3081
Sök

Kadett C, Med V8 för bankörning.

En idé för många gånger med sig att saker behöver byggas om. Men sällan ser man helheten vid första anblick.. Vem kunde tro att ett enkelt motorbyte skulle dra med sig så fruktansvärt många fler saker för att ens vara... Visa mer

Hobbymekaniker
42 867 Visningar
Uppdaterades senast 19 oktober 2023
Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
19 mars 2019
#41
Jäklar vad du pysslar o håller på!
Den blir för jäkla fräck med den där grillen för övrigt big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Hobbymekaniker
470 Inlägg
20 mars 2019
Trådstartare
#42
Ja grillen gillar jag verkligen! De var ett rejält lyft smile Lite knöligt att få i nån som kan tänka sig skicka sånna grejer från Australien bara wink

Tog hem 2 när jag ändå var igång. Den andra ligger och väntar på att hamna på en Kadett C kombi fortfarande tror jag wink

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

164 Inlägg
20 mars 2019
#43
Enormt imponerande!!


5 111 Inlägg
23 mars 2019
#44
Cassius skrev:
Tog hem 2 när jag ändå var igång. Den andra ligger och väntar på att hamna på en Kadett C kombi fortfarande tror jag wink

Det tror jag också.
Var det Golf 1 eller Golf 2-lyktor du använde? Kanske går lika bra med båda men tänker om du har koll på ifall någon av modellerna passar bättre.


Hobbymekaniker
470 Inlägg
25 mars 2019
Trådstartare
#45
Golf 1 körde jag, men hade jag med erfarenhet av de montaget gjort de idag hade jag skaffat Golf 2 lyktor istället då sargen på dom är större vilket borde underlätta smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

5 111 Inlägg
26 mars 2019
#46
Ja jag har liksom gått i de tankarna för tvåan har ju som en stor kantig fästplatta, ettans är ju en liten rund sarg bara. Provade Volvo 140 på fronten jag köpte av dig men de får inte plats på djupet.....


Hobbymekaniker
470 Inlägg
28 mars 2019
Trådstartare
#47
Ja ettans små runa är på gränsen att de fungerar. Fästhålen hamnar alldeles i kanten, tror t.o.m jag tog brickorna från OHV eller en CIH motor till ventilkåpan (dom vingformade) för att få bra fäste.

Anledningen till att de blev Golf 1 för mig var att jag trodde jag behövde std lyktor för reggning, de gör jag inte dock smile Men Golf 1 std lyktor var de jag fick tag i billigast, sen köpte jag klarglas från tyskland och tänkte att 250kr Måste vara för EN lykta, så klickade hem två. Visade sig dock att de var för ett set lyktor så just nu har jag två std golf 1 och två klarglas golf 1 över smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

5 111 Inlägg
28 mars 2019
#48
Då är det som jag misstänkt då. Fast tvåans strålkastare kan väl inte vara överdrivet dyra heller misstänker jag, finns ju ännu någorlunda gott om dem så måste ju finnas en marknad....


Hobbymekaniker
470 Inlägg
29 mars 2019
Trådstartare
#49
Tror inte dom kostar mer alls, de enda som skiljer är ju fästplåten. Så knappast någon skillnad smile Billigast i Tyskland såklart wink

Nu är grenrörsmaterial och en del avgasmaterial beställt till Kadetten i alla fall. De blir 180 graders stepped headers, 4-1. 40-42-45mm med 15 graders merge collektor ner till 2" och koning upp till 2.5", vidare till 2,5" sportkattar (2st) och sen ner till 2" rör med 1.2mm gods tjocklek bakåt och över bakaxeln. Sen får jag fundera på ljuddämpare när jag kommit lite längre med annat.

För den som undrar så är 180 graders headers ett sätt att få pulserna mer rätt i collektorn, det kommer vara ett rent helvete med rördragningen eftersom jag måste korsa under motorn med 4 rör.. Poängen är att varannan tändning kommer i rotationsriktning i collektorn, något som blir "automatiskt" med planvevs åttor, t ex Ferrari, Cosworth DFV, Ford Voodoo m.fl. 90 graders åttor tänder två gånger i rad på ena banken då å då, inte vänster bank sen höger, sen vänster etc. Därav muskelbluddret som de ofta pratas om när de gäller jänke åttor.

