3937
Sök

Bilbesiktning och överdriven varvning av motor

50 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#1
Var på efterkontroll, pga av dåligt lambdavärde, hos bilprovningen. Bilen, en Golf V från 2004, varvades på 4600-4800 under lång tid, upprepade gånger. Gick in i lokalen när jag förstod att det var min bil de plågade, de avslutade "testet" direkt när jag frågade vad dom sysslade med. Personen ifråga sa att detta var ett normalt förfarande på just denna bil. Bilen har gått lååååångt och är gammal,  jag har aldrig varit med om detta plågande tidigare. Bilen klarade alla avgasvärden och lambdan funkade som den skulle.

Är detta normalt? Känns ju som dom förkortat livet på motorn en del, bilen blev dessutom överhettad (tryckte ut en massa kylarvätska)... mad Trodde 2500 rpm var standard för bensinare.

6 122 Inlägg
25 juli 2018
#2
Hej!
Låter ju inte klokt!  Hur gammal var besiktningsmannen?


1 798 Inlägg
25 juli 2018
#3
Bara nyfiken, hur kan du vara så säker på att det var varv kring 4600-4800 när du inte ens befann dig i närheten av bilen!?
Tror inte dom förvärrade situationen för motorn nämnvärt, om den inte klarar att varvas lite utan att trycka ur sig vattnet så har den ju knappast i toppform sen innan.


6 632 Inlägg
25 juli 2018
#4
Är väl inte ovanligt att vissa varvar en del för att värma upp katalysatorn?

De/Dem

4 467 Inlägg
25 juli 2018
#5
Går det ens att torrvarva så mycket?

50 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#6
Hilmer skrev:
Bara nyfiken, hur kan du vara så säker på att det var varv kring 4600-4800 när du inte ens befann dig i närheten av bilen!?
Tror inte dom förvärrade situationen för motorn nämnvärt, om den inte klarar att varvas lite utan att trycka ur sig vattnet så har den ju knappast i toppform sen innan.

Därför att han sa att dom kör det varvtalet på just 1.6 FSI motor för att testa, aldrig sett eller hört detta tidigare dock. Jag var ju inte direkt glad när jag frågade vad dom sysslade med...

Att varva en gammal motor under någon minut på nästan 5000 varv i över 30 graders värme är inte bra. Tycker mest det hela var underligt.

7 441 Inlägg
25 juli 2018
#7
Tycker du ska vara glad att din bil godkändes.
Förfaringssättet är inte ovanligt.
Hade dom inte "tokvarvat" så hade du kanske fått en ny "tvåa".

Forummoderator
18 008 Inlägg
25 juli 2018
#8
Håller med torsen här. FSI-snurrorna är välkända för sina problem och den som gjorde kontrollen ville väl försöka godkänna bilen? Att stå och torrvarva utan belastning ska bilen klara om den är frisk.

Fast visst: Toppen kan ha gått... Det lär du märka.

Kolla så kylfläktar går.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

452 Inlägg
25 juli 2018
#9
Om bilen tryckte ur massvis med kylvätska hade de inget med några 4500rpm att göra!
Då har du något annat fel på fordonet!
Om bilen inte skulle klara av att varvas 4-5000rpm så är bilen slut från början och skall ej gå igenom besiktningen!
Det är olika varv för olika fordon, en del skall kontrolleras vidhögre varv allt står i deras handbok,
Bara att ringa deras tekniska support och kontrollera vad som gäller ditt fordon.
Med vänlig hälsning,

50 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#10
torsen skrev:
Tycker du ska vara glad att din bil godkändes.
Förfaringssättet är inte ovanligt.
Hade dom inte "tokvarvat" så hade du kanske fått en ny "tvåa".

Hybrid_ skrev:
Håller med torsen här. FSI-snurrorna är välkända för sina problem och den som gjorde kontrollen ville väl försöka godkänna bilen? Att stå och torrvarva utan belastning ska bilen klara om den är frisk.

Fast visst: Toppen kan ha gått... Det lär du märka.

Kolla så kylfläktar går.

Ok, så förfaringssättet är inte ovanligt. Fläkten funkar. Besiktigat många bilar och en del med problem med avgaserna, aldrig upplevt detta tillvägagångssätt dock, bra att veta. Värdena ligger inte i närheten av några gränsvärden och lambda-värdet var fel pga av massor av tjuvluft,  så jag tvekar fortfarande att anledningen till varvningen gjordes  pga av dåliga värden, men ni kanske har rätt.

