4117
Sök

Audi a4 2.0fsi misständer trots ny spole och stift. [LÖST]

59 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#1
Vi Audi ägare vet hur det är med spolar som går sönder och känner igen symtomen. Men nu har jag kört fast.

Började med att bilen betedde sig precis som när en spole blir dålig.

Felsökte och fick fram att bilen misständer på cyl 4, köper nu spole, samma problem, köper nya stift, problemet kvarstår. Får fortfarande fram koden att det är cylinder 4.

Jag möblerat om spolarna och stift nr 4 i hopp om att kanske koden flyttar sig, men icke...

Så det är gamla vanliga problemet att bilen misständer vid gaspådrag då motorn blivit varm, och då jag tvingar fram problemet(att bilen misständer) kommer även felkoden.

Någon vänlig själ som kan komma med tips om vad det kan vara eller vad jag kan göra?

Redigerade rubrik och lade till [LÖST] / Mod.
Senast redigerat av NamnFan (25 juli 2018)


1 271 Inlägg
25 juli 2018
#2
Byta plats på stift och spole? Är felkoden kvar då är det dags att mäta upp kablaget.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

452 Inlägg
25 juli 2018
#3
misständer den hela tiden eller måste du köra för att få den att misstända?
Kan även vara idé att kontrollera bränslet till den cylindern då även det orsakar misständningar,

59 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#4
Myhran skrev:
misständer den hela tiden eller måste du köra för att få den att misstända?
Kan även vara idé att kontrollera bränslet till den cylindern då även det orsakar misständningar,

Bara vid gaspådrag då motorn är varm, precis som vid dålig spole


59 Inlägg
25 juli 2018
Trådstartare
#5
Soulman skrev:
Byta plats på stift och spole? Är felkoden kvar då är det dags att mäta upp kablaget.

Japp, felkod kvar på samma cylinder trots att jag byter plats.
Mäta kablaget är lättare sagt än gjort då det på en gång försvinner in i kabelstammen Så vet inte hur jag ska böra mig åt.


1 146 Inlägg
25 juli 2018
#6
Årsmodell? känns som ett fel som brukar dyka upp när kolvringarna är dåliga

452 Inlägg
25 juli 2018
#7
NamnFan skrev:
Myhran skrev:
misständer den hela tiden eller måste du köra för att få den att misstända?
Kan även vara idé att kontrollera bränslet till den cylindern då även det orsakar misständningar,

Bara vid gaspådrag då motorn är varm, precis som vid dålig spole

Låter inte som en tändspole, de funkar eller så funkar de inte är min erfarenhet,
Självklart kan man kontrollera kablag genom kretsschema men jag skulle skiftat spridare mellan 2 cylindrar och sett om det flyttat felet,
Det är lite bökigt på denna modell men i många fall enklare felsökning än att mäta fram ett elfel som blir under vissa omständigheter,
Måste du köra bilen under belastning för att den skall misstända eller kan du få fram felet när du tomvarvar?
För mig låter det som en dålig spridarbild,

1 271 Inlägg
26 juli 2018
#8
Myhran skrev:
NamnFan skrev:
Myhran skrev:
misständer den hela tiden eller måste du köra för att få den att misstända?
Kan även vara idé att kontrollera bränslet till den cylindern då även det orsakar misständningar,

Bara vid gaspådrag då motorn är varm, precis som vid dålig spole

Låter inte som en tändspole, de funkar eller så funkar de inte är min erfarenhet,
Självklart kan man kontrollera kablag genom kretsschema men jag skulle skiftat spridare mellan 2 cylindrar och sett om det flyttat felet,
Det är lite bökigt på denna modell men i många fall enklare felsökning än att mäta fram ett elfel som blir under vissa omständigheter,
Måste du köra bilen under belastning för att den skall misstända eller kan du få fram felet när du tomvarvar?
För mig låter det som en dålig spridarbild,

Misständning brukar ge felkod. Jag har varit med om att tändspole betett sig konstigt just vid värme, men TS har ju skiftat mellan olika cylindrar. Din teori om spridare och insprutning är bra. Kan ju vara ide att logga bänsletryck också.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

