jenstornqvist skrev:
Jag köpte en bmw e46 318 för kaffepengar som förmodligen blivit körd hårt senaste 10.000 milen. Har lagt ut cirka 10.000 kronor, om det ens räcker, sedan augusti. Såna pengar är svåra att skaffa fram när man lever på studiebidrag, vilket jag antar du gör. Jag rekommenderar inte att göra så som jag gjorde, jag litar inte på min bil det minsta tyvärr.
Hade jag varit i din sits hade jag köpt en bil för cirka 35.000 och sparat resterande pengar för framtida reparationer och styling om du är intresserad av sånt. Pengarna springer iväg fort kan jag lova. Köp en bil med bra historik och som varit ägd av vettiga människor, kolla upp så mycket du kan och lite till. Det finns massvis av guider och checklistor att kolla om man googlar runt lite.
Jag rekommenderar e46 320/325 och e39 520/525/530. Håll koll på rost, båda karosserna är oerhört rostdrabbade, en förstabil ska inte enligt mig alltid vara helt perfekt. Det är enkelt att man råkar göra något dumt, träffar en stolpe när man parkerar eller dylikt. Det gör mer ont på en bil som är 100% perfekt än på en bil som är 85%, hoppas du förstår vad jag menar.
Med BMWs överlag som man tänker äga i över ett halvår är det alltid, alltid, alltid viktigt att plugga sig in på exakt det chassit och motor man vill ha och leta reda på alla barnsjukdomar och stora fel som kan uppstå, sen utgå från det när man väl köper en bil.
Jag rekommenderar BMW e46 och e39 med själ och hjärta, underbara bilar för pengarna, jag älskar dom, därför rekommenderar jag dig att kolla på sådana också. Det finns massvis med information, överväldigande mycket faktiskt, om dom bilarna om man börjar googla runt. Du kommer inte bli besviken om du får tag i ett fint exemplar.
Lycka till!