2612
Sök

Elektrisk motorvärmare eller dieselvärmare med batteriladdare

20 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har nyligen införskaffat en passat GTS SC. Bilen har dieselvärmare, men ingen elektrisk motorvärmare. Då jag kör en lite kortare sträcka till jobb avser jag värma motorn så gott det går var dag, för att tillse att oljan blir varm. Men för att inte köra slut på batteriet så undrar jag huruvida det bästa är att antingen installera en elektrisk motor- & kupévärmare och/eller en batteriladdare och köra med dieselvärmare var dag? Som jag har förstått det så är en dieselvärmare mycket mer effektiv än en kontaktvärmare, som är det enda alternativet på min bil. Dock vill jag inte slutförbruka min dieselvärmaren allt för snabbt.

Min fråga är helt enkelt, vilket alternativ är bäst för bilen, som jag avser behålla ett tag.

Mvh
Richard

Forummoderator
18 008 Inlägg
26 augusti 2018
#2
Jag hade kört på den eldrivna varianten. Inte för att bränslevärmaren skulle ta slut utan för att den gurglar i sig förhållandevis mycket bränsle. Har själv en knapp mil till jobbet och körde dieselvärme i vintras. Bilfan drog runt 3 dl extra per mil...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

986 Inlägg
26 augusti 2018
#3
Hybrid_ skrev:
Jag hade kört på den eldrivna varianten. Inte för att bränslevärmaren skulle ta slut utan för att den gurglar i sig förhållandevis mycket bränsle. Har själv en knapp mil till jobbet och körde dieselvärme i vintras. Bilfan drog runt 3 dl extra per mil...

En bränslevärmare tar ca 0.6 - 0.7 l/h, på VAG-bilar i varje fall.

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 008 Inlägg
26 augusti 2018
#4
candyweiss skrev:
Hybrid_ skrev:
Jag hade kört på den eldrivna varianten. Inte för att bränslevärmaren skulle ta slut utan för att den gurglar i sig förhållandevis mycket bränsle. Har själv en knapp mil till jobbet och körde dieselvärme i vintras. Bilfan drog runt 3 dl extra per mil...

En bränslevärmare tar ca 0.6 - 0.7 l/h, på VAG-bilar i varje fall.

Låter rimligt. Då bör ju min sörplat i sig cirka 3 dl varje morgon och bilen drog under halvlitern på en mil. Det är väl i princip Webasto och Eberspächer som finns i bilar. De är nog rätt lika dessutom.

EDIT: Som upplysning till TS så ger en dieselvärmare oftast 5kW i tillförd effekt.
Senast redigerat av Hybrid_ (26 augusti 2018)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

20 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#5
Hej och tack för era svar!
Med hänsyn till dagens dieselpriser är det absolut ett relevant argument. Men, hur pass effektiv är en sådan värmare egentligen? Som jag förstått är det kanske 15-20 grader som de lyckas öka motorns temperatur med, samtidigt som det då är en avsevärt högre kapacitet på bränslevärmaren. Med bilen i fokus, vad blir bäst?
Tack!
Mvh
Richard

986 Inlägg
26 augusti 2018
#6
Riddlersv skrev:
Hej och tack för era svar!
Med hänsyn till dagens dieselpriser är det absolut ett relevant argument. Men, hur pass effektiv är en sådan värmare egentligen? Som jag förstått är det kanske 15-20 grader som de lyckas öka motorns temperatur med, samtidigt som det då är en avsevärt högre kapacitet på bränslevärmaren. Med bilen i fokus, vad blir bäst?
Tack!
Mvh
Richard

Går inte att jämföra, bränslevärmare är grymt effektiva, du har tom varmt inne i bilen och slipper skrapa rutorna på vintern. Men som med allt annat, vill man ha något bra och effektivt så kostar det.

VAG har världens bästa bilar.

Forummoderator
18 008 Inlägg
26 augusti 2018
#7
Håller med Candy.

En kontaktvärmare är rätt ineffektiv. Ser man till sitt eget och bilens bästa så är en bränslevärmare att föredra. Visst kostar det i form av bränsle men bilen och motorn är varm. Det var därför jag körde min hela vintern.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

20 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#8
candyweiss skrev:
Går inte att jämföra, bränslevärmare är grymt effektiva, du har tom varmt inne i bilen och slipper skrapa rutorna på vintern. Men som med allt annat, vill man ha något bra och effektivt så kostar det.

Hybrid_ skrev:
Håller med Candy.

En kontaktvärmare är rätt ineffektiv. Ser man till sitt eget och bilens bästa så är en bränslevärmare att föredra. Visst kostar det i form av bränsle men bilen och motorn är varm. Det var därför jag körde min hela vintern.

Tack för era svar! Då torde det räcka med att installera en batteriladdare som jag kopplar in var kväll för att underhållsladda, och använda mig av den befintliga värmaren jag har, eller?