Vill man se hur de kan se ut kan man söka på Ford GT40 exhaust, där ligger allt ovan lådan, jag måste ner under motorn för korsningen.. smile

Parallelt håller jag på å gräver i hastighetsmätar wire, jag har en Autometer mätare som inte har samma anslutning som opelns wire så där behöver jag hitta nått som är rätt i båda ändar eller någon form av adapter. Jag måste också luska ut grundutväxlingen för mätaren, den som sitter i lådan. Vilket varvtal utgående axel har (som drevet ska sitta på i lådan) har får jag fram, men utan att veta utväxlingen är de omöjligt att veta hur många varv per minut som vajern snurrar. Mätaren vill ha 1000rpm för 60MPH och är justerbar, men de skadar ju inte att ligga så nära som möjligt från början smile

Jag sliter också lite i gaswire/länkage. Jag kommer ju köra ITB's med två spjällaxlar, för att rotera dessa lika mycket är tanken att köra en bellcrank, den biten är "enkel", då är de sämre med wiren.. Pedalen har en "ball socket" koppling, som jag inte vet storleken på.. De är en smidig infästning dock, så länge man har rätt storlek på sakerna. Jag har också ett par gamla wires med ball socket på andra sidan, men hittar inga sånna vajerändar som jag kan skarva på.. så de kan också bli intressant att lösa. Jag har en lösning som borde fungera (hålborra en mässingskruv och löda fast vajern) som gör att jag får ganska fria händer med hur jag gör på pedalsidan. Ball sockets finns i de flesta metriska storlekar så de borde gå lösa.

Men det är fortsatt inte ett skit som passar rakt av! smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Hobbymekaniker
470 Inlägg
15 maj 2019
Trådstartare
#50
Då har man gjort ännu ett ryck i år! Tyvärr kom jag inte alls så långt som jag hade hoppats på... hmm

Jag hade en dryg vecka på mig denna gång, men jag fick börja med bruksbilen.. motor och kupevärmar montage, tändstift och olje byte och sen en omgång med polermaskin och polish följt av en rejäl vaxning. Sen var de bara knappt en vecka kvar.. smile

Och de här är vad jag började med:


https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-16-49-46_20190503_172830.jpg

Planen var att få ihop grenrör, bygga egna collectorer, samt få ihop avgassystemet med kattar fram till bakom bakaxeln.

Så långt kom jag dock inte alls! Det började ganska bra dock.


https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-16-51-29_20190505_200017.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-16-51-29_20190505_200034.jpg

Det visade sig ganska fort, vilket inte var så konstigt, att de skulle bli trångt.. De jag trodde skulle bli besvärligast dock var att lirka sig runt startmotorn och samtidigt få plats med slangar för torrsump och rymma rören mot rambenet, de löste sig dock relativt smidigt! De visade sig att de var klart pilligare att komma runt på andra sidan istället, där rattstången kommer.

Här kunde jag antingen välja att lirka mig ner på båda sidor om stången, vilket hade gjort i och urlyft av motorn till en smärre mardröm.. Eller utnyttja utrymmet mellan torped och toppar eftersom jag inte får bak motorn utan att slakta mer eller mindre hela växellåds tunneln samt troligen höja kardantunneln! Något jag inte alls är sugen på att göra i dagsläget så de kommer skjuta fram färdigställandet en bra bit till är jag rädd..

Valet föll på att dra allt på samma sida om rattstången, det gick komma runt, men snirkligt blev det!


https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-00-14_20190506_180814.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-00-14_20190506_180820.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-00-14_20190507_195947.jpg

Skruven som syns utan mutter sitter i motorfästet. Här ser man också att jag börjat dra rör under motorn. Så ja, de blev 180 graders headers precis som jag ville! wink

Ett antal bitar och provpassningar till, en hel del svetsande följt av många timmars putsande på svetsfogarna för att se om jag missat någon del av någon skarv eller lyckats få någon porsvets senare hade jag de två första stegen på grenrören helsvetsade. Lite slog dom sig men lyckligt nog inte så mycket som jag var rädd att dom skulle! Svetsningen överlag gick väldigt fint, kändes som att jag fin till inställningarna rätt bra. Jag har inte sett någon direkt genomblödning, jag har sett tendenser till att vara nära på flera ställen men inget som kommit igenom.

Tillslut hade jag i alla fall nått som såg ut så här:

https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-08-54_20190510_080726.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-08-54_20190510_080745.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-08-54_20190510_080754.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-08-54_20190510_080801.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-08-54_20190510_080818.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-08-54_20190510_080824.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-08-54_20190510_080830.jpg

Teoretiskt sett borde de här vara den ultimata typen av grenrör. Långa rör för att hjälpa lågregistret, crossover för att hjälpa mellanregistret och grova för att hjälpa högvarvs registret! Nu fungerar de ju inte riktigt så... Men något som de definitivt kommer klara av är att leda avgaserna bort från motorn och ner till avgassystemet! wink

De jag gjort är en 3-stepped 180-graders header variant. Jag har börjat med 23cm 40mm rf rör (alla rör har 1.5mm gods tjocklek), följt av 31cm 42mm rör. Sen börjar längderna diffa lite tyvärr.. jag ska se om jag inte kan lirka till de lite bättre nästa gång, men 45mm piporna ligger i dagsläget mellan 38 och 43cm i längd tror jag.

