inne på två verkstäder. Bilfirmans och VAG:s. Gick bara och frågade om eventuellt pris hos mekanikern. Han tog 5000-7000 för bytet.

Men om det är fel på mjukvaran i datorn känns det som bortkastade pengar då skiten kommer bränna igenom den nya ventilen rätt snabbt.

1 271 Inlägg
14 mars 2018
#15
Hybrid_ skrev:
Som Hamilton påpekade så ligger bevisrätten på dig. Sen är trasig EGR en följd av uppdateringen och då kommer bilhandlaren hävda att felet inte fanns vid köpet då den lustigt nog rullat utan fel hela sommaren/hösten. Kan inte mer än hålla med.

Lutar åt att du får betala ur egen ficka. Se till att ha pengar liggande för framtida reparationer dessutom.

Det är ju en lite roddig situation med två externa parter. Det utesluter dock inte på något sätt att detta går att lösa. Det är ju väl känt att den nya programvaran knäcker EGR systemet.

Jag hjälpte en kollega på jobbet som lämnat sin A3 på service hos autoriserad Audiverkstad och fick tillbaka den med uppdatrad mjukvara. Ett par veckor senare började bilen gå dåligt och tänd motorlampa. Jag läste ur felkoder och mycket riktigt - EGR hade gett upp. Jag preppade henne med Vi Bilägareartikeln, utskrift av felkoder och länkar till några andra sidor med samma info. Hon tog med sig rubbet till verkstaden och tog in den samma dag. Utbyte av EGR ventil. Utan kostnad.

Jag menar att det spelar antagligen ingen roll var bilen är köpt i detta fall. Om felet, troligen förvärrats/uppstått i samband med den nya programvaran skulle jag vända mig till verkstaden som utfört detta.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

214 Inlägg

Sök