Fick hem den här pärlan i April 2017 och vi gör det mesta på egen hand av mig och min farbror. Tanken är såklart original med viss modifiering som motor uppborrning (då original motorn cobra jet inte följde med), så hitta vi en... Visa mer
Nu är projektet inrullad och kan äntligen startas upp. Kan avslöja redan nu att vi (jag och min farbror) har en Mustang mach 1 ståendes som nästa objekt efter denna.
Palla upp chassi och ut med ramen, med tillfälliga "pallbockar" bak. Med risk för facket så visas inga bilder på det tillfälliga, men en viss glimt finns i bakgrunden.
Nu tar vi oss en titt runtom innan vi startar på riktigt. Det blir lite småsvetsande här och där men inget större. Men underredet och all underredsmassa blir nog många timmars skrapning av...
Skrapa skrapa skrapa, all massa ska bort! Skrapa skrapa det börjar ta sig. Skrev jag att jag skrapa? Börjar ge resultat nu när slipmaskinen är igång.
Med uppskattning på ca 40 timmar under bilen så har jag hunnit med skrapa bort all body samt allt löst med feinmaskin och diverse skrapor. Slipat tre omgångar med olika storlekar på papperet (40/60 och 120). Thinner tvättat två gånger och en gång med silikontvätt.
Under tiden Jag jobbat på underredet så har vi fått tillbaks ramen från blästring och bensintanken. Det blev som väntat lite lagning, inget större där heller men lika bra att göra. Efter 50år på gatan.. Just ja, vi får säga grattis, hon fyller 50 år iår! Grattis!
Efter noggrant dammsugit och blåst bort alla rester från blästersanden så tvättar jag av den lite lätt med thinner. Vi valde hammarlack som grund och med pensel.
Det är roligt när man ser resultat. Nu är ramen grundad. Resten tar vi med demontering av fram och bakvagn. Vi tar en sak i taget så man inte råkar missa något.
Nästa steg är grundlack och färdiglacka alla framvagnsdelar. Denna process utförs precis som innan som underredet, noggrann tvättning.
Nu montering! Allt gick hur smidigt som helst (nästan iallafall). De nya delarna som köptes in är fjäder och gasdämpare (dämpar åt båda hållen). Vi låter den gamla bromsskivan sitta då den är OK, men också för att vi inte fått dom nya ännu så vi ser till att göra den besiktningsfärdig och byter dom senare.
Tiden mellan framvagnsdemontering mm. Så har vi fått nya aluminiumtopparna på posten, hunnit blästrat och lackat fälgarna (dock bara blästrat centerkåporna en så länge).
Hitta originalhandbok billigt på tradera, tack!
En testlackning på hur chassit kommer se ut som finish. Det bollas i tankarna om vi ska ha ränder eller inte..
Nu tar vi ann torpedväggen. Det ser inte mycket ut till vägg.. Men det ska ändras på.
Med en uppskattning på ca 10 timmar +/- arbete av demontering, lossa kablar/kablage, skrapa underredsmassa (även här!?!?). slipning och tvättning så blev resultatet så här.
Behöver snygga till insidan också och vi börjar med att dammsuga och thinnertvätta allt, sedan täcka det som inte ska lackas. Ser jättebra ut och helt rostfritt. Dörrarna behöver lite lätt skrapning från limrester och en lätt avslipning med 220 papp.
Lackning av insida så nöjer vi oss med lack på sprayburk. Startar med en klassisk röd rostskyddsgrund som appliceras i två omgångar.
Nu har grunden torkat och dax för att spruta på den högblanka svarta finishen.
Det har bestämts att hela karossen ska slipas ner till så gott som plåtren.. Slipa slipa slipa.. Förra ägaren hade bara sprutspacklat hela bilen och grundlackat utan någon slipning och tvättning, så det fick bli att skrapa bort ett 2mm lager till att börja med innan slipning. Uppskattade skraptid ca 15 timmar.
Fram med historik och titta...Tror den vart med om en liten krock på dörren en gång i tiden.
Låt oss fortsätta med slipa slipa slipa. Jag jobbar med 40/60 papp då det är ca 12 lager som ska bort.
Till taket har jag en ställning på hjul som jag kan sitta på och enkelt flytta.
Slipa slipa slipa, jag ser till att inte komma åt kromet med slipmaskinen. Så, nu är det tid för nästa omgång med 120 papp över hela igen och detta avslutas med ett finare slippapper. Det är som sagt omgångar och processer som ska till innan det ska till.
Höll på att glömma och lägga ut motorn vi fick hem ungefär samtidigt som ramen. Tvättad och skrapad från oljerester. Skruvat bort gamla topparna och plockat ur kolvar samt allt som ska bytas ut.
Laddat upp lite nya bilder och nya händelser. Får ursäkta att det blir lite hoppigt med bilderna nu i början, försöker ta igen allt som inte delats till er följare tidigare. Men det flyter ut snart (helst igår).
Ramen är nu färdiglackad! Det kallar jag valborgsfirande.