Berättelsen om en silvergrå-metallic 765:a jag velat ha sen jag var 15 (och som slutligen blev min). Börjar med renovering, men övergår sedan till förfining och montering av diverse extrautrustning.
Upplagning & rostskydd av hjulhus, balja och tröskel: höger bak - del 7: färdigställande
När den silvriga hammarlacken torkat målade jag samma yta ytterligare en gång.
Sedan var det dags att pensla på ett lager svart underredsmassa.
Tog även fram body och underredsmassa för hålrum.
Den sistnämnda sprutade jag in genom inspektionshålen i tröskeln. Sedan monterade jag tillbaka täcklocken för hålen.
Sprayade även flera lager svart body på tröskeln.
Började skrapa bort gammalt fastsättningsmaterial för skärmkantslisten...
...och monterade en plastinnerskärm i hjulhuset.
Dags för återmontering av dessa två: ventilationsgaller och bakre stänkskydd.
Började med stänkskyddet.
Mätte ut och borrade hål på lämpliga ställen.
Monterat.
Bultarna på plats.
Dags för ventilationsgallret.
Tog hjälp av en plattskruvmejsel och silikonspray.
Dags för att lacka de ytor som skulle vara i bilens färg.
Började med att slipa...
...sedan grundfärg...
...och efter det finspackel.
Började slipa ner spacklet.
Sedan grundning igen. Därefter ytterligare en spackling, slipning och grundning. Sedan fick det vara bra.
Lade på bilens färg.
Fortfarande en del mindre ojämnheter kvar, men jag kände inte för att lägga mer tid på spackling just nu.
Lade på några lager klarlack.
Efter att färgen fått torka någon dag var det dags att montera den kromade skärmkantslisten. På 760 sitter dessa limmade med någon form av dubbelhäftande tejp till skillnad mot på 260-serien, där de sitter med clips. Jag valde att göra ytorna helt rena och istället sätta fast listen med sikaflex.
I samma veva monterade jag tillbaka kofångarplasten som sitter utanför ventilationsgallret.
Tog hjälp av diverse tvingar, klädnypor och t.o.m. lite brädbitar för att hålla listen på plats under torktiden.
Med högersidan klar hade nu turen kommit till reservhjulsbaljan och plåten i anslutning till den. Här fanns ett par synliga hål, men det skulle visa sig vara ännu värre än det först såg ut.
Jag började med ett av de synliga hålen. Kapade ut den rostskadade plåten.
Knackade bort dålig plåt med hjälp av hammare och kniv där vinkelslipen hade svårt att komma åt.
Slipat rent.
Klippte ut och böjde till en ny plåtbit!
Punktad på plats. Snart var det här hålet klart... eller?
Gick över plåten strax ovanför med kniven. Den var sämre än den först såg ut!
Fick kapa ut ännu mer dålig plåt...
...och klippa ut ytterligare en plåtbit. Nåja, det var ganska snabbt ordnat.
Värre var det under. Jag hade trott att nedre delen var bättre, men från undersidan såg det sämre ut. Jag slog ett par slag med "besiktningshammaren" och då var gick det hål i kanten direkt!
Bara att bita i äpplet och ta tag i det också!
Så kapen fick åka fram igen.
Sedan slipskiva och ståltrissa.
Tillverkade några plåtbitar som punktades på plats.
Helsvetsade dem. Sedan klippte jag ut och böjde till en lite längre bit.
Punktade den. Som synes hade den behövt vara lite större.
Men det löste sig med lite små plåtbitar jag hade liggande.
Nu var det dags för det här stället.
Kapade ut och klippte till en bit som svetsades på plats.
På undersidan...
...tänkte jag använda mig av karosserikitt i skarvarna.