Myhran skrev:
Om bilen tryckte ur massvis med kylvätska hade de inget med några 4500rpm att göra!
Då har du något annat fel på fordonet!
Om bilen inte skulle klara av att varvas 4-5000rpm så är bilen slut från början och skall ej gå igenom besiktningen!
Det är olika varv för olika fordon, en del skall kontrolleras vidhögre varv allt står i deras handbok,
Bara att ringa deras tekniska support och kontrollera vad som gäller ditt fordon.
Med vänlig hälsning,

Håller inte med alls, bilen har aldrig tryckt ut något vatten innan vid normal användning. En bil kan "kontrollerat" trycka ut vatten vid överhettning/övertryck, betyder inte att bilen är helt slut. Har dock inte kollat var vattnet kom ifrån än, läckte inget vatten när jag körde hem dock, allt var snustorrt.

Bilen varvades under väldigt lång tid, något som jag anser är en stor NO NO på bilar som gått +30 000 mil, dessutom något som aldrig tidigare hänt när jag besiktigat denna bil (säkert 10 gånger) eller någon annan bil . Ett tag varvade väl bilprovningen dieslar något extremt vilket upphörde då motorerna rasade på nya och gamla bilar.

7 441 Inlägg
26 juli 2018
#11
Ankanan skrev:
torsen skrev:
Tycker du ska vara glad att din bil godkändes.
Förfaringssättet är inte ovanligt.
Hade dom inte "tokvarvat" så hade du kanske fått en ny "tvåa".

Hybrid_ skrev:
Håller med torsen här. FSI-snurrorna är välkända för sina problem och den som gjorde kontrollen ville väl försöka godkänna bilen? Att stå och torrvarva utan belastning ska bilen klara om den är frisk.

Fast visst: Toppen kan ha gått... Det lär du märka.

Kolla så kylfläktar går.

Ok, så förfaringssättet är inte ovanligt. Fläkten funkar. Besiktigat många bilar och en del med problem med avgaserna, aldrig upplevt detta tillvägagångssätt dock, bra att veta. Värdena ligger inte i närheten av några gränsvärden och lambda-värdet var fel pga av massor av tjuvluft,  så jag tvekar fortfarande att anledningen till varvningen gjordes  pga av dåliga värden, men ni kanske har rätt.

Myhran skrev:
Om bilen tryckte ur massvis med kylvätska hade de inget med några 4500rpm att göra!
Då har du något annat fel på fordonet!
Om bilen inte skulle klara av att varvas 4-5000rpm så är bilen slut från början och skall ej gå igenom besiktningen!
Det är olika varv för olika fordon, en del skall kontrolleras vidhögre varv allt står i deras handbok,
Bara att ringa deras tekniska support och kontrollera vad som gäller ditt fordon.
Med vänlig hälsning,

Håller inte med alls, bilen har aldrig tryckt ut något vatten innan vid normal användning. En bil kan "kontrollerat" trycka ut vatten vid överhettning/övertryck, betyder inte att bilen är helt slut. Har dock inte kollat var vattnet kom ifrån än, läckte inget vatten när jag körde hem dock, allt var snustorrt.

Bilen varvades under väldigt lång tid, något som jag anser är en stor NO NO på bilar som gått +30 000 mil, dessutom något som aldrig tidigare hänt när jag besiktigat denna bil (säkert 10 gånger) eller någon annan bil . Ett tag varvade väl bilprovningen dieslar något extremt vilket upphörde då motorerna rasade på nya och gamla bilar.

Vilket bilprovningsorgan?
Hur lång tid är "väldigt lång tid"?
Menar du att äldre bilmotorer skulle provas "mildare"?
Att äldre dieselmotorer "varvades ihjäl" hos Bilprovningen är sant i vissa fall.
Vattenpumpen orsakar inte högre tryck i systemet p g a "tokvarvning", varför blåst topplockspackning kan avskrivas.

Slutligen en fråga: Vilket varvtal har din bilmotor på motorväg med 120 km/t som högsta fart, med "lite plus".

50 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#12
torsen skrev:
Vilket bilprovningsorgan?
Hur lång tid är "väldigt lång tid"?
Menar du att äldre bilmotorer skulle provas "mildare"?
Att äldre dieselmotorer "varvades ihjäl" hos Bilprovningen är sant i vissa fall.
Vattenpumpen orsakar inte högre tryck i systemet p g a "tokvarvning", varför blåst topplockspackning kan avskrivas.

Slutligen en fråga: Vilket varvtal har din bilmotor på motorväg med 120 km/t som högsta fart, med "lite plus".

