2723
Sök

Volvo 740 B230F 88b - Bränslepumps problem / Elspöken

18 Inlägg
27 juni 2018
Trådstartare
#1
Ja då var jag här igen, bor på annat ort än bilen nu så det går ganska segt. Det verkar som vi ringat in felet iallafall.

Problemen startade förra sommaren, bilen tappade kraft under körning och när jag stannade så dog bilen helt. Bytte topplockspackning, termostat, tändstift, och tempmätare som var felkod på och tomgångsmotorn som var fastkärvad och "identifierad" som problemet. En ordentlig service gjordes alltså och bilen gick bra efter det ett tag.

Vid vinter så började bilen få problem igen, den började skaka och hacka som fan och hade väldigt lite kraft. Konstigt nog var det som den gick på mindre cylindrar än den hade. Medans motorn var igång kopplade vi ur bränslespridarna en efter en. Och Motorn reagerade inte på att vi kopplade ur spridarna på cylinder 1,2 och 4. Igen förändring i motorns gång. Men när spridaren på cylinder 3 kopplades ur dog motorn direkt. Detta är sant ur konstigt det än må låta. Nåväl vi bytte alla spridare utan resultat. Och nu går motorn ej igång alls. Vid det här laget är vi ganska vilsna. Vi har kollat in princip hela tändsystemet, tändstiften blir ordentlig blöta alla 4 och har bra gnista. Och den startar inte på startgas... Värt att notera är att stiften är ganska nya, ca 200 mil kanske men de är alla sotiga som fan.

Nu senast la vi märke till att den bakre bränslepumpen ej gjorden något ljud ifrån sig. Trots att den levt om förut då vi kollat. Så vi tog upp den armaturen och laddade batteriet. Vips så gick pumpen på första vridet av nyckeln. Men inte på andra vridet, eller tredje eller fjärde... Vi mätte strömmen, pumpen får cirka 9 volt och en jolt av 11 volt när man slutar köra startmotorn. Vi testade med ett nytt bränslepumpsrelä och ett begagnat. Samma sak, 9 volt. När vi byglar med stift och kabel så pumpen ska gå hela tiden så går den inte, trots den får 12 volt. Vi tar loss bränslepumpen och kopplar den direkt på ett bilbatteri så den får 12 volt. Då går den utan problem.

Bilbatteriet har laddats ur ett par gånger, men vid laddning vid senaste felsökningen så kunde vi köra startmotorn bra länge och 12 volt kommer fram. Kan bilbatteriet ha blivit dåligt på något sätt att det påverkar "kvaliteten" av strömmen?

Borde jag byta bränslepumpen trots att den går på externt batteri?


Det som är gjort utan resultat är:

Den startar ej på startgas
Testat med nya bränslespridare
Testat med fungerande rotor, fördelare, tändkablar, tändmodul, tändspole från en polares fungerande 740
Testat med nya tändstift
Tändningslås är bytt
Tomgångsmotor är bytt
Testat med annan och utan LMM
Nytt Bränslefilter
Testat med nytt Bränslepumpsrelä (det vita under askkoppen)
Alla säkringar är testade

Säkert en massa andra saker som är testat också vilket jag glömt då detta problem har existerat över ett år nu.

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
27 juni 2018
#2
Startar ej på startgas. .
Tyder ju på dålig gnista..
Sen är det faktiskt såhär:
Man kollar alltid gnista FÖRST beroende på att utan gnista startar inte bilen.
Sen kollar man bränsle..
Komprov hade varit bra efter det..
Kamrem. .?
Tändningsinställning?
Har du en himla otur så kan det vara 2 problem..
Senast redigerat av chanstagarn (27 juni 2018)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..


Sök