2666
Sök

Saab 900 RWD Track Build

#1 Jag och mina kompanjoner från Team DikesDräparna har kommit över en Saab 900 RWD kaross! Tidigare i livet har den gått på strippen och vart riktigt snabb, nu ska den få nytt liv och målet är att köra långlopp! Fort som f#n ska... Visa mer

19 850 Visningar
Uppdaterades senast 21 december 2020
Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
7 november 2018
#21
Nämen dra åt h-e! Det här kommer bli en spännande rackare att följa! :-D
Vilken serie ska ni tävla i?
Sjukt kul bygge i alla fall! Den har ju redan en rwd bakvagn, är den ett hembygge eller har den anpassats från något annat fordon?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

405 Inlägg
7 november 2018
#22
rcy skrev:
wBes skrev:
Joel_Wiklund skrev:
Korrekt! Samma motor som i 9-3an big_smile
Dock kommer vi inte köra på samma låga effekt som Turbo X  wink

Spännande!

Forskat något kring vad dessa pjäser står pall för? Det mest vässade jag känner till är Robbans på Nordic som har plockat typ 430hp~ (dock med ett sju helsikes vrid på 750Nm~). Men motorn borde ju sitta i diverse Oplar och annat så kanske finns mer information internationellt?

Maptun's 9-3 Silverbeast bänkade väl typ 650hk och 800Nm om jag inte missminner mig.

Nackdelen med att vara Facebook befriad är att man missar såna roliga grejor, var ingen dålig kärra dom smällt ihop..

Hit the clutch, hit the gear, hit the gas and I'm gone

413 Inlägg
8 november 2018
Trådstartare
#23
Cuefa skrev:
Nämen dra åt h-e! Det här kommer bli en spännande rackare att följa! :-D
Vilken serie ska ni tävla i?
Sjukt kul bygge i alla fall! Den har ju redan en rwd bakvagn, är den ett hembygge eller har den anpassats från något annat fordon?

Ja men visst kan det bli bra? smile

Vi hade tänkt MSLS men de tillåter inte att man har bytt drivande ände på bilen. Men vi tänker åka långlopp med den, kanske testa på time attack smile

Bakvagnen är hemmagjord utav en annan visionär, volvo 740 axel med justerbara stag. Inget optimalt men nu har vi inte råd att vara kinkiga wink


413 Inlägg
8 november 2018
Trådstartare
#24
wBes skrev:
rcy skrev:
wBes skrev:

Spännande!

Forskat något kring vad dessa pjäser står pall för? Det mest vässade jag känner till är Robbans på Nordic som har plockat typ 430hp~ (dock med ett sju helsikes vrid på 750Nm~). Men motorn borde ju sitta i diverse Oplar och annat så kanske finns mer information internationellt?

Maptun's 9-3 Silverbeast bänkade väl typ 650hk och 800Nm om jag inte missminner mig.

Nackdelen med att vara Facebook befriad är att man missar såna roliga grejor, var ingen dålig kärra dom smällt ihop..

Silverbeasten finns på Instagram med wink Ja det är en riktig kärra det!!


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
8 november 2018
#25
Joel_Wiklund skrev:
Cuefa skrev:
Nämen dra åt h-e! Det här kommer bli en spännande rackare att följa! :-D
Vilken serie ska ni tävla i?
Sjukt kul bygge i alla fall! Den har ju redan en rwd bakvagn, är den ett hembygge eller har den anpassats från något annat fordon?

Ja men visst kan det bli bra? smile

Vi hade tänkt MSLS men de tillåter inte att man har bytt drivande ände på bilen. Men vi tänker åka långlopp med den, kanske testa på time attack smile

Bakvagnen är hemmagjord utav en annan visionär, volvo 740 axel med justerbara stag. Inget optimalt men nu har vi inte råd att vara kinkiga wink

Äh, en Dana kan Ni bygga upp till o tåla ordentligt med effekt wink Gissar att det är en 1030? Är det en 1031 är det ju ännu bättre ^^

Ok, är det ingen långlopps-serie som tillåter den modifikationen? Företaget jag jobbar på har ju 2 bilar som går i NSHC, är det snällare regler där tro? Vore ju kul o se vad den kan prestera över tid på full attack smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 Inlägg
8 november 2018
#26
Cuefa skrev:
Joel_Wiklund skrev:
Cuefa skrev:
Nämen dra åt h-e! Det här kommer bli en spännande rackare att följa! :-D
Vilken serie ska ni tävla i?
Sjukt kul bygge i alla fall! Den har ju redan en rwd bakvagn, är den ett hembygge eller har den anpassats från något annat fordon?

