3743
Sök

Försäkringar på olika bilar, riktigt sjukt :/

1 582 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Tjenare.

Tänkte bara skriva av mig lite, har varit inne på olika försäkringsbolags hemsidor och spanat in vad vissa bilar skulle kosta att försäkra på mig, och det var verkligen skrämmande summor hmm

Kollade in bla Golf 1,8t och den skulle kosta 28000:- helförsäkring/år och det är sjukt mycket pengar tycker jag för en 1,8t iförsig är jag relativt ung, fyller 20 3:e februari.

Kollade även in Golf R32, Audi S4, Saab 9-3 SS Aero och EVO 6, dom kom verkligen upp i en ännu mer skrämmande summa, alla dessa bilar låg på en summa inte mindre än 40000:-

Tycker det är otroligt sjukt att det ska kosta så mycket att försäkra dessa bilar, undrar verkligen hur folk har råd att ha dessa. Försökte även kolla upp Supra och Skyline, men jag var tvungen att ta kontakt med försäkringsbolaget angående priserna, kan bara undra vad dom egentligen skulle kosta?

Så hur gör folk egentligen, gör ni så att ni reggar bilar på era föräldrar som är 55+ eller big_smile
Eller så är många väldigt rika eller har lån upp till öronen tongue

Ville bara skriva av mig lite då jag själv har planer på att köpa mig en bil med lite krut under huven inom en framtid. Men det kommer nog dröja ett tag då man måste fixa pengar til försäkringen även hmm

Mvh Pappi

757 Inlägg
15 januari 2007
ja jag kan ju säga nått som förundrade mej lite.
jämnförde mein passat 1.8t mot en calobra icke turbo smile
fick betala mer för calibran än passaten.
kanske passaten har en gubbstämpel dock wink

1 582 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Tja.

Jasså det lät konstigt tycker jag hmm
Var det en valig calibra 8v/16v eller en turbo?
Nej då, jag tycker inte att passaten har någon gubbstämpel, finns ju gott om styling till passat så en ordentlig makeover kan man lyckas med om man vill.

Men tycker ändå det är skumt med försäkringspriserna, vad kostade din calibra att försäkra egentligen?

757 Inlägg
15 januari 2007
var en 16v jag jämnförde med.
tror de var 100 kr skillnad per månad med.

Student
232 Inlägg
15 januari 2007
förökrignsperminen är inte bara baserad på hur stor motor du har i bilen utan också på föräkringsbolagets statistik på hur ofta det är inbrott/olyckor med bilen.

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...

draminbil.nu
1 382 Inlägg
15 januari 2007
Bilar som ofta är inblandade i olyckor/ofta blir stulna = Höga kostnader för försäkringsbolagen = Dyrt

Att sätta bilen på föräldrarna är en billig grej dock inte helt lagligt..
Har hört från säkra källor att man kan spara 10.000kr/år på ex en mb slk.. Inget jag provat själv dock tongue

bullsmugglare
190 Inlägg
15 januari 2007
jag tycker det är snordyrt o betala 13 000 per år för en ford explorer utan spec rolig motor, lägg sen på skatten så har man ju nå helt sjukt hög årskostnad..=/

"Det krävs två för att ljuga, en som talar o en som lyssnar"

1 582 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Jo jag vet att förökrignsperminen inte bara är baserad på bil, motorstorlek, utan även att den är basserad på är inbrott/olyckor med bilen.

Fast jag tycker ändå att det är ganska  sjukt att en 1,8t kostar så överdrivet mycket att försäkra, då 1,8t är en standard i många olika bilmodeller.

Fast jag vet inte, det kanske är normalt med dessa kostnader?

Klart man kan skriva bilen på sina föräldrar, men det är inte direkt samma sak, säg att man skulle krocka med en EVO 6 eller en Golf R32, tror inte direkt att försäkringsbolaget skulle tro att ens morsa kör runt i en sådan bil eller wink

Lokförare
126 Inlägg
15 januari 2007
ludde__mannen skrev:
Bilar som ofta är inblandade i olyckor/ofta blir stulna = Höga kostnader för försäkringsbolagen = Dyrt

Har hört från säkra källor att man kan spara 10.000kr/år på ex en mb slk.. Inget jag provat själv dock tongue

så länge du bor hemma är de lagligt o försäkra bilen på dina föräldrar.

Jag kör med de så!

Saab 900 Aero -96

1 582 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Det är väl aldrig lagligt att försäkra en bil på en förälder om bilen är din så att säga? Det spelar väl ändå ingen roll om du bor hemma eller inte?

