Tjena!
For och köpte mig en vinterpulka en 744 -88. En enda stor problembil som absolut inte var värt priset, men jag beslutade mig att köpa den ändå.
Motorn var utbytt ifrån en B230K till B230A. Har hört mer dåligt om K modellen än om A modellen. Men jag fick höra att det inte fanns några -88:or med A modellen.
Har läst runt lite och det står både det ena och det andra, är det någon som vet vad som gäller angående den frågan?
För om B230A modellen inte gjordes för 88:orna så är det väl omöjligt att få den igenom besiktningen? Men OM dom gjordes med den motorn så är den ju fortfarande utan katalysator vilket också gör den omöjlig/svår att få igenom besiktningen för avgasvärderna? (Har läst lite om avgasintyg)
Sen är det lite mer fel som jag kommer lista nedan, svara och förklara på dom så gott som ni kan. Vore jättesnällt!
*Knackar på ventilerna när den blir varm, är det jättedåligt för motorn? Motorn har gått ca.35k
*Ojämn tomgång, när den är kall så vill den inte gå alls på tomgången. När den är varm så är den väldigt ojämn.
*Sen ryker den mycket, ryker lite mindre när den är varm men ryker ändå mycket. Förra ägaren har planat toppen och bytt packning. Men nivån i vattentanken minskar inte, så jag tror inte att den läker i toppen. Min kompis sa att det är en fögge å dom ska ryka lite.
Är någon av dessa fel "vanligt" för B230A motorn?
Mycket text men det vore snällt om nån kunnig kunde skriva en text och förklara/komma med tips för mina fel.