452 Inlägg
26 juli 2018
#9
Soulman skrev:
Myhran skrev:
NamnFan skrev:

Bara vid gaspådrag då motorn är varm, precis som vid dålig spole

Låter inte som en tändspole, de funkar eller så funkar de inte är min erfarenhet,
Självklart kan man kontrollera kablag genom kretsschema men jag skulle skiftat spridare mellan 2 cylindrar och sett om det flyttat felet,
Det är lite bökigt på denna modell men i många fall enklare felsökning än att mäta fram ett elfel som blir under vissa omständigheter,
Måste du köra bilen under belastning för att den skall misstända eller kan du få fram felet när du tomvarvar?
För mig låter det som en dålig spridarbild,

Misständning brukar ge felkod. Jag har varit med om att tändspole betett sig konstigt just vid värme, men TS har ju skiftat mellan olika cylindrar. Din teori om spridare och insprutning är bra. Kan ju vara ide att logga bänsletryck också.

Han har ju även bytt stift och spole så det känns som man kan utesluta det,
Datorn är ju dock lite ”dum” den sätter en händelse på att den upptäcker en misständning men eg inte av vilken anledning, bara vilken cylinder som har svikande fart på vevaxelvarvet,
Då det vanliga felen är uteslutna känns det ju som att man måste gå på nästa bov, och enklaste och billigaste felsökningen är att skifta saker och se om man flyttar felet i dessa fall, framförallt om man inte har tillgång till massa mätutrustning,

59 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#10
Myhran skrev:
NamnFan skrev:
Myhran skrev:
misständer den hela tiden eller måste du köra för att få den att misstända?
Kan även vara idé att kontrollera bränslet till den cylindern då även det orsakar misständningar,

Bara vid gaspådrag då motorn är varm, precis som vid dålig spole

Låter inte som en tändspole, de funkar eller så funkar de inte är min erfarenhet,
Självklart kan man kontrollera kablag genom kretsschema men jag skulle skiftat spridare mellan 2 cylindrar och sett om det flyttat felet,
Det är lite bökigt på denna modell men i många fall enklare felsökning än att mäta fram ett elfel som blir under vissa omständigheter,
Måste du köra bilen under belastning för att den skall misstända eller kan du få fram felet när du tomvarvar?
För mig låter det som en dålig spridarbild,

Finns ju inga spridare på bilen då det är en fsi. Någon frågade om årsmodell vilket är 2003.
Tänkte att jag skulle göra ren spridare med till min förvåning inte hittade några, är som på en diesel, mekaniskt soppapump som drivs av kammen ut i en brygga som går till alla cylindrar.

Jag måste belasta bilen för att få fram misständningen den dyker upp för när motorn blivit varm samt endast vid belastning. Går att köra försiktigt utan att den misständer så länge jag inte drar något tungt.
Står jag och tomvarvar får jag aldrig fram någon misständning då den inte får någon belastning. Inte ens vid varm motor. Men gaspådrag med växel i kommer det ganska omgående då motorn är varm.


59 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#11
Myhran skrev:
Han har ju även bytt stift och spole så det känns som man kan utesluta det,
Datorn är ju dock lite ”dum” den sätter en händelse på att den upptäcker en misständning men eg inte av vilken anledning, bara vilken cylinder som har svikande fart på vevaxelvarvet,
Då det vanliga felen är uteslutna känns det ju som att man måste gå på nästa bov, och enklaste och billigaste felsökningen är att skifta saker och se om man flyttar felet i dessa fall, framförallt om man inte har tillgång till massa mätutrustning,

Precis, men då jag inte ens hittar någon spridare då det inte verkar finnas på en fsi vet jag inget mer att flytta.

