Ett varv med det estetiska då.
Först och främst är bilen gul. Har jag inte tagit helt fel så heter kulören "Grabber Yellow" och är en Mustang färgkod från ~1970. Gul fick den förbli eftersom den alltid varit gul, den passar liksom så
De svarta fältet på huven är något som Opel hade på bilar sålda med "SR" paketet på 70-talet, och härstammar väl egentligen i 60 talets motorsports kretsar där tanken med en mat huv var att den inte skulle reflektera något som stör föraren. Något som jag kände knöt an till bilen i sig, men också den tidens "motorsport styling".
Det ska dock kompletteras med en board på sidan också har jag tänkt, den blir dock i vinyl/folie. Och tanken är att efterlikna Opel Manta A GTE stripeningen:
Sen är de en hel hög med kringdetaljer som jag mixtrat med..
Fronten. Eller ja, grillen och lyktsargarna. Är ju inte Kadett.. Däremot Holden Gemini vilket är de namn den såldes under i Australien! Ett land som fått bidra med inspiration till fler saker också
Ett tag var jag ruggigt sugen på baklyktor från Holden Gemini med, men släppte det.. Jag har också varit nära att skaffa hem baklyktor från Chevrolet Chevette som är de namn Kadett C såldes under i Brasilien! Jag har också ett Holden emblem som jag hade tänkt sätta längst fram på huven, men är ännu lite tudelad till det.. Holden har en lång historia av att stoppa V8or i allt möjligt så egentligen vore de ju passande men.. vi får se.
Fortsätter vi fram så har jag även satt hood pin's på den. Mest för att anspela på sena 60, tidiga 70 tals muskelbilar egentligen! En gammal synd som jag idag kanske inte är superkär i men de får vara till vidare i alla fall.
Sen sitter de på dessa bilder även en Golf GTi MK1 spoiler på. Den kommer jag byta ut då den är lite för smal nu när breddarna kommit på, den blir också lite för brant med tänkt rideheight monterad som den är, och att montera den högre upp blir inte bra då den passar ännu sämre mot breddarna då! Planen är att få använda de engelska hjulet, sick/falsen och krymp/sträcken jag köpt hem för att göra en ny frontspoiler i plåt som jag sen kan gjuta av, den kommer anslutas mot breddarna på ett bättre sätt men annars bli någon mix av Golf GTi MK1 och Ford Mustang BOSS Mach 1 1970
Tanken är också att den ska hamna lite längre upp så den svarta linjen från breddarna fortsätter längs med fronten.
Det är inte de enda från Mustang heller, även sidospeglarna kommer från the Original Pony car!
Lyktorna är också svåra att missa, det är Golf klarglaslyktor. Enkla att få tag på, billiga, smidiga att montera
Går man runt lite på sidan sen är ju breddarna väldigt svåra att missa, de vanligaste breddarna på en Kadett C är ju rally breddarna, dom är boxigare och går mer rakt ut från karossen, dessa ska vara Lexmaul från början (just mina är köpta av Pesch som gör raceplast till diverse bilar, tunna och superlätta!). Lexmaul breddarna är mer populära på banbilar, men överlag inte särskilt vanliga!
Sen har vi också hjulen, 3SDM 005 16x9" runt om med 215/45 sulor. Jag hade hemskt gärna haft ett set BBS E50 eller liknande.. men dom kostar en del och detta tyckte jag passade bra! Back in the day fanns nämligen ATS classic som tillvals fälg till Oplarna, och dom är faktiskt ganska lika varandra
Baköver då. Någon form av vinge ville jag ha, Coupen's passar dåligt.. osthyvel ännu sämre.. Backrace bilar nere i Europa har rätt balla saker men inget som passar resten av stuket på den här bilen
Något ankstjärts aktigt ville jag ha! Så jag skaffade hem en BMW 2002 Turbo vinge (som syns som en grå bit på första bilderna). Men jag har hela tiden tyckt den känts för tam...
Jag har samtidigt vetat vilken vinge jag vill ha! Så när jag tillslut hittade en bra säljare som gav enormt bra support och fixade billig frakt hem till Sverige så blev det tillslut en Holden Torana SLR5000 vinge!