Nä, inte mildare men definitivt inte hårdare. Har besiktigat många bilar och detta "plågande" har jag inte varit med om tidigare därför trådstarten. Bilen har nog inte varit över 3500 rpm de senaste 10 åren, 6 växlad och körs av min far, som är gammal och kör som en gamling smile

Men jag har läst recessioner om stället på nätet nu och kommer definitivt inte komma tillbaka, skulle inte åkt dit till att börja med.

7 441 Inlägg
26 juli 2018
#13
Vem har kontrollbesiktat din bil?

50 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#14
torsen skrev:
Vem har kontrollbesiktat din bil?

Som du säger själv så kanske det gjordes i all välmening för att få igenom bilen,  vill därav inte "kasta skit" på stället, var dessutom trevliga, kommer dock aldrig mer åka dit. Hade hellre fått en 2:a, om nu avgaserna var kassa, istället än detta extrema varande på en gammal motor.

452 Inlägg
26 juli 2018
#15
hur Mkt kylarvatten fick du fylla på vid bilprovningen?
Att bilen kokar vid varvning är något som är fel! En modern golf v har ett kylsystem som klarar av att varvas även om den har gått 10 varv runt jorden,
Det intressanta är oxå att om bilen blev så varm att den kokade av ex elfläktar som inte går, så borde även klimatanläggningen fått övertryck och släppt gas genom sin övertrycksventil,
Om det är pga att den varvades har du fel på toppackning eller något annat som gör att kompression går in i systemet och ger övertryck i expansionskärlet,

Så det är eg bara att börja felsöka vart problemet är innan den rasar helt!
Med vänlig hälsning,

2 250 Inlägg
26 juli 2018
#16
Ja, eller läckande kylsystem, så att det inte blir normalt övertryck i systemet, som ska förhindra kokning vid heta partier i motorn.
Dagens motorer kräver detta i o m tunnare gods i block o topp, som blir partiellt hetare än förr.

Hur är det med locket till expansionskärlet, där oftast ventilerna för tryckregleringen av systemet sitter.
Det är väl inte som så att man tidigare skruvat dit ett annat lock, utan ventiler?

Är det inget tryck i systemet, så håller jag inte för otroligt att vätskan kokar, enligt ovan, vid varvning under längre tid.

Inget fel på motorn, om det är så.
Senast redigerat av Meaganeowner (26 juli 2018)

Bakhjulsdriven
338 Inlägg
26 juli 2018
#17
Bilprovaren varvar upp bilen på högre varv för att få högre temperatur på avgaserna för att katalysatorn ska rena bättre, så att din bil skall gå igenom besiktningen.


50 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#18
Jag har förstått att förfaringssättet inte är ovanligt och jag nöjer mig med det, trots att jag har min egen teori.

Nu funkar motorn kalas i alla fall, klar kylarvätska, ingen doft, gyllenbrun olja och den spinner som en katt! Snustorr är motorn dessutom trots att jag kört den relativt hårt idag. Var den tryckte ut vatten har jag ingen aning om, men jag kanske ska varva den på  6 000 rpm i 2 minuter för att kunna felsöka? wink

Tack för all input!

7 441 Inlägg
26 juli 2018
#19
Ankanan skrev:
torsen skrev:
Vem har kontrollbesiktat din bil?

Som du säger själv så kanske det gjordes i all välmening för att få igenom bilen,  vill därav inte "kasta skit" på stället, var dessutom trevliga, kommer dock aldrig mer åka dit. Hade hellre fått en 2:a, om nu avgaserna var kassa, istället än detta extrema varande på en gammal motor.

Även om du inte vill avslöja orten så är det intressant att veta vilken aktör det är fråga om.
Jag, och flera med mig, har dålig erfarenhet av Suspekt - förlåt Carspect.

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 juli 2018
#20
torsen skrev:
Ankanan skrev:
torsen skrev:
Vem har kontrollbesiktat din bil?

Som du säger själv så kanske det gjordes i all välmening för att få igenom bilen,  vill därav inte "kasta skit" på stället, var dessutom trevliga, kommer dock aldrig mer åka dit. Hade hellre fått en 2:a, om nu avgaserna var kassa, istället än detta extrema varande på en gammal motor.

Även om du inte vill avslöja orten så är det intressant att veta vilken aktör det är fråga om.
Jag, och flera med mig, har dålig erfarenhet av Suspekt - förlåt Carspect.

Jag bokar alltid mina bilar på Bilprovningen. Det beror väl på min socialistiska ådra antar jag.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök