Tankar och funderingarTänkte börja med åter säga att jag är supernöjd med besöket hos Rolf, och hur bilen presterar för tillfället!
Tyvärr har jag dock fortfarande problem vid kallstarter. Har den bara stått ett par timmar startar den direkt, men står den över natten är den kinkig.
Har satt timer på kallstart, och det tar nästan 20 sekunder innan första tändningen inträffar. Efter det ökar tändningarna successivt och efter ytterliggare 5 sekunder så tänder den normalt och startar, för att sedan tvärdö. Här har det testats med att gasa eller inte gasa, utan märkbar skillnad. Jag har även testat att ha choken i olika lägen, utan skillnad, snarare tvärtom. Med choken ute tänder den inget alls.
Så, efter ca 25 sekunder, startar den och dör direkt. Startar igen och även nu dör den. Här startar den INTE heller med choken ute, utan endast med choken fullt intryckt. Efter 3-4 försök, och choken halvt ute(efter den startat) så lyckas den hålla sig vid liv, och därefter är allt frid och fröjd!
Så, jag vill ha alla tips på vad detta kan orsakas av! Kan det vara att det bara är såhär på gamla bilar?
Är det för att det är en mekanisk bensinpump som gör att det tar en stund innan bensintrycket blivit tillräckligt?
Hade man kunna sätta ett filter med backventil efter bensinpumpen för att korta ner tiden, eller är kanske elektrisk pump bästa lösningen?
Tacksam för alla svar och funderingar!
