Hej jag är en ny bilägare samt en riktig amatör på bilar.
Jag har köpt en importerad bmw x1 2010 och manualen står bara på tyska.
Den började varna för lågt lufttryck igår, så jag undrar, hur mycket ska jag ha i?
Är det olika tryck fram och bak?
Tack så mycket på förhand!
Det finns förbestämda rekommendationer på alla bilmodeller och däck. Du finner de enklast I handboken eller på klisterlappen mot plåten på insidan av 'förardörrkarmen'. Alternativt kolla länken ovan.
Generellt sätt är det bara att se till att inte köra lägre än 2bar och inte mer än typ ~3.5. Vanligtvis rekommenderas något mellan 2.2-2.8 och ibland olika på fram och bak beroende på bilens tyngdpunkter och akustik. Jag brukar dock köra samma oavsett. Ju högre tryck du kör desto lägre bränsleförbrukning men också lägre komfort.
En generell regel är att man hos en överstyrd bil(bil med motorn bak eller bakhjulsdrift) har något högre tryck i bakdäcken vid "normal körning". Vid last bak i bilen har man MYCKET högre lufttryck i bakdäcken.
Har din bil ingen dekal med lufttryckrekommendation på A- eller B-stolpen, så åk till en BMW-handlare och kolla i någon av deras motsvarande modeller.
Det behövs ingen instruktionsbok för att titta på dekalen som sitter i takluckan eller på förarsidans b-stolpe.
Det har jag aldrig sett som en placering av lufttrycksrekommendationsdekalen. Däremot har några bilar av hög genomtänkt konstruktionskvalitet sin lufttrycksrekommendationsdekal klistrad i handskfackets lucka alternativt gavel skyddad från väta och tvättsvampar så den hålls läslig bilens livslängd.
Det behövs ingen instruktionsbok för att titta på dekalen som sitter i takluckan eller på förarsidans b-stolpe.
Det har jag aldrig sett som en placering av lufttrycksrekommendationsdekalen. Däremot har några bilar av hög genomtänkt konstruktionskvalitet sin lufttrycksrekommendationsdekal klistrad i handskfackets lucka alternativt gavel skyddad från väta och tvättsvampar så den hålls läslig bilens livslängd.
Jag tror han missade ett n. Men ja, på b-stolpen eller i tankluckan. Där står det ofta.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Det behövs ingen instruktionsbok för att titta på dekalen som sitter i takluckan eller på förarsidans b-stolpe.
Det har jag aldrig sett som en placering av lufttrycksrekommendationsdekalen. Däremot har några bilar av hög genomtänkt konstruktionskvalitet sin lufttrycksrekommendationsdekal klistrad i handskfackets lucka alternativt gavel skyddad från väta och tvättsvampar så den hålls läslig bilens livslängd.
Jag tror han missade ett n. Men ja, på b-stolpen eller i tankluckan. Där står det ofta.
Så kan det vara, skribenten kanske själv hade börjat tanka då hen ytterst sällan skriver fel därav att jag tog det ordagrant.
Det har jag aldrig sett som en placering av lufttrycksrekommendationsdekalen. Däremot har några bilar av hög genomtänkt konstruktionskvalitet sin lufttrycksrekommendationsdekal klistrad i handskfackets lucka alternativt gavel skyddad från väta och tvättsvampar så den hålls läslig bilens livslängd.
Jag tror han missade ett n. Men ja, på b-stolpen eller i tankluckan. Där står det ofta.
Så kan det vara, skribenten kanske själv hade börjat tanka då hen ytterst sällan skriver fel därav att jag tog det ordagrant.
För att använda ett passande brittiskt uttryck. Det är lika ovanligt som hens teeth.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Det har jag aldrig sett som en placering av lufttrycksrekommendationsdekalen. Däremot har några bilar av hög genomtänkt konstruktionskvalitet sin lufttrycksrekommendationsdekal klistrad i handskfackets lucka alternativt gavel skyddad från väta och tvättsvampar så den hålls läslig bilens livslängd.
Jag tror han missade ett n. Men ja, på b-stolpen eller i tankluckan. Där står det ofta.
Så kan det vara, skribenten kanske själv hade börjat tanka då hen ytterst sällan skriver fel därav att jag tog det ordagrant.
Tänk vad du hade gått igång om jag skrivit taklock ...
Jag startar strax en tråd där du kommer få göra någonting vettigt med ditt engagemang och överförfriskade fritid.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Så kan det vara, skribenten kanske själv hade börjat tanka då hen ytterst sällan skriver fel därav att jag tog det ordagrant.
Tänk vad du hade gått igång om jag skrivit taklock ...
Jag startar strax en tråd där du kommer få göra någonting vettigt med ditt engagemang och överförfriskade fritid.
Det vet vi inte och får förmodligen aldrig veta. Är tråden vettig så kan jag i mån av tid och intresse eventuellt komma med glada inlägg däruti.
Bortom rimliga tvivel är jag lika säker på att som VAG gör utomordentligt bra motorer och växellådor skola du finna tråden jag åsyftar mycket intressant.
Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Tänk vad du hade gått igång om jag skrivit taklock ...
Jag startar strax en tråd där du kommer få göra någonting vettigt med ditt engagemang och överförfriskade fritid.
Det vet vi inte och får förmodligen aldrig veta. Är tråden vettig så kan jag i mån av tid och intresse eventuellt komma med glada inlägg däruti.
Bortom rimliga tvivel är jag lika säker på att som VAG gör utomordentligt bra motorer och växellådor skola du finna tråden jag åsyftar mycket intressant.
Du har helt rätt och därav uteblev min medverkan i din tråd.