2526
Sök

Problem Nissan 200sx S13

37 Inlägg
3 november 2018
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har en Nissan 200sx S13 som strular lite.

Köpte bilen i "ostartbart" skick och nu efter några veckor så har jag äntligen fått igång motorn.

Dock har jag stött på ett problem. När jag startar motorn så får jag ligga och mata en stund på startmotorn och efter nån sekund så kan man ana lite liv. När man sen släpper startmotorn så tar den sig lite mer för varje sekund och när den väl är igång så rusar den upp mot ca 2000-3000rpm.

Vet inte varför detta uppstår. Om någon har nån idé så är det bara att skriva.

//Johan


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 november 2018
#2
För mycket bränsle?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

37 Inlägg
3 november 2018
Trådstartare
#3
Jajemän, den går fett! Av någon anledning får den för mycket bensin, vet tyvärr inte varför.

Har provat att byta tempgivare och lambdasond men det har inte givit resultat...
Senast redigerat av johan98778 (3 november 2018)


Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
3 november 2018
#4
Svårt att gissa beroende på vad du gjort i s m att den var i odugligt skick.
Om du tafsat på insprutet ellet annat för att få igång den, som påverkar bränslemängden..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

37 Inlägg
3 november 2018
Trådstartare
#5
Det jag gjorde för att få den att starta va att sätta kamaxelgivaren rätt (CAS), förra ägaren hade satt den fel.

Den går ganska bra om man drar ut luftmassemätaren, men så fort man stoppar i den igen rusar motorn mot sina 3000rpm.

Då det sitter ett steg 3 chip på sitter det en z32 luftmassemätare. Vet dock inte om den är rättkopplad eller om nån kopplat den fel. Har letat runt på nätet men som vanligt står det ju olika överallt så vet inte vad man ska lita på.


37 Inlägg
18 november 2018
Trådstartare
#6
Ingen som har mycket erfarenhet av Ca18det som har nått råd att ge?


297 Inlägg
18 november 2018
#7
Har du ställt tändningen med stroboskop?


37 Inlägg
18 november 2018
Trådstartare
#8
Hej!

Nej det har jag inte. Skulle de kunna vara orsaken till att den varvar upp så högt menar du?


297 Inlägg
19 november 2018
#9
johan98778 skrev:
Hej!

Nej det har jag inte. Skulle de kunna vara orsaken till att den varvar upp så högt menar du?

Ja det är möjligt. Skulle börja med att ställa in tändningen ordentligt.


37 Inlägg
26 november 2018
Trådstartare
#10
Tjena!

Har nu efter ett litet uppehåll testat ställa tändningen men det gav inget resultat hmm

Såg att jag missat att skriva att jag köpte 4st nya tillfälliga tändstift innan detta problem uppstod.
Dock så ska dessa stift passa just ca18det, men eftersom dem är köpta på Biltema så kanske man ska ta det med en nypa salt...

Ska köpa ett par riktiga stift men har läst nått om elektrodavstånd och att vissa "knackar" dem. Är det nått jag måste göra?

//Johan


7 274 Inlägg
27 november 2018
#11
Säker på att det sitter rätt spridare för chipet som kanske sitter i?
Har du kollat att du har korrekt bränsletryck?
Jag misstänker att du har fel grejer för vad ecun tror.


37 Inlägg
30 januari 2019
Trådstartare
#12
Kan absolut vara så att det sitter fel saker under huven. Men hur ska jag tänka? Ska jag bara skruva isär så mycket som går för att få fram vilken turbo, spridare m.m det sitter i?

Har ett steg 3 "Turbonoz" chip till ca18det, det som är ett måste för att använda de chippet är ju 444cc spridare, z32 lmm och större turbo.

Stiften är kolsvarta och kommer svartrök. När jag bytte lambdasond så var även den helt igensatt, så den går ju oerhört fett!

Hoppas nån vänlig Nissan guru skulle vilja lägga lite tid för att hjälpa mig reda ut dehär!

//Johan


6 119 Inlägg
30 januari 2019
#13
Hej!
Bytte du till ny lambdasond?? Vilken årsmodell på bil? Antal mil?


37 Inlägg
30 januari 2019
Trådstartare
#14
Hej!

Aa köpte en splirrans lambdasond.

Det är en årsmodell -90, miltalet vet jag inte riktigt men kan återkomma med det senare.


Forummoderator
26 339 Inlägg
30 januari 2019
#15
Det gick inte att jobba liiite mer på rubriken?
Ju bättre beskrivet problemet i sig är ju mer hjälp tror jag du får.
Bara ett tips.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 327 Inlägg
30 januari 2019
#16
Gick bilen bra innan den ställdes av förra ägaren? Har trimmdelar monterats som inte lirar kanske? Skulle rekomendera att återställa allt till original


37 Inlägg
30 januari 2019
Trådstartare
#17
Bilen gick fett även för förra ägaren.

Önskar jag kunde återställt till orginal men har inte sakerna för att kunna göra det sad


7 274 Inlägg
30 januari 2019
#18
Såna här fall är jättesvåra för det kan vara allt från faktiskta fel på komponenter till felmonterat/felinkopplat eller inte ens anpassade för varandra.

Jag rekommenderar att du först kollar vilka spridare och lmm som verkligen sitter där.
Därefter kollar du så allt är korrekt inkopplat, har kontakter byts ut så kolla att stiften är ordentligt pressade och på rätt plats.

Vet du med all säkerhet att chipet som sitter i är anpassat för vad som sitter i?
Om inte så hade jag testat ett nytt du vet är gjort för delarna.
Då har du eliminerar en hel del problem.

Fungerar det fortfarande inte och du har inga läckage någonstans så kan det vara värt att testa en annan lmm och/eller spridare.


480 Inlägg
31 januari 2019
#19
Är avgassystemet tätt?
Låna / köp en bredbandslambda så du kan hålla lite koll på bränsle/luft blandningen.

Drar den tjuvluft kommer den rusa / ha dålig tomgång beroende på vad styrboxen öser på för soppa.
Borde gå att se. Kolla insugspackningen och skicket på orginallambdan.

Se om någon vill låna ut en orginal styrbox till dig?


37 Inlägg
31 januari 2019
Trådstartare
#20
Tack för svaren!

Janneutab - Aa har varit inne på att plocka ur spridarna och skicka dem på kontroll, kostar väl ca 100kr/st. Kanske kan låna en lmm också att prova med. Chippet ska vara gjort för det som sitter där, förutsatt att de är 444cc spridare och större turbon sitter där.

Bennybira - Tror det ska vara tätt. Men om de otätt efter lamdan så spelar de väl ingen roll? Kanske måste skruva bort insuget för att komma åt spridarna, kan även kolla packningarna då. Jag har ju en orginal ECU men har ju inte orginal turbo, spridare och lmm.



Sök