2474
Sök

Köpråd, pålitlig v8, v10 eller v12 bil, 30 -150k

11 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
Hej!

1. Finns det någon bil med v8, v10 eller v12 som har riktigt pålitlig motor/växellåda?

2. Om Ja på fråga 1, vilken/vilka bilar?

3. Om Nej på fråga 1, vilken motor/växellåda är lättast att renovera själv? Det ska tilläggas att det tagit mig dagar att sätta upp en barngunga och är ej halvfärdig ännu, har lyckats borra 2 hål men pluggen har fastnat mitt i ena hålet och just nu har jag ingen lösning på detta utan att förstöra pluggen så ska jag renovera motorer så krävs det en motor som verkligen har utförliga instruktioner. Steg för steg med tydliga bilder och förklaringar exakt vad göra när det krånglar, i princip vill jag ha användarmanual till skruvmejslarna osv också smile. Har ett garage men det får precis plats en bil i det.

4. Har jag rätt i att det inte finns någon bil med välljudande motor där det är rimliga priser att köpa utbytesmotor/montering? Svårt att hitta priser men ser ofta priser på över 50k för bara motor som kanske dessutom havererar igen och då vore det billigare att ta värdeminskning på en bil med maskinskadeförsäkring vilket jag anser vara för dyrt. Egentligen viktigare än priset på bilen är kostnaden per månad. Gissar att bilen kommer rulla ca 300 mil per år.

5. Om det inte finns några vettiga bilar med stor motor och det inte är realistiskt att laga när det havererar, går det att få en 4 cylindrig bil att låta vettigt utan att sabba garantier (a3 2.0 tfsi 190 hk Quattro)?

Helst vill jag att bilarna ni eventuellt nämner har minst 4 sittplatser.

Mvh

Evildan
12 maj 2018
1. Ja.

2. Några förslag:
Lexus GS 430.
Lexus LS 430.
Toyota LandCruiser 200.
Senast redigerat av Evildan (12 maj 2018)

11 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
Tackar ska kolla upp dem, faktiskt mest läst om tyska bilar och alla mardrömshistorier men Lexus känns märkesmässigt väldigt rätt, då den är relativt ovanlig och därmed minst lika rolig.
Senast redigerat av kaninteskruva (12 maj 2018)

Forummoderator
18 129 Inlägg
12 maj 2018
Evildans förslag är nog det ända rimliga. Titta på en sådan!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 486 Inlägg
12 maj 2018
Instämmer till fullo med båda ovanstående inlägg.
Vill dessutom trycka på att akta dig för europeiska bilar i allmänhet och VAG-produkter i synnerhet.

Kika även på MOPAR och amerikanska och kanadensiska Ford och GM.
Jeep/Chrysler 5.9 lär vara "outslitliga", efter vad jag hört och läst.

4 261 Inlägg
12 maj 2018
javvist, finns också bmw 535-540-545 etc etc eller nån merca men dom är inte så pålitliga och kedjor samt växellådor håller ej så bra.

Forummoderator
18 129 Inlägg
12 maj 2018
torsen skrev:
Instämmer till fullo med båda ovanstående inlägg.
Vill dessutom trycka på att akta dig för europeiska bilar i allmänhet och VAG-produkter i synnerhet.

Kika även på MOPAR och amerikanska och kanadensiska Ford och GM.
Jeep/Chrysler 5.9 lär vara "outslitliga", efter vad jag hört och läst.

Tja, en Chrysler 300C med V8 är en trevlig kamrat. För en billig penning dessutom. Man bör köpa en Facelift från 2008 och framåt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

11 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
Tack så mycket, av de föreslagna bilarna känns det som att Lexus ls 430 samt 300c v8 är intressantast. Det är 5,7 liters motorn som är pålitlig på 300c? Då finns det i alla fall några bilar till salu, tror där var 2 ls 430 och något fler 300c. Om ni skulle slänga in en tysk bara för skojs skull vilken skulle ni säga är mest pålitlig? Såg nåt Youtube klipp att mercedes m113 motor skulle vara bra? Antar audi s8 v10 inte är pålitlig, är ju vag som det varnas flitigt för? Har bmw överhuvudtaget någon pålitlig konstruktion?

