3279
Sök

Missljud/oljud från något i motorutrymmet när AC igång på tomgång. Verkar dock ej komma från kompressorn.

690 Inlägg
29 juni 2018
Trådstartare
Min fru har en  2004 ford mondeo 2.0 bensin där det har börjat låta som något är löst och hoppar runt i någon komponent... Typ som en kula i en plastburk som studsar runt osymmetriskt.
Det låter bara när ACn är igång och endast på tomgång. Ger minsta gas så försvinner det och återkommer när varvtalet återgår till tomgång.
Stänger man av AC så är det inget missljud vare sig på tomgång eller varv.
Tyckte dock att jag lyckades få till ett ensamt klonkljud utan ac då jag drog på alla extraljus och helljuset (70w xenon) och varvade till... när varvet dök ner lite så tyckte jag mig höra ett isolerat klonk, men det kan varit något annat.

Jag har försökt lokalisera vart det kommer ifrån men det är inte lätt. Lyssnat mot toppen med en skruvmejsel och det verkar ej komma från toppen/ kammar eller dyl.
Det verkar komma från baksidan av motorn (mot torpedväggen) och jag tycker att det låter lite mer i mejseln när man lägger den mot generatorn men kan ej isolera ljudet till den.
Lyssnar man under bilen så kan jag tycka att ljudet blir lite mer påtagligt, så bak och nedåt någonstans.
Ac kompressorn sitter nere och fram men jag tycker inte att det låter lika mycket där som i bakkant.

Någon som har någon ide?

Kolla gärna videorna

https://youtu.be/SOGm4HdqYm0

https://youtu.be/WJ9a9H_Asd0

Tack på förhand

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
29 juni 2018
Ac helt klart.
Plocka med det själv eller lämna in , det är frågan..
Skrotarna har väl en hel del mondeo nu att plocka ifrån..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

690 Inlägg
29 juni 2018
Trådstartare
Men är du säker på att det är AC kompressorn? Låter mer som att ljudet kommer från andra sidan av drivrems området så att säga.
Och som jag skrev, det kan ha funnits ett liknande ljud när jag belastade systemet utan av och varvtalet föll fort när jag varvade till fort och snabbt släppte gasspjället (precis när motorn kom lite för lågt i varv och bilen kompenserade och ökade varvet en aning)

4 917 Inlägg
29 juni 2018
Var det inte AC knappen du tryckte på i videon?
Man skulle kunna ta av remmen och vrida på acn, om det nu går dvs..
Har själv inte ac så vet därför inte om det är möjligt..
Senast redigerat av chanstagarn (29 juni 2018)

690 Inlägg
29 juni 2018
Trådstartare
Jo det var det och ljudet är "endast" när acn är igång... men jag tycker att jag ev lyckats återskapa ljudet som hastigast även utan acn inkopplad.

Men när acn är igång belastas väl egentligen alla komponenter som drivs av remmen mer än om acn är av iom ökat motstånd och att remmen så "spänns"

Sen så försvinner ju ljudet såfort man ger lite mer gas än tomgång.
Senast redigerat av AEN (29 juni 2018)

4 917 Inlägg
29 juni 2018
Förmodligen något som lossnat inuti och det är detta man hör och sen när centrifugalkraften ökar så blir det lite tyngd på den lösa delen som då lägger sig snällt tillrätta..smile
Senast redigerat av chanstagarn (29 juni 2018)

2 250 Inlägg
29 juni 2018
Nu kastbyter man inte kompressor så där utan vidare...
Systemet måste i vart fall vacuumpumpas innan man fyller kylmedie. Sen ska även ett fuktfilter bytas och kylmedie fyllas...

Nåväl. Sitter det inte ett frihjul på generatorn? Alltså i multiremskivan?

Det är väl den som knattrar, alltså inte låser som den ska åt ena hållet. Blir olila flrhållanden när remmen går trögare då den driver kompressorn.

Koöla alla remskivor att de sitter fast på axlarna.
Ev gummi i vevaxelremskivan som blivit kasst p g a  oljeläckage?

Lossa remmen och vrid snabbt åt vardera hållet på generatorn, så förstår du vad jag menar.

Tror inte på remspännaren.
Senast redigerat av Meaganeowner (29 juni 2018)

690 Inlägg
29 juni 2018
Trådstartare
mm ok...
Ska försöka få tillfälle att komma under bilen och lyssna, men det låter helt klart som att det kommer från andra sidan av motorn mot vart kompressorn sitter. Dock så fortplantar sig ljud lätt, men jag har uteslutit själva motorblocket för det är inget onormalt knackande där man lyssnar på det.
Var först orolig att det skulle vara kamkedjespännaren som börjat ge sig men vart smått lycklig när det inte lät från blocket och att det försvann när jag stängde av acn.

Det skulle inte kunna vara något annat lager eller liknande som gett sig i generator eller någon annan komponent i drivremssystemet?

690 Inlägg
29 juni 2018
Trådstartare
Ska testa och loss remmen och känna på alla remskivor.
jag har inte uppmärksammat något oljeläckage någonstans faktiskt. Motorn har "bara" gått 10 000 mil så den är nog i ganska bra skick.

Men ja det låter ju som att ljudet kommer mer från generatorhållet än kompressorn. Dock så var det svårt att komma ner längre utan att fastna med skägget i drivremmen så att säga så jag kunde inte avgöra om det kom i samma höjd som generatorn eller under den.

Meaganeowner skrev:
Nu kastbyter man inte kompressor så där utan vidare...
Systemet måste i vart fall vacuumpumpas innan man fyller kylmedie. Sen ska även ett fuktfilter bytas och kylmedie fyllas...

Nåväl. Sitter det inte ett frihjul på generatorn? Alltså i multiremskivan?

Det är väl den som knattrar, alltså inte låser som den ska åt ena hållet. Blir olila flrhållanden när remmen går trögare då den driver kompressorn.

Koöla alla remskivor att de sitter fast på axlarna.
Ev gummi i vevaxelremskivan som blivit kasst p g a  oljeläckage?

Lossa remmen och vrid snabbt åt vardera hållet på generatorn, så förstår du vad jag menar.

Tror inte på remspännaren.

690 Inlägg
9 juli 2018
Trådstartare
Har inte hunnit med att felsöka något direkt mer men jag märkte att det verkar ej ha med ac att göra i sig.
Stänger man av bara själva ac så är ljudet kvar, men slår man av fläkten/ventilationen helt försvinner ljudet. Dock så rasslar det till lite snabbt om man ger ett kort snabbt tryck på gasen när fläkten är av men ljudet är ej ihållande som när fläkten/ventilationen är igång
Senast redigerat av AEN (9 juli 2018)

Sök