Ganska lik Ascona B 400 vingen, men lite mjukare former. Den är för bred och för rak och har säkert fel form över bakskärmen men de ska säkert gå fixa till
Stuket kommer bli mycket bättre med denna i alla fall!
Bak har jag också ett annat originaltillbehör, en lyktsarg. På bilden nedan den svarta biten, det är en aluplåt med polerad kant runt om som omsluter lyktorna. De sitter även helröda lyktglas på här.
(Hoppas ni har hotfix för photobucket bilder)
Från en "reservdelsbil" fick jag även tag på "kromkittet" bestående av polerade alusarger runt sidorutorna. Kil listen till rutorna som ska dit är även den "kromad" så jag tror de kommer smälta ihop bra.
Sen är planen att labba lite med mina nya fina verktyg och göra nått diffuser aktigt med. Först tänkte jag kapa upp bakre plåten och fälla in den, men bilen känns "hög" bak, framförallt under karossen.. Så jag har svängt över till en annan variant. En som ligger under karossen, ganska diskret. Likt denna:
Någon form av sidokjol kan de också bli tal om i framtiden, får se.. Vill gärna hålla det så "klassiskt" som möjligt, samtidigt som jag blandar in moderna influenser som helst ska ha praktiskt funktion också. Till denna diffuser är tanken att köra med dubbla centrerade pipor i denna stil:
Insidan sen.. Ratten blir en klassisk Momo Protipo i helsvart:
På denna bild syns även en basketweave strimma på var sida av ratten, det är också en detalj jag tänker arbeta in. Basketweave är en flätad läder i detta fall, jag kommer nog välja vinyl istället, samma kommer jag nog sätta runt extramätarna i mittkonsolen med. Man kan också se Porshes GreenFaced mätare på den här bilden!
Kadett C SR, Rallye och GTE hade alla ett extra instrumenthus med 4 mätare, och i det vanliga återfanns en varvräknare som inte de andra hade (istället satt tankmätare t ex där uppe). Ett sånt mätarhus skaffade jag fram, sen blev jag kär i Green Faced mätarna.. Men då rätt storlekar och varianter inte gick köpa "färdiga", i alla fall inte för vettiga pengar så gjorde jag egna mätartavlor och köpte mätare som passade.
Denna är hemmabyggd
Jag har hastighet, och varv till instrumenthuset bakom ratten. Sen tank, oljetemp, oljetryck och vattentemp till mitt konsollen som ser ut så här:
(Notera att tyskarna inte gav ett skit i att britterna sitter på fel sida, mätarna är ändå vinklade mot vänstersidan av bilen)
Handskfack kom först 78-79, före de var de en hylla. Så de har jag också letat fram ett
Växelskapsknoppen blir nog en backelit variant, typ detta stuk:
Om de inte blir en "Go-Baby-Go" knopp.. jag har annars en extra decal och knapp för att sätta en "fun-Button" någonstans och koppla in lite skrattgas framöver
Stolar hade jag gärna tatt Recaro ST... får se vad ekonomin säger annars blir de nog Cobra RSR
Baksätet kläs om för att matcha senare, innertaket är utbytt till ett svart istället för vitt, dörrsidorna bak (som inte är riktiga dörrsidor) får jag klä om och de främre... Ja där blir de custom igen
Så här ser original ut:
Planen här är att göra en liten skuldra som kläs med svart vinyl och sätts på den övre plåt delen ovanför dörrsidan. Plåten under dörrsidan klär jag med vinyl direkt på. Dörrsidan i sig sen blir troligen klädd i Basketweave med ett armstöd likt bilden nedan samt Porsche 911 knappar för elhissar (och därmed då elhisskonvertering)
Även högtalargallren kommer jag nog göra något liknande de på denna bild, troligen blir de en koax högtalare dock.
Slutresultatet blir nog mer åt detta håll:
Den som orkat läsa allt de där inser fort att inspirationskällorna är Porsche 911, Mustang ca 1970, och Holden från 70-talet. Mixat med motorsport, och lite Retro stuk.
Där är jag idag. Jag har inte gått in i detalj på så många saker utan försökt hålla de mer generellt för att de ska vara lättare att hänga med. Men skulle någon vara nyfiken över hur jag löst vissa delar mer detaljerat är de bara att fråga så svarar jag efter bästa förmåga!