23 oktober 2018
Trådstartare
Hejsan,
Jag har bestämt mig för att bygga en snabb gatbil.
Har haft några infall genom åren och byggt ett par 7-940is med b230FK som bas men är lite sugen på att bygga en värre budgetbil under vintern. Något halv sleeper aktigt som man kan ta till bilträffarna och leka lite med sommaren 2019. En bra allroundbil. Något man både kan ta till kiosken och åka ifrån en S4 med. Behöver inte vara bruksvänlig, men snudd på.
Önskemål/bra att veta.
1. Behöver inte bli något man ska kunna regga, däremot vore det bra om det är enkelt att återställa bilen till regbes skick. Hinka ur FK motorn ur 744:an och åka in och visa upp den gör man på en eftermiddag, just så enkelt behöver det ju inte vara, men helst inte allt för svårt.
2. Gärna en veteranbil så man slipper besiktiga så ofta.
3. Vore trevligt med en bil som redan har rätt bra bromsar och väghålling från början.
4. Budgeten är 50.000kr och där ska inköp av bil ingå.
5. Jag jobbar på en mekanisk verkstad och har tillgång till svarvar, cnc fräsar och svetsar och har god vana med dessa så att tillexempel svetsa om ett svep till en låda eller fräsa en topp är inga konstigheter och kan räknas bort från byggkostnad.
6. Jag vill ha något som är driftssäkert och går på vanlig bränsle från pump.
Jag har en bredbandslambda, mätare för oljetryck, laddtryck, oljtetemp hemma så det kan räknas bort.
Spontana misstänkta:
Äldre merca och bygga superturbodiesel?
Turbokonvertera en BMW E36?
Merca M103 turbo?
Vad hade ni byggt om ni hade 50k, en välutrustad verkstad och ett glatt humör i bakfickan?