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 maj 2018
Ja en gs430 är nog ganska mycket bang for the buck. Däremot är de till åren och självklart kan allt paja även om det inte är någon större risk.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Forummoderator
18 129 Inlägg
12 maj 2018
kaninteskruva skrev:
Tack så mycket, av de föreslagna bilarna känns det som att Lexus ls 430 samt 300c v8 är intressantast. Det är 5,7 liters motorn som är pålitlig på 300c? Då finns det i alla fall några bilar till salu, tror där var 2 ls 430 och något fler 300c. Om ni skulle slänga in en tysk bara för skojs skull vilken skulle ni säga är mest pålitlig? Såg nåt Youtube klipp att mercedes m113 motor skulle vara bra? Antar audi s8 v10 inte är pålitlig, är ju vag som det varnas flitigt för? Har bmw överhuvudtaget någon pålitlig konstruktion?

300C är i grund och botten en Mercedes W211. Jag köpte en ny sådan i juni 2009. Den har rullat på UA men tappade nyligen nyckelkoderna vilket innebar att bilen inte gick att starta. Chrysler tog detta på elektronikgarantin så den är ok med noll kronor i kostnad. Min har dock mopedmotorn, en V6:a som gör bilen trög. Gick dock utmärkt att hålla 180 km/h på autobahn förra året. Timme ut och timme in...

Lexus är troligen ett säkrare val. Fast rullar man in en 300C på ICA:s parkering väcker den alltid uppmärksamhet. Har kört den med V8 och den har kraft nog.

Reservdansk
6 271 Inlägg
12 maj 2018
Hybrid_ skrev:
Lexus är troligen ett säkrare val. Fast rullar man in en 300C på ICA:s parkering väcker den alltid uppmärksamhet. Har kört den med V8 och den har kraft nog.

Så är det. Amerikanska bilar tenderar till att väcka uppmärksamhet (åtminstone de som inte är familjevagnar).
Jag och ena grannen i hyreshuset har jänkare, och övriga grannar brukar alltid gilla när vi glider förbi.
En annan, yngre kille, kör en Subari STI som ser fräsch ut också, men det väcker ju inga blickar på samma sätt.

Min Trans Am är ju storfavorit hos barn i 5-6 års åldern, brukar alltid komma fram och kika på "sportbilen". big_smile
Senast redigerat av TurbOla (12 maj 2018)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

4 261 Inlägg
12 maj 2018
kaninteskruva skrev:

jo bmw har e34-e39-e60 me v8, antingen e34-e39 540 med manuell låda, väldigt svåra att hitta och kostar runt 50.000kr på blocket, manuella lådorna har inga problem. Köper du en sån så ska du räkna med kylarbyte/vattenpump/slangar/behållare osv. Sen viktigast är att du håller koll på om kedjan rasslar, byt glidskenorna på kedjan och spännare så är den pålitlig annars, elfel förekommer abs och antisladd, kamaxelgivare osv. pålitligt?

e60 har sin 545-550, akta automaten där med, ta en med manuell. samma sak där kolla på kylningen/vattenpump osv, tror att vanos brukar strula på dom med ifall ja inte cyklar. Sen ska du tänka på att dessa v8or på e60 har ett kylrör under motorn som kan paja med tiden, det märker du ifall en morgon du ser att det är massa vatten under bilen, kostar runt 30-40tusen att laga ifall du inte skaffar en speciell del som finns i usa vad ja vet som kan komma under 20.000kr att byta. Det är vad ja vet om bmws v8or iaf. Kollar man igenom dessa problem lär dem vara pålitliga, tror jag.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
12 maj 2018
v10.. ja köp en Touareg v10 tdi om du gillar stora onödiga motorer i en ännu onödigare och totalt värdelös suv ;-)    bästa av allt att dom är riktigt dyra att äga så man får allt i ett perfekt paket...

varför inte välja en bil efter prestanda och funktion före ljud? smile
Senast redigerat av Growe (12 maj 2018)

Kör fort så hinner inget hända...