Ja men visst kan det bli bra? smile

Vi hade tänkt MSLS men de tillåter inte att man har bytt drivande ände på bilen. Men vi tänker åka långlopp med den, kanske testa på time attack smile

Bakvagnen är hemmagjord utav en annan visionär, volvo 740 axel med justerbara stag. Inget optimalt men nu har vi inte råd att vara kinkiga wink

Äh, en Dana kan Ni bygga upp till o tåla ordentligt med effekt wink Gissar att det är en 1030? Är det en 1031 är det ju ännu bättre ^^

Ok, är det ingen långlopps-serie som tillåter den modifikationen? Företaget jag jobbar på har ju 2 bilar som går i NSHC, är det snällare regler där tro? Vore ju kul o se vad den kan prestera över tid på full attack smile

I detta fallet är inte dana axeln något vidare över huvud taget då de är en stel axel, i slutändan är vi kanske ute efter lite mer geometri typ som bmw bakvagnarna smile

Jo det finns några som är lite snällare, typ ER Cup eller liknande. smile

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
8 november 2018
#27
Albin_Berggren skrev:
Cuefa skrev:
Joel_Wiklund skrev:

Ja men visst kan det bli bra? smile

Vi hade tänkt MSLS men de tillåter inte att man har bytt drivande ände på bilen. Men vi tänker åka långlopp med den, kanske testa på time attack smile

Bakvagnen är hemmagjord utav en annan visionär, volvo 740 axel med justerbara stag. Inget optimalt men nu har vi inte råd att vara kinkiga wink

Äh, en Dana kan Ni bygga upp till o tåla ordentligt med effekt wink Gissar att det är en 1030? Är det en 1031 är det ju ännu bättre ^^

Ok, är det ingen långlopps-serie som tillåter den modifikationen? Företaget jag jobbar på har ju 2 bilar som går i NSHC, är det snällare regler där tro? Vore ju kul o se vad den kan prestera över tid på full attack smile

I detta fallet är inte dana axeln något vidare över huvud taget då de är en stel axel, i slutändan är vi kanske ute efter lite mer geometri typ som bmw bakvagnarna smile

Jo det finns några som är lite snällare, typ ER Cup eller liknande. smile

Ja, det förstås ^^
Det var ju en dragracingbil från början så det är klart dom satsade på en stel axel då, tänkte inte så långt :p

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Hobbymekaniker
470 Inlägg
8 november 2018
#28
En stel axel behöver inte vara dålig. Titta på moderna mustanger, har för mig dom fortfarande åker stel? Annars Nascar. V8 Supers cars körde stel axel fram till för bara nått år sen.

4-länk får man dock tänka till lite med så man inte får låsningar, 3 länk är "vettigare" för en banbil. När ni ändå slaktar som ni gör är det relativt enkelt att gå över från 4-länk (som jag gissar att det sitter där) till 3-länk. Sätt fästet för 3-länkstaget på passagerarsidan, bredvid klumpen, och försök få det ca 15cm från axellinjen, de yttre får gärna sitta något liknande från axellinjen fast nedåt. Har ni då möjlighet till att flytta infästningarna lite uppåt på de yttre (fler hål bara) och ett antal hål för att kunna ändra vinkeln på det övre har ni en bra grund för justeringar sen. Vinkeln på det övre kommer bestämma hur mycke antisquat ni får, de undre bör vara paralella med marken smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

3 Inlägg
8 november 2018
#29
Cassius skrev:
En stel axel behöver inte vara dålig. Titta på moderna mustanger, har för mig dom fortfarande åker stel? Annars Nascar. V8 Supers cars körde stel axel fram till för bara nått år sen.