Fast jag själv skulle hälst vilja undvika att skriva bilen på morsan smile

562 Inlägg
15 januari 2007
jag som e 18 för trafik försäkring skulle betala: ca 8 tusen med trygghansa (volvo 244-88) , sedan med en volvo s70, så låg det på 9 tusen tror ja det stog...

Min hemsida: www.bisen.info.se // Din hjälp på nätet!

8 883 Inlägg
15 januari 2007
Pappi skrev:
Det är väl aldrig lagligt att försäkra en bil på en förälder om bilen är din så att säga? Det spelar väl ändå ingen roll om du bor hemma eller inte?

Fast jag själv skulle hälst vilja undvika att skriva bilen på morsan smile

Helt rätt. Däremot kan "Mamma" stå som ägare på bilen och då står hon också för försäkringen. Kruxet är att det blir dyrare om man har barn/ungdom hemmavarande som är 18-24år. Premien blir dyrare då bolaget räknar med att bilen även används av dom.

Fotograf på tierpidag.se

1 582 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
8:- för trafikförsäkring för en volvo 240 är ganska sjukt men men smile

Hamilton: Jo det stämmer som du säger, jag glömde bara att nämna med det ^^
Senast redigerat av Pappi (15 januari 2007)

4 571 Inlägg
15 januari 2007
När jag just tagit körkortet kostade mx-3'an 20 tusen spänn per år!
Biljäveln kostar ju bara 30-40 tusen billigare att köra med bara trafik å sen köpa en ny om det blir skrot av den.

1 582 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
Izual skrev:
När jag just tagit körkortet kostade mx-3'an 20 tusen spänn per år!
Biljäveln kostar ju bara 30-40 tusen billigare att köra med bara trafik å sen köpa en ny om den skulle pajja :S

20 000:- är en hel del pengar om man inte har ett bra jobb vill säga. Men det är självklart man kör på helförsäkring om man köper sig en bil som man är rädd om, men tycker ändå att priserna är alldeles för höga, oftast är det ju ungdomar som kör med bilar som har krut under motorn, visst finns de undantag då äldre köper sig porsche eller någon annan entusiast bil smile

Drifttekniker
224 Inlägg
15 januari 2007
Det skiljer ju också otroligt mycket på priserna mellan olika bolag.. Man kan spara MÅNGA tusenlappar genom att ringa runt till alla bolag. På oss är oftast Sveland och Salus Ansvar billigast... men det varierar ändå väldigt mkt från bil till bil.
Men man kan överväga att inte ha helförsäkring... om bilen inte är värd så mkt pengar.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
15 januari 2007
robert_87 skrev:
ludde__mannen skrev:

Jag kör med de så!

Iså fall är det en ny lag.. det är verkligen inte alls lagligt att försäkra på någon annan än sig själv..

Bmw osv..

1 582 Inlägg
15 januari 2007
Trådstartare
NmRi skrev:
Det skiljer ju också otroligt mycket på priserna mellan olika bolag.. Man kan spara MÅNGA tusenlappar genom att ringa runt till alla bolag. På oss är oftast Sveland och Salus Ansvar billigast... men det varierar ändå väldigt mkt från bil till bil.
Men man kan överväga att inte ha helförsäkring... om bilen inte är värd så mkt pengar.

Jo självklart är det så som du säger att man ska ringa runt och kolla upp priserna, och visst kan det skilja sig en hel del från bolag till bolag.

Nej vill man komma undan billigt så är trafikförsäkring ett alternativ, men jag hade personligen aldrig valt det big_smile

Är din Evo dyr att försäkra eller?

Lokförare
126 Inlägg
15 januari 2007
UseDubbelTurbo skrev:
robert_87 skrev:
ludde__mannen skrev:

Jag kör med de så!

Iså fall är det en ny lag.. det är verkligen inte alls lagligt att försäkra på någon annan än sig själv..

konstigt att min bror fick ut försäkringspengar när han skrota med sin bil när mor stod på bilen?wink
Senast redigerat av robert_87 (15 januari 2007)

Saab 900 Aero -96

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
15 januari 2007
robert_87 skrev:
UseDubbelTurbo skrev:
robert_87 skrev:

Jag kör med de så!

konstigt att min bror fick ut försäkringspengar när han skrota med sin bil när mor stod på bilen?wink

Ja det är väldigt obegripligt då det enbart är ägaren till bilen som kan stå på försäkringen och få ut pengarna.. var det inte så att hans mamma fick ut försäkrings pengar då som han tog ?

Bmw osv..

Sök