Yes det var på håret. I samband med att jag letade Forester kollade jag även en del outback/legacy.
Jag började ifårgasätta att dieslarna låg 30% under bensinarnas pris med samma utrustning och miltal.
Verkligen inte menat att smutskasta subarun ELLER dig!! Suttit i några dagar och läst om förbrukningar lägre än tillverkarnas egna specar, och undrat hur fasiktens folk ens kommer fram om de kör så snålt.
Lite frågor till subarumekar och prat med en bekant på ARN visade att de hade haft mycket pålitlighetsporblem med boxerdieseln, och bekymmer med att det hände fullservade bilar med väldigt låga mil (ca 1000 mil t.ex)
Till den nivån att subaru skrotat dieseln, den går inte att köpa ny och försvinner från modellprogrammet helt.
De hade även problem med första generationerna av CVT lådan som de satte överallt.
Förbrukningen var inte det jag kikade på i första hand, Letade pålitlig bruksbil.
Jag fick som lägst ner förbrukningen på en långtidsprovkörning till 0.57 landsväg. Ca 80km/h.
Sen kan det ha varit något fel på de 4 jag provkörde, men det rimmar ju inte gott det heller?
Det blev en skåpbil (demo) med en liten skitdiesel i
Som mellanhopp under tiden.
Nu blir det en civic. rimliga garantier, duglig prislapp på nya bilar.
Och inte vidare taskigt påverkad av bonus malus. (1600/år i 3 år sen 680) Trots "stora" motorn. (1.5t)