tjena, har grejat ganska intensivt med bilen i veckan..
började i tisdags tror jag de va med att släppa ut oljan (som var SVART) och lossa på kylarslangen till vattenpumpen, och sedan demontera egentligen allting på framkanten.
eftersom att allt började försvinna så började jag också rengöra då det var olja på exakt alla delar (rann nästan olja ifrån vattenpumpen och vevaxelkåpan) och då alla delar var lös så va de bara att gå lös på motorn å göra den renare än den vart på 20år, i alla fall på framkanten....
spenderade sedan nästa dag med att rengöra allting, skruv för skruv, mutter för mutter, del för del, tills allt var rent så man inte med oljig bara utav att ta på den delen.
sen vare dit med ny packbox till kamaxeln,
nya packboxar till vevaxeln och mellanaxel,
klämde ut lite silikon mellan alu-locket och dess packing så den sitter kvar ba fint medans man ska montera och tätar ju också...
packa upp nya vattenpumpen och he lite silikon på den och sedan en packning och nå O-ringar, sedan vare bara att montera
Använder såklart en gnutta låsvätska på alla skruvar och muttar för att de känns bra
fortsätter med att sätta dit bakre plasten för kamremskåpan,
nå drev kommer på plats,
kam- och mellanaxel dreven dras med 60nm
en låst spännare monteras
sedan monteras kamrem
och nedre yttre kamremskåpa
och en svängningsdämpare som även håller fast vevaxeldrevet till kamremmen med 120nm
en låst kamremsspännare får sprinten utdragen och spänner kamremmen som ligger rätt eftersom man haft koll på de ända sen man la på remmen..
sen far resten av allt på..
ska montera en ny övre yttre kamremskåpa som en vän ska ordna åt mig och även nya huvgångjärn då ena gick av(!) så därför sitter inte den där..
bytte även oljefiltret och fyllde ny olja i motorn 3,8L ungefär som de ska va
några liter glykol,
koppla på batteriet och vrider om nyckel...
den startar! backar ut och låter den få temp, kollar efter läckage och andra otrevligheter,
men allt verkar vara tätt och fungera som det ska
dock har den fortfarande hög tomgång (1500rpm) och de lär ju kunna bli ett problem vid besiktning, ska gå en sväng med startgas och se vad som händer.. kan vara tomgångmotorn som har möglat ihop också...
passade på att byta termostat innan jag fyllde glykol i motorn, det kändes bra att få rengöra termostathuset och borsta bort rosten från pinnbulten som var väldigt rostig...
annars än de har det inte varit så mycket annat tror jag,
stay tuned for more.......