11 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
Intressanta svar, känns som att det finns några modeller att hålla utkik efter och lära sig mer om. Kommer ni på någon mer modell som utmärker sig gällande pålitlighet så skriv gärna, bilarna som nämnts uppfyller dock mina önskemål rätt bra, skulle gissa att 300c har kraftfullaste ljudet.

11 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
Angående prestanda och funktion så är a3an jag kör till vardags helt okej, ungefär som en fyrhjulsdriven gti men skulle gärna komplettera den med något som kan skapa mindre jordbävningar smile helst dock utan att bilen skakar om ekonomin alltför mycket dock, vilket tyvärr utesluter de flesta roliga modeller.

Fri fart för ett fritt folk!
14 287 Inlägg
12 maj 2018
kaninteskruva skrev:
Angående prestanda och funktion så är a3an jag kör till vardags helt okej, ungefär som en fyrhjulsdriven gti men skulle gärna komplettera den med något som kan skapa mindre jordbävningar smile helst dock utan att bilen skakar om ekonomin alltför mycket dock, vilket tyvärr utesluter de flesta roliga modeller.

bättre du lägger pengarna på att piffa igång maskinen på a3..  kan säga att en 2.0tfsi med helsystem utan cat inte låter dåligt på något sätt utan t.o.m mycket trevlig..   polarn hade samma motor i sin Octavia    370hk i motorn var det i den.. och gick sjukt bra och lätt riktigt bra

Kör fort så hinner inget hända...

11 Inlägg
12 maj 2018
Trådstartare
Misstänker att det inte är samma motor, detta är en rätt ny motor som arbetar efter en Milner princip eller nåt liknande. Finns i nya a4 också samt kanske nu i nån mer bil. Vet inte vad jag vågar göra med denna bil utan att riskera garantin, i Frankrike verkar det finnas nåt speciellt ljudsystem man kan välja till bilen när man köper den men fanns inte i konfigurationen i Sverige. Kan klart fråga audi vad de säger om jag byter avgassystem, tror ni de godkänner det? Har kört en hel del olika varianter av den vanliga 2.0 tfsi och den känns mer fri på något sätt, varvar snabbare tycker jag än min. Speciellt i cupran men även clubsport gtin.

1 271 Inlägg
12 maj 2018
Okej... du får inte ihop en barngunga... en plugg har fastnat...var pluggar man ens en barngunga? Din ambitionsnivå är ju beundransvärd meneeeh... Ja du jag vet inte vad jag ska säga. Du behöver köpa en bil som funkar och antagligen en bil med garantier.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 maj 2018
Soulman skrev:
Okej... du får inte ihop en barngunga... en plugg har fastnat...var pluggar man ens en barngunga? Din ambitionsnivå är ju beundransvärd meneeeh... Ja du jag vet inte vad jag ska säga. Du behöver köpa en bil som funkar och antagligen en bil med garantier.

Garantier behövs bara om bilen går sönder... wink Och då lär generalagenten/märkesverkstaden ändå slå så hårt de kan på fingrarna som försiktigt pillat i syltburken.

Men skämtåsidå så kan jag hålla med till viss del. En hobbybil kräver kunskap eller en rejäl bibba läder i bakfickan. En bra medelvägslösning blir då en Lexus med V8. Håller bra, har puff under huven men är alltjämnt med handen på hjärtat en jävligt tråkig direktörsvagn.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Evildan
12 maj 2018
caromania skrev:
Soulman skrev:

Garantier behövs bara om bilen går sönder... wink Och då lär generalagenten/märkesverkstaden ändå slå så hårt de kan på fingrarna som försiktigt pillat i syltburken.

Men skämtåsidå så kan jag hålla med till viss del. En hobbybil kräver kunskap eller en rejäl bibba läder i bakfickan. En bra medelvägslösning blir då en Lexus med V8. Håller bra, har puff under huven men är alltjämnt med handen på hjärtat en jävligt tråkig direktörsvagn.

Inte nödvändigtvis kanske, men det beror ijenkligen på vad som är tråkigt föståss.
https://mobil.blocket.se/annons/stockho … t/77112491

Sök