Hej mitt första inlägg så säg till om det blir fel eller för långt
Har en Volvo s40N 2004 med T5 motorn på 220hk motorkod B5254T3 Motorn har gått varm så topplocket skevat sig och har en spricka, hittar ingen topp från T5 motorn men ett par från 2.4i 170hk motorkod B5244S4 Vad jag kan se skiljer sig är att T5 har VVT (variabel ventil timing) på både insugskam och avgaskammen, medans 2.4an bara har det på insugskammen. Vet att 2.4an har 2435cc slagvolym medans T5 an har 2522cc slagvolym
Till min från nu går det att bara flytta över kammarna med vvt till topplocket från 2.4an Är det olika storlek på förbränningsrummet i toppen mellan dem och har dem samma ventiler? Utifrån vad jag kan se på bild så ser den likadan ut (samma gjutning) bara att dem pluggat ena hålet för solenoiden till VVTn.
Observera att det bara är topplocket som behöver bytas kammar och kammlock kan jag ju lätt byta ut om de passar
S40 bilar är utrustade med 4cylindriga motorer vilket innebär antingen 2,0T(lätt trycksturbo eller T4 ( högtryksturbo) T5 betyder femcylindrig motor, så du tittar efter fel delar
tror att även om den passar rent fysiskt så är det olika förbränningsrum och kompressionsförhållande,, kan blir problem där då den kommer från en sugmotor å ska på en turbomotor,,
tror att även om den passar rent fysiskt så är det olika förbränningsrum och kompressionsförhållande,, kan blir problem där då den kommer från en sugmotor å ska på en turbomotor,,
Tack för svaren! Har för mig att T5 an bara ska ha längre slag därav den högre slagvolymen än 2.4an rätta mig om jag har fel. Sen är det toppen som bestämmer vilket komp motorn har?
vet inte om det passar med topp från en s60t5a B5254T3 har en sådan liggande annars
Hej osäker om den passar då min motor är i RNC conceptet Där C står för compact och dem är gjutna annorlunda än dem vanliga RN motorerna Tackar mycket för förslaget
Är du säker att det inte är en S40 T5? Då B5254t3 bara användes i s40 V50 c30 och c70