986 Inlägg
26 augusti 2018
#9
Riddlersv skrev:
candyweiss skrev:
Går inte att jämföra, bränslevärmare är grymt effektiva, du har tom varmt inne i bilen och slipper skrapa rutorna på vintern. Men som med allt annat, vill man ha något bra och effektivt så kostar det.

Hybrid_ skrev:
Håller med Candy.

En kontaktvärmare är rätt ineffektiv. Ser man till sitt eget och bilens bästa så är en bränslevärmare att föredra. Visst kostar det i form av bränsle men bilen och motorn är varm. Det var därför jag körde min hela vintern.

Tack för era svar! Då torde det räcka med att installera en batteriladdare som jag kopplar in var kväll för att underhållsladda, och använda mig av den befintliga värmaren jag har, eller?

Blir helt perfekt.

VAG har världens bästa bilar.

6 632 Inlägg
26 augusti 2018
#10
Korta körningar med dieselvärmare är döden för dem.
Iallafall om det är Webasto....... smile

Behöver köras ett tag för att bränna ut dem, sotar igen annars.
Senast redigerat av xXSammy (26 augusti 2018)

De/Dem

Forummoderator
18 008 Inlägg
26 augusti 2018
#11
xXSammy skrev:
Korta körningar med dieselvärmare är döden för dem.
Iallafall om det är Webasto....... smile

Behöver köras ett tag för att bränna ut dem, sotar igen annars.

TS kommer säkerligen att köra sin i cirka 30 minuter. Annars blir ju inte bilen genomvarm. Min bil var 17 år gammal och värmaren tjöt som ett jetplan (Helt slut i lager osv) men gick gjorde den.

Sen är det ju svårt att veta vad TS har för märke. De kan stå Eberspächer på styrpanelen men värmare är en Webasto. De kan prata med varann. Värmaren behöver i princip bara signal in så startar den.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

986 Inlägg
26 augusti 2018
#12
xXSammy skrev:
Korta körningar med dieselvärmare är döden för dem.
Iallafall om det är Webasto....... smile

Behöver köras ett tag för att bränna ut dem, sotar igen annars.

Har för mig att VAG rekommenderar 15 minuter och tex Opel 20 minuter, båda Webasto.

VAG har världens bästa bilar.

20 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#13
Hybrid_ skrev:
xXSammy skrev:
Korta körningar med dieselvärmare är döden för dem.
Iallafall om det är Webasto....... smile

Behöver köras ett tag för att bränna ut dem, sotar igen annars.

TS kommer säkerligen att köra sin i cirka 30 minuter. Annars blir ju inte bilen genomvarm. Min bil var 17 år gammal och värmaren tjöt som ett jetplan (Helt slut i lager osv) men gick gjorde den.

Sen är det ju svårt att veta vad TS har för märke. De kan stå Eberspächer på styrpanelen men värmare är en Webasto. De kan prata med varann. Värmaren behöver i princip bara signal in så startar den.

Min tanke är, som du säger Hybrid_, att köra den tills bilen är varm. Så det blir säkert bra! Tack alla, för era inputs!

20 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#14
candyweiss skrev:
xXSammy skrev:
Korta körningar med dieselvärmare är döden för dem.
Iallafall om det är Webasto....... smile

Behöver köras ett tag för att bränna ut dem, sotar igen annars.

Har för mig att VAG rekommenderar 15 minuter och tex Opel 20 minuter, båda Webasto.

Ponera att man ställer in en tid då man ska köra, ordnar värmaren själv så att detta uppfylls?

6 632 Inlägg
26 augusti 2018
#15
Riddlersv skrev:
Min tanke är, som du säger Hybrid_, att köra den tills bilen är varm. Så det blir säkert bra! Tack alla, för era inputs!

Bilar med dieselvärmare brukar sakna PTC element (Om det inte är eftermonterad värmare). Så under vintertid fungerar den även som hjälpvärmare, blir svalt utan.

De/Dem

20 Inlägg
26 augusti 2018
Trådstartare
#16
xXSammy skrev:
Riddlersv skrev:
Min tanke är, som du säger Hybrid_, att köra den tills bilen är varm. Så det blir säkert bra! Tack alla, för era inputs!

Bilar med dieselvärmare brukar sakna PTC element (Om det inte är eftermonterad värmare). Så under vintertid fungerar den även som hjälpvärmare, blir svalt utan.

Det är även ett krav från besiktningen att dessa ska ska fungera, eller?

986 Inlägg
27 augusti 2018
#17
Riddlersv skrev:
candyweiss skrev:
xXSammy skrev:
Korta körningar med dieselvärmare är döden för dem.
Iallafall om det är Webasto....... smile

Behöver köras ett tag för att bränna ut dem, sotar igen annars.

Har för mig att VAG rekommenderar 15 minuter och tex Opel 20 minuter, båda Webasto.

Ponera att man ställer in en tid då man ska köra, ordnar värmaren själv så att detta uppfylls?

Ja, den känner av yttertemp och fixar det själv om man vill.
Senast redigerat av candyweiss (27 augusti 2018)

VAG har världens bästa bilar.


Sök