Då har man gjort ännu ett ryck i år! Tyvärr kom jag inte alls så långt som jag hade hoppats på...
Jag hade en dryg vecka på mig denna gång, men jag fick börja med bruksbilen.. motor och kupevärmar montage, tändstift och olje byte och sen en omgång med polermaskin och polish följt av en rejäl vaxning. Sen var de bara knappt en vecka kvar..
Och de här är vad jag började med:
Planen var att få ihop grenrör, bygga egna collectorer, samt få ihop avgassystemet med kattar fram till bakom bakaxeln.
Så långt kom jag dock inte alls! Det började ganska bra dock.
Det visade sig ganska fort, vilket inte var så konstigt, att de skulle bli trångt.. De jag trodde skulle bli besvärligast dock var att lirka sig runt startmotorn och samtidigt få plats med slangar för torrsump och rymma rören mot rambenet, de löste sig dock relativt smidigt! De visade sig att de var klart pilligare att komma runt på andra sidan istället, där rattstången kommer.
Här kunde jag antingen välja att lirka mig ner på båda sidor om stången, vilket hade gjort i och urlyft av motorn till en smärre mardröm.. Eller utnyttja utrymmet mellan torped och toppar eftersom jag inte får bak motorn utan att slakta mer eller mindre hela växellåds tunneln samt troligen höja kardantunneln! Något jag inte alls är sugen på att göra i dagsläget så de kommer skjuta fram färdigställandet en bra bit till är jag rädd..
Valet föll på att dra allt på samma sida om rattstången, det gick komma runt, men snirkligt blev det!
Skruven som syns utan mutter sitter i motorfästet. Här ser man också att jag börjat dra rör under motorn. Så ja, de blev 180 graders headers precis som jag ville!
Ett antal bitar och provpassningar till, en hel del svetsande följt av många timmars putsande på svetsfogarna för att se om jag missat någon del av någon skarv eller lyckats få någon porsvets senare hade jag de två första stegen på grenrören helsvetsade. Lite slog dom sig men lyckligt nog inte så mycket som jag var rädd att dom skulle! Svetsningen överlag gick väldigt fint, kändes som att jag fin till inställningarna rätt bra. Jag har inte sett någon direkt genomblödning, jag har sett tendenser till att vara nära på flera ställen men inget som kommit igenom.
Tillslut hade jag i alla fall nått som såg ut så här:
Teoretiskt sett borde de här vara den ultimata typen av grenrör. Långa rör för att hjälpa lågregistret, crossover för att hjälpa mellanregistret och grova för att hjälpa högvarvs registret! Nu fungerar de ju inte riktigt så... Men något som de definitivt kommer klara av är att leda avgaserna bort från motorn och ner till avgassystemet!
De jag gjort är en 3-stepped 180-graders header variant. Jag har börjat med 23cm 40mm rf rör (alla rör har 1.5mm gods tjocklek), följt av 31cm 42mm rör. Sen börjar längderna diffa lite tyvärr.. jag ska se om jag inte kan lirka till de lite bättre nästa gång, men 45mm piporna ligger i dagsläget mellan 38 och 43cm i längd tror jag.
Tyvärr fick jag slut material så jag hade ändå aldrig kunnat komma så mycke längre än vad jag gjorde, jag saknar 5-6 45mm 90 gradare, 1 42mm 90 gradare och 1,5m 45mm rakt rör kanske.
Väl här i alla fall var de dags att torka av bilen lite. De kan dröja upp till ett år innan nästa längre meksejour.. Finns annat i livet än att skruva bil som semestern behöver användas till
Med bilen avtorkad, motorn nerstucken och bilen utrullad var jag sen tvungen att ta ett par bilder till! (För framtida inspiration när motivationen är låg). De börjar arta sig tycker jag faktiskt, och jag kommer närmare och närmare för varje gång, även om denna sväng blev mindre framgång är jag hoppats på.
Här är den hissad nästan max fram, kollade dock inte hur djupt dämparna gick ihop sig när jag ställde ner den. Men as it sits right now har jag 13cm under framvagnsbalken. Grenrören ligger med underkant i samma nivå mer eller mindre, möjligen ett par mm lägre.
Bak är den också hissad rätt bra, den ska nog ner 5-6 cm bak men redan nu har jag hela 33cm från marken till dragkroken bak!
Så nu börjar en period av att fundera över vilka delar som är kvar som jag kan köpa så färdiga lösningar som möjligt till. De finns ju en hel hög av detaljer jag inte ens börjat titta på, t ex någon form av insugslåda/plenum. Insugs adaptrarna passade perfekt så dom får jag också hitta någon som kan 3D-printa ut åt mig etc etc etc.