17 mars 2018
Trådstartare
Hej
Min fru har en Ford Mondeo mk3 2004 med 2.0l bensin motorn. Den har rullat snart 10000mil (vilket med tanke på åldern inte är mycket)
Under en tid nu så har till att börja med backen varit svår att få i från start, dvs när bilen stått stilla ett tag och inte rullat.
Det brukar gå att få i den efter ett par försök men det är ofta som det är svårt när man ska backa ut från parkeringen.
Jag har även noterat att det känns lite skumt att få i växlarna när man kör. Ska inte säga att det är trögt men det är som att det är två lägen innan växeln går i... man känner typ som ett litet motstånd som släpper och växeln går i.
Om man växlar väldigt sakta under färd, dvs tex från 2an till 3an men man flyttar växelspaken mycket sakta så skorrar och hugger det när man är i mellanläge mellan friläge och växel så att säga. Det känns som att den inte är helt frikopplad på något sätt.
Är ingen expert på vxl lådor och kopplingar, men när kopplingen är nedtryckt under färd så ska man väl egentligen kunna kunna göra vad som helst med växelspaken (utom att lägga i backen såklart) utan att det ska skorra på eller mellan någon växel?
Jag tycker även att när kopplingen är nedtryckt så känner man lite små ryck/vibrationer/rörelser i pedalen.. kanske inget konstigt? (jag har kört automat de senaste åren så kommer inte helt ihåg om det ska vara så eller ej)
En sista sak som jag inte vet om jag ska tro på eller ej men när frugan skulle köra iväg från tankstation häromdagen så sa hon att bilen backade när man la i ettans växel :-O
Backen hade inte varit ilagd innan avfärd...
Vet inte om det bara var så att det var lutning/gupp framför pumpen och det kändes som bilen backade eller om hon bara var mycket mycket trött efter en lång dag på jobbet...
Jag har aldrig varit med om eller hört om en bil som backar på 1ans växel... för att efter ett par i och urläggningar av växeln sedan växla som normalt
Någon som vet felet?
växellådan kass? koppling kass?, Urtrampningslager/Slavcylinder? Synkringar?
Stort tack på förhand!
Senast redigerat av AEN (17 mars 2018)