torsen skrev:
viccoA skrev:
Vissa Honda motorer har haft problem med oljeförbrukningen, googla på motortypen innan köp. Skulle jag dra mycket och ofta köp en bil med nivåreglering och gärna 4wd.
Har aldrig hört talas om att Honda skulle ha problem med motorer.
Världens i särklass största och mest erfarna motortillverkare.
När vtec slår till så drar de mer olja. Det är helt enkelt för att smörjningen av lager ska vara säker och trygg trots att varvet kommer uppåt 8-9k rpm. Helt normalt alltså och en bidragande anledning till varför det knappt finns några motorhaverier öht. Så om man googlar hittar man en del om det, dvs unga grabbar som frågar om det är ok att deras Civic/CRX-bilar drar olja när de åker runt på WOT dagarna i ända...
jaka54 skrev:
Hej!
Håller med Honda är bra, liksom Toyota men deras bilar rostar! Åtminstone var de väldigt rostbenägna tidigare , åttio och nittiotal.
Rostskyddet hade en del att önska för 30år sedan. Även min 04 som bara är ca 15år gammal är ganska ytrostig i underredet även om det mest beror på att den stått avställd och parkerad i 6månader på fel ställe. Tack och lov rostar de emellertid inte lika mycket som Mercedes eller Opel gjorde. Även Audi från 95-05 ser ju ganska ofta ut som skit. Min 04a saknar helt rost på karossen trots en 7-8 år gammal plåtskada och trots att jag tvättar den mer sällan än 3ggr per år. Nä, jag skulle med den erfarenheten säga att de rostar betydligt mindre än andra bilar.
Och... Nu är ju frågan om inte 60k räcker till mer än en Honda eller Toyota från 80-90talet? Jag vet att andrahandsvärdet ligger väldigt högt tack vare bilarnas höga kvalitet, men visst borde TS få en nyare Honda/Toyota än en som är så pass gammal? Vad tror du Jaka54?
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.