Tyvärr fick jag slut material så jag hade ändå aldrig kunnat komma så mycke längre än vad jag gjorde, jag saknar 5-6 45mm 90 gradare, 1 42mm 90 gradare och 1,5m 45mm rakt rör kanske.

Väl här i alla fall var de dags att torka av bilen lite. De kan dröja upp till ett år innan nästa längre meksejour.. Finns annat i livet än att skruva bil som semestern behöver användas till smile

Med bilen avtorkad, motorn nerstucken och bilen utrullad var jag sen tvungen att ta ett par bilder till! (För framtida inspiration när motivationen är låg). De börjar arta sig tycker jag faktiskt, och jag kommer närmare och närmare för varje gång, även om denna sväng blev mindre framgång är jag hoppats på.


https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-20-47_20190511_121252.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-20-47_20190511_121309.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-20-47_20190511_121319.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-20-47_20190511_121326.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-20-47_20190511_121340.jpg
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-05-14-17-20-47_20190511_121430.jpg

Här är den hissad nästan max fram, kollade dock inte hur djupt dämparna gick ihop sig när jag ställde ner den. Men as it sits right now har jag 13cm under framvagnsbalken. Grenrören ligger med underkant i samma nivå mer eller mindre, möjligen ett par mm lägre.

Bak är den också hissad rätt bra, den ska nog ner 5-6 cm bak men redan nu har jag hela 33cm från marken till dragkroken bak!

Så nu börjar en period av att fundera över vilka delar som är kvar som jag kan köpa så färdiga lösningar som möjligt till. De finns ju en hel hög av detaljer jag inte ens börjat titta på, t ex någon form av insugslåda/plenum. Insugs adaptrarna passade perfekt så dom får jag också hitta någon som kan 3D-printa ut åt mig etc etc etc.

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

-sommar ska de va....
4 528 Inlägg
15 maj 2019
#51
Oj, oj, oj!  Jäklar vilket fint jobb med grenrören. Har aldrig sett nått liknande och så avancerat. Såklart blir det torrsump med det utförandet. Stålrör eller rostfritt? Hoppas det inte dröjer så jättelänge tills vi får se fortsättningen på ditt makalösa bygge. // mvh Urb.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

549 Inlägg
15 maj 2019
#52
Jäkla fränt bygge, detta måste du se till att fullfölja. Massor med tummar upp.

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 maj 2019
#53
Kommer bli varmt o mysigt runt hallgivaren på toppen där, men jag gissar att du värmeisolerar deluxe på allt sånt?

Ser riktigt jävla fränt ut i alla fall! Hantverk och konstverk i ett!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

Hobbymekaniker
470 Inlägg
15 maj 2019
Trådstartare
#54
eastmotorsport: Det är rostfritt smile Blir rf hela vägen bak sen också.

Dr_No: Jag börjar ha för många timmar investerade för att Inte fullfölja detta nu, så jag tror inte du behöver vara orolig wink Frågan är väl bara när det blir klart smile

Cuefa: De är inte bara hallgivaren på toppen som sitter "illa" till. Det är också en på lådan mot 60-2 triggern som sitter på svänghjulet smile Sen är det ett motorfäste som rören går ganska nära, dom slickar också startmotorn, ett par bromsledningar, torrsumpsslangar och tråg, övre vinkeln på rattstången m.m. Det kommer bli en del värmesköldar, värmereflekterande tejp m.m.

Men hade jag velat ha en bil som var servicevänlig med gott om utrymme under huven så hade jag nog skaffat en full size jänkare och stoppat i en 2 skivig wankel. Kanske kapat bort innerskärmarna och gjort flippfront också. Men nu är de ju inte de jag är ute efter riktigt, och då får jag tåla att de blir trångt smile

Grenrör är en sån sak som man kan forska hur mycket som helst i och aldrig komma fram till något konkret. Den variant jag gjort här har jag gjort för att jag vill få ett specifikt ljud, inget annat. Men för att få de att orka varva ut till 7500-8000 som tanken är framöver kan jag inte köra originaldimension (36mm) hela vägen. Rören blir för långa.

