2698
Sök

Krängningshämmare fram 740 T5

410 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#1
Hejsan!

Undrar lite över hur andra gjort/löst problemet med krängningshämmare fram på Volvo 7/940 med T5

I min så sitter där idag krängningshämmare från 760, men den är allt för mjuk/klen, skulle gärna vilja ha whiteline´s krängar sats med 1" krängare fram men den är väl inte kompatibel när man kör vitblock ?

Upplever att bilen dyker/lutar mycket vid hård kurvtagning, är krängare rätt väg att gå eller ska man satsa på en hård coilover lösning ? Tycker inte att fjädringen annars är för mjuk eller styv, bakvagnen känns relativt följsam vid tex bankörning, enda problemet jag haft där är vid hård inbromsning så vill gärna bakaxeln studsa, kan detta lösas med hårdare dämpare och bussningar ?

// Erik.R

Copyright @ Rybbs Production

1 162 Inlägg
7 juli 2018
#2
Kör hårdare dämpare

Den som säger att en orgasm är det skönaste som finns har nog aldrig varit riktigt skitnödig.

410 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#3
Hmm, löser det verkligen problemet med mycket lut ? I tex en längre kurva ?

Copyright @ Rybbs Production

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juli 2018
#4
hanomag skrev:
Hmm, löser det verkligen problemet med mycket lut ? I tex en längre kurva ?

Nej du är på rätt väg. Fetare krängare påverkar bilen mycket mer än fjädrar och dämpare gör. Finns inga tjockare så är ett bonnatrick att dra ihop två krängningshämmare där den ena har kapade fästöglor. Det blir lite styvare än en och påverkar gången.

Bäst är ju tjockare såklart. Hur är det med t ex polisbilar? Hade de samma utrustning vad gäller dessa? Exportmodeller? De med V6? Osv...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

410 Inlägg
7 juli 2018
Trådstartare
#5
Okej, skönt att få lite feedback! smile

Är ju som sagt ruskigt sugen på Whitelines 25mm krängare med polybussningar, har läst att den är ca 400% styvare än en "orginal" krängare, är ju för övrigt nöjd med fjädringen och har egentligen bara problem vid riktigt skarp kurvtagning.

Kanske man kan göra en adapter för att sänka infästningspunkten av krängaren så man får frigång mot oljefilter och tråg ?

Vore guld att få ta del av lite erfarenheter av någon som varit i samma sits, men det verkar som att de flesta köper dämpare och fjädrar som i övrigt är hårdare än de behöver för att det inte finns någon krängare som passar ?

Tror tyvärr att utbudet av krängare till 7 serien med v6an's modell är mycket begränsat, inte lyckat hitta någon info om det och jag har googlat endel....

verkar som att export bilar och de med turbo hade grövst krängare men dock inte i kombination med v6 så krökningen på mitten finns inte på de.

MVH: Erik.R

Copyright @ Rybbs Production

13 Inlägg
8 juli 2018
#6
Hur grov är den du har nu? Jag har en 23 Eller om de var 24mm  liggande som kommer från en 760 med v6. Finns ju några olika tjocklekar på dom original. Den som är 23/24 mm är den grövsta original. Det är även den grovlek som sitter på Alla turbo/glt modeller
Senast redigerat av Volvo_64 (8 juli 2018)

410 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#7
Å fasen! trodde inte de gjorde olika modeller till den med v6! hehe

Den som sitter på min bil är 19mm tjock

Har du alla fästen och fräsha bussningar till den också ?

MVH: Erik.R

Copyright @ Rybbs Production

13 Inlägg
8 juli 2018
#8
hanomag skrev:
Å fasen! trodde inte de gjorde olika modeller till den med v6! hehe

Den som sitter på min bil är 19mm tjock

Har du alla fästen och fräsha bussningar till den också ?

MVH: Erik.R

Japp har fästen nya bussningar och de små stagen från krängninghämmaren till länkarmen är ställbara med uniballs i ena änden och hårdare bussningar  i andra , den är överbliven från en 760 jag hade som projektbil . 1500kr så är den din.

410 Inlägg
8 juli 2018
Trådstartare
#9
Volvo_64 skrev:
hanomag skrev:
Å fasen! trodde inte de gjorde olika modeller till den med v6! hehe

Den som sitter på min bil är 19mm tjock

Har du alla fästen och fräsha bussningar till den också ?

MVH: Erik.R

Japp har fästen nya bussningar och de små stagen från krängninghämmaren till länkarmen är ställbara med uniballs i ena änden och hårdare bussningar  i andra , den är överbliven från en 760 jag hade som projektbil . 1500kr så är den din.

Nice!

Har du möjlighet att mäta hur grov den är ?

MVH : Erik.R

Copyright @ Rybbs Production


Sök