4-länk får man dock tänka till lite med så man inte får låsningar, 3 länk är "vettigare" för en banbil. När ni ändå slaktar som ni gör är det relativt enkelt att gå över från 4-länk (som jag gissar att det sitter där) till 3-länk. Sätt fästet för 3-länkstaget på passagerarsidan, bredvid klumpen, och försök få det ca 15cm från axellinjen, de yttre får gärna sitta något liknande från axellinjen fast nedåt. Har ni då möjlighet till att flytta infästningarna lite uppåt på de yttre (fler hål bara) och ett antal hål för att kunna ändra vinkeln på det övre har ni en bra grund för justeringar sen. Vinkeln på det övre kommer bestämma hur mycke antisquat ni får, de undre bör vara paralella med marken smile

Fast i jämförelse med separat bakaxel så är stel inte att prata om, att kunna få lite vänner och toe i bakvagnen är sjukt viktigt för körkänsla och bil beteende.
V8 SC i Australien kör väll fortfarande stel axel med spole och de bara understyr ändå till bilen vänder 180 grader ofrivilligt.
Men ja 3 länk är givetvis bättre om man nu vill köra stelt smile

Hobbymekaniker
470 Inlägg
9 november 2018
#31
Verkar som att den stela axeln försvann ca 2015 på Mustangen ja.

Ang. V8 SC så gick dom över till delad i.o.m att dom gick över till samma typ av bilar som halvägs kommit in i STCC (kallas dom TTA? Alla åker med precis samma grundchassie, de enda som skiljer är skalet, motorn och inställningarna för chassiet i princip) Typ 2015 där med.

Lika fullt går de faktiskt inte så hemskt mycket fortare i V8 SC idag än vad de gjorde då, och då körde man dessutom 4-länk. Man ska också komma ihåg att en delad bakvagn har oändligt många justeringsmöjligheter, geometrimöjligheter etc. En stel axel har fast camber, fast cambergain/loss, fast spårvidds förändring, fast toe osv. Det man justerar där är antisquat/pro squat, position i sidled, pinjongvinkel mer eller mindre. Sen kan man genom att ha de nedre stagen i t ex en 3-länk i olika vinklar få bakvagnen till att hjälpa till å svänga, eller motverka att svänga beroende på körstil.

En vettig stel axel är med andra ord jävligt lätt att justera in jämfört med en delad. En delad ska man också få till geometrin på så den matchar körstil och framvagn för att justeringarna man sen gör ska svara på rätt sätt. Så stel axel behöver inte alls sämre än en delad, en delad kräver dock mer nogrannhet och beräkningar för att få till, samt mer tid att justera in smile

Rätt geometri, rätt inställd, så är dock en delad i regel "bättre" än en stel axel. Sen finns ju mellanvägen med Dedion också. smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

413 Inlägg
13 november 2018
Trådstartare
#32
Uppdatering efter gårdagens insats smile

Vi måttade och funderade över motorfästen, kom fram till att det som finns kvar där framme av bilen är alldeles för klent, så vi kapade bort det med lol

Efter ett varv i garaget fick två gamla ben till en verktygstavla kliva in i tjänst och agera ramben.

Nu har vår adapterplatta ca 10mm frigång per sida och en väldigt bra utgångspunkt för att bygga motorfästen i! 

Nästa steg är att kapa och svetsa om mitten på tvärbalken så att växellådan får plats under. När vi gjort det så måste vi mäta vinkeln på drivlinan mot bakaxeln så vi får en bra vinkel på kardan, därefter kan vi mäta vart motorfästena kommer att hamna smile

Allt känns lite som ett moment 22 eftersom vi måste veta hur det kommer se ut innan vi vet hur det ska se ut wink


Låter bilderna tala för sig själva, men ja, vi ska kapa ner balkarna så att bilen inte blir 7m lång lol