Värt att nämna är att bilen ocksp ör svprstartat i uppförsbacke. Men hade detta berott på dåligt soppatyck skulle ju symtomen visas mer då motorn är kall eftersom det då krävs mer soppa jämfört vid varm motor.
Bränslepumpen är mekaniskt och säker man på bränslepump hos de som säljer reservdelar är det oftast bara en gummipackning man får fram


5 119 Inlägg
26 juli 2018
#12
Skulle kunna bero på igensotade insugsventiler, detta kan ge diverse skumma symptom :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

452 Inlägg
26 juli 2018
#13
Du har en elektrisk bränslepump i tanken, sen en högtryckspumpar som är mekanisk på motor,
Insprutarna sitter under insugsröret! Följ fuelrailen så hittar du dem men de är inte lättåtkomliga,
Men jag garanterar dig att det finns 4st högtrycksinjektorer.
Med vänlig hälsning,

59 Inlägg
26 juli 2018
Trådstartare
#14
Myhran skrev:
Du har en elektrisk bränslepump i tanken, sen en högtryckspumpar som är mekanisk på motor,
Insprutarna sitter under insugsröret! Följ fuelrailen så hittar du dem men de är inte lättåtkomliga,
Men jag garanterar dig att det finns 4st högtrycksinjektorer.
Med vänlig hälsning,

Jaså?, som jag letade och när jag sedan googlade och fick fram "direktinsprutning" så tänkte jag att det inte fanns nå spridare.

Blir nog till att ta bort insuget för att komma åt har jag en känsla av.

Tack för era svar så länge!
Senast redigerat av NamnFan (26 juli 2018)


59 Inlägg
18 augusti 2018
Trådstartare
#15
Jag provade att tömma i 3 st spridarrengöring i en kvarts tank. Visst problemen kom inte lika ofta ett tag, men kom tillbaka igen nu. Precis som alltid vid varm motor och gaspådrag går den dåligt på 4ans cylinder och ger koden "missfire cyl-4". Men som sagt, jag har möblerat om utan resultat.

kan Det vara dålig kontakt någonstans i kabelstammen fram till spolen. Tänkte mäta upp det men har ingen aning vart dessa kablar tar vägen faktiskt.
Några tips på det?



4 467 Inlägg
19 augusti 2018
#16
Du har haft i spridarrengöring och det vart bättre,talar inte det om att det kan vara spridare fel?

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
19 augusti 2018
#17
Det är inte ovanligt att högtrycksspridare byts, vet inte specifikt ang VAG men låter väldigt troligt med spridare.

- Time Attack -

59 Inlägg
13 september 2018
Trådstartare
#18
zzr94092 skrev:
Du har haft i spridarrengöring och det vart bättre,talar inte det om att det kan vara spridare fel?

Värt att säga är att jag inte körde så länge med det i innan jag fyllde tanken igen. Samt att jag tankade ca 10 liter 98 oktan på nästan tom tank, med några flaskor spridarrengöring. Men sedan när jag fyllde tanken som vanligt med 95 oktan och började köra hårt igen är bilen lika illa som tidigare.

Dock ska dessa FSI egentligen gå på 98 och vad symptomen kan bli om de är kinkiga på 95 vet jag ej mer än att de kan vilja tända bränslet av bara värmen.

Mina tankar är dock skeptiska om det vore spridare, bilen drar mer soppa när motorn är kall och bilen misständer enbart då motorn är varm, borde det inte så vara värre vid varm motor?

Samt att med min enkla (ej vcds) felkodsmätare alltid visar en spole cyl4. Och bilen beter sig exakt som de andra gångerna en spole blivit dålig, och att det stiftet alltid är lite gulare än de andra. Kan dock säkert betyda lite bränsle lika gärna som dålig spole.

Vill inte utesluta tipsen jag fått om spridare, bara gärna inte göra det stora jobbet (och kostnaden) att byta om det inte vore problemet.

Vore toppen om man visste vart kablarna till spolarna tar ivägen och man kanske kunde byta plats på några stycken och se om felkoden flyttar sig till annan spole/cylinder


394 Inlägg
13 september 2018
#19
Men du har inte bytt plats på spridarna??
Allra högst troligt att du har felet i spridare cyl 4, eftersom problemet återkommer på just den cylindern.

452 Inlägg
13 september 2018
#20
Då är min fråga har du verkligen felkod på tändspolen?
Har du inte felkod på misständning lokaliserad på cylinder 4?

Har aldrig sett en ren felkod på just tändspole avbrott eller liknande,


Sök