24 juni 2018
Trådstartare
Har en Volvo V60 D4 -15 Automat (10k mil) som har börjat bete sig konstigt när motorn är kall. Började för ca 1 vecka sedan.
Efter att ha startat bilen och ska köra så svarar den knappt på gas (oavsett hur mycket jag gasar), går sakta framåt och det låter som att motorn slutar jobba, motorn är igång men inte mer än tomgång liksom. Den hackar sig fram i kanske 2 sekunder och går sen som den ska. Detta gäller både när man kör framåt och när man backar. I vissa fall har vi även känt av små hack när vi haft farthållaren på och kört under 70-80km/h, inte över det vad jag kan minnas. Gör vi ett kort stopp efter att ha kört och startar bilen igen har vi inte detta problem.
Har servats enligt intervall, ska in nästa gång om 2 månader/700mil.
Vad kan detta bero på? Inte märkt några andra konstigheter, inga missljud, startar som den ska etc..Inte trimmad och vi har inte gjort någon ändring. Ägt bilen i ca 1 år och inte haft några liknande problem tidigare.
Har bokat tid på verkstad för en diagnostisering men vill gärna veta om någon har tankar på vad som är fel. Efter att ha googlat verkar det kunna vara allt från luftfilter till skit i tanken. Kan det vara något trasigt i motorn eller växellådan så vi kan förvänta oss en reparationskostnad på större summor?
Jag kan absolut noll om bilar så tacksam för tips..
Senast redigerat av bullebulle (24 juni 2018)