Väldigt grovt förenklat kan man säga att korta rör är bättre för högvarvs register, långa bättre för lågvarvs register. Klena rör är bra för lågvarvs register och grova för högvarvsregister.

Men de är knöligare än så.. Man vill hålla så hög hastighet på avgaserna som möjligt för att skapa ett starkare undertryck bakom avgaspulsen som hjälper till å dra ur nästa puls. För att hålla hastigheten hög ska man ha klena rör, så de blir en balansgång dimensionsmässigt. Sen får man försöka matcha längden mot dimensionen med.

Kör man korta rör tunna rör får man hög hastighet, men tappar undertrycks styrka eftersom pulsen kommer ut i collektorn snabbare, så då behöver man gå upp i grovlek jämfört med ett något längre rör. Då sänker man gashastigheten så den kan matchas mot rörets längd, man tappar fortfarande undertrycks styrka men får en bra avstämning ändå.
Kör man långa rör däremot kan man behöva gå upp i grovlek för att kunna hantera avgasvolymen som blir på högre varv.

Det är en djungel...

I mitt fall har jag ca 1m långa rör, vilket är Långt! Väldigt långt! För att kunna hålla uppe gashastigheten men samtidigt inte få för hög friktion när avgasvolymerna ökar högre upp i registret har jag försökt stega upp dimensionen i lämpliga steg. Detta har jag inte kunnat hitta något vettigt sätt att räkna på, oftast behöver man t ex information om kammarna vilket jag inte har då jag kommer byta kammar framöver och inte vet vilka värden som dom kommer få.

De jag tolkat som mitt största problem är att hantera avgasvolymen på högre varv, men frågan var om ett steg upp från original var tillräckligt (38mm istället för 36). Så jag tittade på grenrör till Toyota 4AGE. 1,6l, högvarvig DOCH motor. Lite mindre än en halv Audi V8, dessa var många gånger 38mm stegade till 40 eller 42mm.
Vidare har jag läst mig till att första och andra steget inte bör vara längre än 30cm, efter de tappar man effekt av det. Och att i 3 stegade varianter kan man hålla första steget lite kortare för att få upp flåset på högvarv.

Därför valdes 40mm som start, 42mm som steg 2 och 45mm som steg 3. Första steget är 23cm ut från toppen, steg 2 ligger på 31 och steg 3 spänner mellan 37 och 42 om jag minns rätt, jag ska försöka snida till så de blir mer lika på sista steget, kan jag komma inom 2cm i felande längd är jag supernöjd! Sen är de bara å hoppas att allt håller tätt ordentligt smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
15 maj 2019
#55
En vetenskap deluxe, ja...
På Motortrend gjorde dom en intressant test i programmet Engine Masters. Dom testade eventuell effektförlust av att banka till grenrören, vilket många gör för att ordna mer plats.
Effektförlusten var i stort sett 0. Så skulle du behöva platta till ett rör så är det nog inte hela världen ^^

Alla sätt är ju bra utom de dåliga! ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

549 Inlägg
16 maj 2019
#56
Du har väl inte MIG svetsat grenrören?

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Hobbymekaniker
470 Inlägg
17 maj 2019
Trådstartare
#57
Dr_No skrev:
Du har väl inte MIG svetsat grenrören?

Jodå. Med rf tråd och argongas. Finns gott om std grenrör i rf som är mig'ade så jag ser inte att de skulle vara nått bekymmer?
Senast redigerat av Cassius (20 maj 2019)

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

549 Inlägg
18 maj 2019
#58
Cassius skrev:
Dr_No skrev:
Du har väl inte MIG svetsat grenrören?

Jodå. Med rf tråd och argongas. Finns hott om sts grenrör i rf som är mig'ade så jag ser inte att de skulle vara nått bekymmer?

Det är väldigt svårt att få det tätt med MIG svets, jag har provat sad

No Pain no Gain :-)
Kommentarer sporrar till flera inlägg :lol:
Mitt motorprojekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=307898

Hobbymekaniker
470 Inlägg
20 maj 2019
Trådstartare
#59
Jag vet.. de är därför jag slipat ner alla svetsar och jagat småmissar eller porigheter.. Men de kändes som att jag fick till inställningen på svetsen jäkligt bra så jag hoppas det ska hålla smile

Lessnar man på att jaga småläckage går det ju låta keramcoata allt också (på riktigt då, inte den sorten man köper på sprayburk) så täpper de igen de små otätheter som finns kvar smile

1976 Kadett C, V8
1991 Audi V8, RS4 motor
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/

556 Inlägg
20 maj 2019
#60
Blir bra detta! big_smile


Sök