Verkar som att den stela axeln försvann ca 2015 på Mustangen ja.
Ang. V8 SC så gick dom över till delad i.o.m att dom gick över till samma typ av bilar som halvägs kommit in i STCC (kallas dom TTA? Alla åker med precis samma grundchassie, de enda som skiljer är skalet, motorn och inställningarna för chassiet i princip) Typ 2015 där med.
Lika fullt går de faktiskt inte så hemskt mycket fortare i V8 SC idag än vad de gjorde då, och då körde man dessutom 4-länk. Man ska också komma ihåg att en delad bakvagn har oändligt många justeringsmöjligheter, geometrimöjligheter etc. En stel axel har fast camber, fast cambergain/loss, fast spårvidds förändring, fast toe osv. Det man justerar där är antisquat/pro squat, position i sidled, pinjongvinkel mer eller mindre. Sen kan man genom att ha de nedre stagen i t ex en 3-länk i olika vinklar få bakvagnen till att hjälpa till å svänga, eller motverka att svänga beroende på körstil.
En vettig stel axel är med andra ord jävligt lätt att justera in jämfört med en delad. En delad ska man också få till geometrin på så den matchar körstil och framvagn för att justeringarna man sen gör ska svara på rätt sätt. Så stel axel behöver inte alls sämre än en delad, en delad kräver dock mer nogrannhet och beräkningar för att få till, samt mer tid att justera in
Rätt geometri, rätt inställd, så är dock en delad i regel "bättre" än en stel axel. Sen finns ju mellanvägen med Dedion också.