Känns ibland som att jag tröttar ut er följare med eviga rostreparationer som aldrig tycks ta slut! Innan jag fortsätter tänkte jag därför lägga ut lite bilder på det som återstår, så att ni ser att det trots allt finns ett ljus i slutet av tunneln. De kända rostskador som återstår att laga upp inför besiktning är dessa:
Hjulhus, tröskel och balja - vänster bak
Vänster bak, hjulhus (sista hjulhuset att laga upp).
Här har även tröskel som balja drabbats av genomrostning...
...och tröskeln är delvis borta. Även den inre tröskelplåten är drabbad. Domkraftsfästet kommer dessutom att behöva förstärkas eller bytas ut!
Som synes satt det en plastinnerskärm även i detta hjulhus. Men varför kan inte de bakre innerskärmarna på 7/900 gå hela vägen ner? Rosten kommer ofta precis där innerskärmen slutar... Eftermarknadsskärmar bak (åtminstone de till 200-serien) täcker hela hjulhusen.
Vad gäller baljan har stänkskyddet precis som på andra sidan skyddat en hel del. Men precis framför skyddet samlas smuts och där är genomrostningen ett faktum.
Även i reservhjulsbaljan, mot vänster hjulhus återstår det ett hål.
Rutramen
Även rutramen är väldigt rostskadad, visade det sig. Faktiskt bland det värsta jag sett på en 7/900-vagn... Jag lyfte nyligen på torpedplåten och tog ut den spuckna vindrutan och fick då se flera hål som efter en lätt petning blev stora som femkronor!
Torpedplåten demonterad. Först såg det inte allt för farligt ut. Mest små hål...
...men dessa blev snabbt större när man tog bort clipsen och började peta med kniven.
Demontering av rutan går alltid lättare när man inte är själv. Fick hjälp med att "såga" ut rutan (med en vajer) av både Grunden1700 och AronsenElliott från Garaget, som kom förbi verkstan för att kolla status på mina projekt.
Fullt mer rost just runt rutramen. Men nere under ventilationsgallret fanns ingen rost. Troligen p.g.a. att det är en utsatt del som är galvad redan från fabrik även på tidiga vagnar.
Rutan ute! Även i ramens ovankant är det ordentligt med rost och ett par mindre hål i taket finns också.
Det är främst detta som återstår innan jag kan börja montera ihop Sudden igen. Är verkligen sugen på att få ut honom på vägarna, men vill inte stressa ihop det heller!
Du verkar mkt förtjust i dessa vagnar så du skulle plockat hem en från Kalifornien,helt rostfria,va bilmek på Volvo Los-Angeles ett tag o meka mkt 700 serien,850 va rätt ny på den tiden....vi hade en service bil en Brun metallic 745,som alla plåga för o se hur länge den skulle hålla,polaren som mekar Volvo kör fortfarande me den,o enl han har den gått över 70000 mil nu..inte mkt gjort me motorn o automaten sköljer dom varje 1000 mil,o den e orörd,,rätt otroligt..men de klart aldrig kallstarter,mm de gör sitt....men gummi o bussningar byts ofta....
Frågan är ju hur i helskotta den kan vara så jäkla dålig?
Haha den är bra om man jämför med den jag hämtade den är dålig under finns inga balkar kvar under föraren och nästan alla hålena är lagade med plåt och popnit
Du verkar mkt förtjust i dessa vagnar så du skulle plockat hem en från Kalifornien,helt rostfria,va bilmek på Volvo Los-Angeles ett tag o meka mkt 700 serien,850 va rätt ny på den tiden....vi hade en service bil en Brun metallic 745,som alla plåga för o se hur länge den skulle hålla,polaren som mekar Volvo kör fortfarande me den,o enl han har den gått över 70000 mil nu..inte mkt gjort me motorn o automaten sköljer dom varje 1000 mil,o den e orörd,,rätt otroligt..men de klart aldrig kallstarter,mm de gör sitt....men gummi o bussningar byts ofta....
Har haft funderingar på det, alltid roligt med ett rostfritt exemplar. Dock såldes det väldigt få dieslar i USA. Så skulle jag importera en Volvo skulle det nog bli en 265:a!
