4504
Sök

Ford transit connect 110hk diesel dog

34 Inlägg
1 mars 2019
Trådstartare
#1
Tjena.
Idag när jag skulle hem från jobbet så ville inte bilen vara med längre.
Det är en Ford transit connect från 08 med 110 hk diesel motorn.
Den startade utan problem. Sen när jag körde så började det tändas varningslampor en i taget och blinka osv etc. Det var bla airbag batteri hamdbroms lamporna som tändes och släktes. Sen efter någon minut så dör alla mätare och kort därefter dör bilen. När jag försöker starta den igen så klickar det bara jättesnabbt i startmotorn. Vad kan ha orsakat detta fel? Den startade ju enkelt så det borde inte varit dåligt med ström som orsakade detta?


Ain't no place like home...
4 637 Inlägg
1 mars 2019
#2
Det kan ju vara så enkelt som en ledning som gått sönder.
Men annars generator kanske?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget

243 Inlägg
1 mars 2019
#3
Låter precis som att generatorn inte laddar, kollat det?

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
1 mars 2019
#4
Jag håller faktiskt med dagspendlaren till fullo..smile
Men efter att kollat kablarna mellan batteri och generator, så mäta gärna batteriet så det håller sina 12,5 volt..
Sen när du fått igång motorn så ska det vara minst 13,5 volt, annars är generatorn inte bra..
Senast redigerat av _- (1 mars 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

* Voff voff *
10 594 Inlägg
1 mars 2019
#5
Strömmen tog slut eftersom generatorn inte laddar. Laga laddningsfelet, byt eller ladda batteriet, kör och var glad. smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Forummoderator
18 009 Inlägg
1 mars 2019
#6
Känner igen problemet. Hade en bensinbil för ett gäng år sedan som gjorde samma sak. Tände ABS, ESP, Styrservo osv... Svarade dåligt på gasen till slut och var då cirka 50 meter hemifrån! Bilen dog hemma på parkeringen. Tur som en galning alltså.

Det var kabeln från generator som hade ärgat sönder i sin anslutning. Tur där med alltså.

Nyare bilar drar mycket ström så inte konstigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

34 Inlägg
8 mars 2019
Trådstartare
#7
Nu har jag bytt generator och enligt multimeter laddar den 14.50 ungefär vilket låter kanon. Men nu jävlar lyser batterilampan när bilen väl laddar... den kunde inte visa sig när den inte fick laddning... någon som har en idé?


4 468 Inlägg
8 mars 2019
#8
Går inte den via ett relä på Ford,har ett svagt minne av det från jobbet.

34 Inlägg
8 mars 2019
Trådstartare
#9
Jag har absolut igen aning då jag inte haft bilen så länge 😂 redan trött på skiten...


4 468 Inlägg
8 mars 2019
#10
Du får nog fixa ett elschema över laddningskretsen.


Sök