Byte av brosok fram Jag hade börjat märka av ett skrapande ljud, som gjorde sig påmint när man bromsade. Ni vet, precis som när bromsklossarna är helt slut och metallen från backarna skrapar mot skivan.
Eftersom jag kollat beläggen (som hade mycket yta kvar) och även kollat efter anliggning när jag monterade de nya däcken tyckte jag det var märkligt. Jag bestämde mig för att undersöka saken närmare.
Hissade upp bilen och fann anliggning på två hjul, höger fram och höger bak!
Bak verkade även skivan ha tagit skada.
Bestämde mig för att börja fram, eftersom jag hade nyrenoverade fram-ok hemma.
Här fanns mycket belägg kvar, men en kraftig anliggning märktes av när man snurrade på hjulet. Tog hjälp av ett dorn för att få ut pinnarna.
Med beläggen ute blev det uppenbart vilket dåligt skick det här oket var i. Det skulle inte räcka att motionera upp kolvarna, utan damaskerna var sönderspruckna och kolvarna rostiga. Väst var det på insidan och någon tidigare ägare hade monterat brickor som distanser mellan oket och hållaren för att justera in det (eftersom kolvarna inte gått tillbaka hela vägen)...
Nåja, oket skulle ändå bytas. Nästa steg blev att lossa på bromsrören. Eftersom alla 240/260 utom de med ABS har två kretsar i framoken var det två bromsrör som behövde lossas. En specialnyckel (som den på bilden) är som ni säkert redan vet att rekommendera. Annars kan man runda mässingsmuttrarna och då får man problem!
Ibland hjälper inte ens detta verktyg, utan då behöver man även värma. Men här släppte de utan problem!
Lossade oket från hållaren i fjäderbenet.
Passade också på att byta bromsvätska hela vägen från huvudbromscylindern till oket. Gjorde detta genom att hälla på ny bromsvätska i kärlet och låta det stå och droppa ner i en hink ett tag. Den gamla bromsvätskan var mörk, nästan kolafärgad vilket är ett tecken på att den borde bytas.
Sedan var det tags att montera det nyrenoverade oket jag köpt.
Hade först tänkt vänta med att byta ok på vänstersidan, men när jag jämförde det nya och det gamla oket visade det sig att det nya hade betydligt större belägg!
Knappast något negativt! Men det gjorde också att jag fick byta vänster ok med, eftersom jag annars skulle få ojämn bromsverkan.
Belägg monterade samt luftat och klart på högersidan.
Även om det inte fanns några tecken på anliggning på vänster sida var det dags att göra något åt det här oket. Därför att precis som på högersidan fanns här spruckna damasker. Kolvarna gick inte tillbaka fullt och även här hade man justerat detta med brickor.
Lossade bromsrören. Även här släppte de utan problem.
Ny bromsvätska ^^. Bytte även ut bromsvätskan på den här sidan.
Ett bra sätt att stoppa "blödningen" när man lossat oket är att använda hattarna till luftningsnipplarna.
Det renoverade oket.
Monterade oket. Passade även på att skrapa bort rost och smuts...
...och behandla med underredsmassa. Sedan var det bara att sätta i beläggen och lufta oket.
Det var allt för den här gången!