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-99c52d875202ec91c7c79a852bfb0b8c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-0d276a00844982646937db0056dd5fae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-aa15187d18a64453aabe760fa6c42875.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-32cb3ee96fee26ea16a9fa1e6193295e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-ca55ade203e7df916f9b32d2c8ea9eae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-d4466608d20c22f9bd37ef7d871b1794.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-a3e27ba133fabd521f4d158a7daf0ba9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-e1779cb590b6ffe7788a2682f8eeefdb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-5e37b44662a5a3f0ebd9b37ac5e8a67f.jpg


413 Inlägg
10 januari 2019
Trådstartare
#33
Här om dan så vart det en till insats på bilen!
Vi har inte kunnat måtta in hela drivlinan ordentligt då ramverket i bilen tagit i växellådan. Nu tog vi och svetsade ihop en liten boxsektion som i sin tur kommer gå runt växellådan och ändå tillåta tvärbalken att sitta ihop. Det ska dit två till stödstag för att få det vridstyvt, men medans den står på pallbock så kan vi göra såhär wink När boxsektionen satt på plats så kapade vi ut det som var i vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-14fb73ea007edaf518bd25856f482a7e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-febaa7b6de3bc26a9de1d16466ddc704.jpg

Tanken är att växellådan ska stå med originalfästet på boxsektionen, adapterplattan ska bultas i de blåa rambenen och fram på motorn ska vi bygga en galge som hänger på varsin sida av torpedtornen. Allt detta ska göras så att drivlinan enkelt ska kunna  backas ut ur bilen när något gått sönder smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-149131b2ffadb406d10790f080403376.jpghttps://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-3de92b3bdf1f78a76a63b8a34aa7dd73.jpg

Vi kommer närmre och närmre att få drivlinan att sitta fast i bilen och inte hänga och dingla dagarna i enda wink
Det var allt just nu! Väl mött!! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-bfbc15e2e9cb2ee5f240c028843370f6.jpg


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
10 januari 2019
#34
Det händer grejer i alla fall!
Smart o tänka på att det ska vara enkelt o skruva ur grejerna, det underlättar den dagen något säger upp sig o raset är ett faktum :-P

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

413 Inlägg
10 januari 2019
Trådstartare
#35
Ja men visst! wink Tanken är att ha snap-of front och snabbfästen på kylarpaketet, så de går snabbt och smidigt att få bort allt. Finns risk att man måste flytta på motorn när man ska komma åt de två bakre tändstiften lol


413 Inlägg
14 februari 2019
Trådstartare
#36
Liten kort uppdate smile

Vi har börjat förbereda fjäderbenstornen för att kunna fästa motorn på. Vi ska bygga en galge som låter motorn hänga mellan tornen, men för att det ska orka måste vi förstärka tornen och vi började med att kapa ut rostiga partier och ersatte med vanlig plåt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-2a533b2f8b39bfe1e926eed6863d6b02.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-41e7474962ff2cb3bbbc3dd94c32c24a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-91f7ec7978b43412daac7d495c5f971e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-da31a0f90eab1b99bc64a2082c033ca7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-e6c3e9c3b4240b94ac1492f0949fa4be.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/199/198584/198584-82241fb15f8e1ae91d1df3b0988ff126.jpg

Nu ska vi kapa till en större bit att fästa direkt utanpå tornen så att det blir tjockare, så det inte viker sig.

Det var allt idag wink


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
14 februari 2019
#37
Coolt! Vad blir fördelen med att ha motorn hängande jämfört med stående?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

3 Inlägg
14 februari 2019
#38
Cuefa skrev:
Coolt! Vad blir fördelen med att ha motorn hängande jämfört med stående?

De finns inget att ställa motorn på 😂

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
413 Inlägg
14 februari 2019
Trådstartare
#40
Cuefa skrev:
Haha, det förklarar saken :-P

Precis som Albin sa wink det finns ingenting att ställa motorn på fram, så det får bli en hängande lösning. Dock kommer den att bultas nertill i adapterplattan så den kommer ha 4st fästpunkter plus att lådan även ska sitta med två smile
Den borde sitta kvar med andra ord lol



Sök