NIzmO skrev:
Finns statistik i % för olika problem med bilmärken sålda i Sverige, har det i nån branschtidning vi får skickade till jobbet som jag kan försöka komma ihåg att fota efter helgen.
Ja, det finns på nätet också.
Fast, det är inte det som är av intresse egentligen. Med reservation; beroende på hur det görs.
Jag har fört det här samtalet tidigare, och går off topic och gör det igen;
Om ett bilmärke har en (1) motor som är 99%ig rasrisk. Men det är till trots det den motorn som säljs mest. Så Säger vi, även om det är matematiskt felaktigt; att 99% av deras (bilmärkets bilar) drabbas av motorras.
Sen har samma märke en (1) annan motor, som som aldrig, nej verkligen aldrig (igen, jag vet att det är rent humbug, men för argumentets skull) rasar. Oavsett vad du gör med den.
Då blir det ju som så att med "rätt motor" är märket, åtminstone sett ur motorrasperspektiv, skottsäkert med "rätt motor". Inte den vanligaste, men med rätt motor.
MEN, statistik som då "klumpar ihop" hela märket, kommer fortfarande säga att "99% av bilarna från bilmärket X drabbas av motorras". Vilket är sant, men inte intressant.
Statistiken -jag- (bland annat) har efterfrågat hundratals gånger, är alltså statistik som säger hur många procent av ex.vis DSG-lådorna som strular. Hur många procent av 2.0 (eller vilken storlek man nu vill) tfsi-motorerna strular och så vidare. Varför? För att jag är intresserad av om ex.vis VAG:s DSG-lådor procentuellt är så mycket sämre än tillverkaren XXXXX:s lådor.
Det blir samma fel när man säger "Ägarna av Bilmärket XXX har i 99% av fallen problem med bilens elsystem". Jahaja. Ok. Och var har man plockat in i "bilens elsystem" till att börja med? För, att ha glapp i innerbelysningen bak, eller ha problem med ECU:n är ganska markant, och viktig, som skillnad. Men båda sakerna skulle kunna ligga i "elsystemfelgruppen".
Här kommer vissa forummedlemmar hävda; "Ja, men det är väl klart, det är ju bara att titta på hur mycket som skrivs om det", "Ja det är väl klart, forumen dräller av trådar med folk som har problem".
Visst är det så, men det säger fortfarande noll och inget, och är således ett rätt fattigt argument, för hur dålig exempelvis vag:s dsglåda faktiskt är.
Statistik som ingen kan plocka fram, men samtidigt statistik som gärna används som argument. Då man helt enkelt anser att gorg och andra sidor är en tillförlitlig källa för statistik genom att hävda "ja men jag har sett 500 trådar om problem med tfsi-motorer". Ja, ska det vara statistiskt så innebär det en mängd med trådar som inte setts för att det antingen inte varit några problem eller att folk inte orkat göra en tråd. Statistiskt är det alltså bara rent trams att använda. Och argumentationsmässigt är det ett bra exempel på felet argumentum ad populum.
Och nej, jag anser fortfarande inte att VAG gör världens bästa bilar, eller att produkter som kommer från vag är världsbäst. Däremot så tror jag inte på gud heller...trots att miljoner och miljoner säger att "Gud finns".
Så, igen, nu är det tillbaka till topic