3230
Sök

Volvo 850 t5r batteriproblem.

125 Inlägg
29 maj 2018
Trådstartare
Tjo! Har en t5r som lever sitt egna liv!

Batteriet laddas ur vid tomgång. Batteriet är nytt. ca halvåret gammalt. Bilen börjar gå oroligt på tomgång sen när man stängt av är batteriet helt torsk. och bilen går inte att starta. Laddade upp batteriet och då fungerade det utmärkt. Kollade spänningen på batteriet på tomgång och det visade mellan 13 till 13.8 volt men ingen skillnad vid gaspådrag! nu ca 5mil senare är det samma problem. bilen gick oroligt på tomgång sen när jag stängde av var det hflt dött.
är generatorn slut?
eller vad kan detta vara för fel?

Forummoderator
18 131 Inlägg
29 maj 2018
Den kan dra mycket ström av någon anledning.
Generatorn laddar för lite.
Batteriet är slut.

Går att mäta sig fram.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 maj 2018
Minst 13,5 och upp till 14,5 beroende på batteri och gas..
Beroende på hur gammal generatorn är, så kan kolen vara slut och då laddar den inte..
Andra kol kan man fixa från antingen annan generator från skroten, billigt,  eller köpa ny generator för minst 3-5000 ..
Enbart NYA kol kan kosta bortåt 500..
Har man en STOR plånbok så kvittar det..
Senast redigerat av chanstagarn (29 maj 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

197 Inlägg
30 maj 2018
Låter som kolen i generatorn (eller nått annat fel på generatorn) borde ladda över 14 volt konstant

Ljuva 90-tal
1 128 Inlägg
30 maj 2018
Börja med att kolla enkla saker som jordkablar och vad generatorn laddar.

Om generatorn laddar som den ska så är det relativt vanligt att det kan vara spänningsfall i den tjocka röda/pluskabelns polskon/polsko till batteriet då kablarna är pressade i denna från fabrik och med åren så börjar det ärga där inne med spänningsfall som följd, själv varit med om det. Jag bytte till en "vanlig" från Biltema och det löste problemet. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000016610/

Nöjeskör närproducerat

Sök