Frågan är ju hur i helskotta den kan vara så jäkla dålig?
Haha den är bra om man jämför med den jag hämtade den är dålig under finns inga balkar kvar under föraren och nästan alla hålena är lagade med plåt och popnit
Haha, ja det finns alltid värre! Men detta är ändå i överkant. Hade det varit en vanlig 745 GL bensinare hade nog många gett upp och skrotat (inget ont om dem, men där kan man fortfarande få tag i ett bra exemplar till ett vettigt pris).
Jag tror som jag nämnt tidigare att orsaken till merparten av rosten är att han stått på jord, med fullt av löv på sig, under höga träd som knappt släpper igenom någon sol... Enligt förra ägaren var Sudden väldigt fin när han kördes och fick även beröm på besiktningarna.
Du verkar mkt förtjust i dessa vagnar så du skulle plockat hem en från Kalifornien,helt rostfria,va bilmek på Volvo Los-Angeles ett tag o meka mkt 700 serien,850 va rätt ny på den tiden....vi hade en service bil en Brun metallic 745,som alla plåga för o se hur länge den skulle hålla,polaren som mekar Volvo kör fortfarande me den,o enl han har den gått över 70000 mil nu..inte mkt gjort me motorn o automaten sköljer dom varje 1000 mil,o den e orörd,,rätt otroligt..men de klart aldrig kallstarter,mm de gör sitt....men gummi o bussningar byts ofta....
Har haft funderingar på det, alltid roligt med ett rostfritt exemplar. Dock såldes det väldigt få dieslar i USA. Så skulle jag importera en Volvo skulle det nog bli en 265:a!
Bara hojta till,så ber ja polaren kolla runt lite...rullar mkt äldre Volvo i Kalifornien.
Ujuj, massa rost... Tur att den hamnade hos dig, för det är nog inte många som hade orkat lägga så mycket tid och ork på den. Bra jobbat, kämpa på! Nästan en ny bil när du är klar med svetsen.
Kolla lite för skoj me polaren i USA igår,o 240 finns massa 265 minns han inte när han såg sist,o diesel finns mkt få,bensin va ju billig på 80 talet..
Ujuj, massa rost... Tur att den hamnade hos dig, för det är nog inte många som hade orkat lägga så mycket tid och ork på den. Bra jobbat, kämpa på! Nästan en ny bil när du är klar med svetsen.
Jo, är övertygad att den har många mil kvar att ge när den väl blir klar.
Bob-Miller skrev:
Kolla lite för skoj me polaren i USA igår,o 240 finns massa 265 minns han inte när han såg sist,o diesel finns mkt få,bensin va ju billig på 80 talet..
Intressant! Kanske blir att spara ihop en slant och ta hem ett fint exemplar på sikt. 265:orna har aldrig varit speciellt vanliga, så det är inte konstigt om han inte ser dem så ofta. Totalt tillverkades 35 061, vilket kan jämföras med 264 som tillverkades i 132 390 exemplar. Ca ett hundratal 265:or finns kvar i det svenska registret. Men då "lyxkombin" mest var tänkt för den amerikanska marknaden borde det finnas fler där, även om många har skrotats. Ang. dieslar stämmer det med vad jag hört. Såldes inte många sådana i USA på den tiden. Men några finns allt.
Står att det är från 1985, men det måste vara från 1981-84 eftersom det sitter en B21/B23:a i testbilen. 5:23 in i klippet får man dock se en 245 GL D6, med en D24 som står på tomgång. Så här säger de om den:
"In fact, we were so pleased with this gasoline DL:s two week wisit, that when we turned it in Volvo agreed to provide us with this upline GL Diesel for a longer term appraisal! We´ll let you know how this ultimate combination of Volvo wagon utility and oil-burning economy fares for us over the months ahead."
imponerade rost lagnings jobb du gjort på den bilen :-)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi Urquattro saloon -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4