I ärlighetens namn hade jag Inte gett mig på en motor renovering. Delarna är dels sällsynta, sen kommer de inte ge dig så mycket i slutändan ändå. Utvändig uppfräschning, inslipade ventiler, ett par packboxar och liknande så den håller tätt sen hade jag varit nöjd!
XZN har biltema en bra sats med, se bara till att gräva ur spruvskallarna lite med en smal mejsel och knacka in bitsen ordentligt innan du börjar dra, de är ett h-vete om du drar sönder dom!
Hade jag varit du, hade jag gjort den enklaste av uppgraderingar man kan i en Kadett C! Jag hade letat fram en Ascona/Manta A bakaxel, en fyrväxlad låda och kardan, en 1.9-2.0 liters CIH motor med förgasare och sen köpt färdiga motorfästen från tyskland för den motorn. Utöver de behöver du också ventilerade skivor fram som enklast tas från Rekord E 2.2 eller Senator A (finns på autodoc t ex)
De kan du regga om med om du har en schysst bes.man (egentligen ska även framvagnsbalken uppgraderas men ingen vet egentligen vad de handlar om och dom ser likadana ut så säg bara att den är förstärkt om dom frågar, lossa å dra åt skruvarna som håller allt så de ser ut som att du pillat på de bara), annars är det den enklaste formen av SFRO besiktning. Du dubblar effekten utan att öka bränsleförbrukningen samtidigt som du får en motor där de finns enorm tillgång av delar och know-how till.
Sen kan du ta de ett steg till med insprutning (kräver returledning till tanken och elektrisk bränslepump samt att 4 kablar ska kopplas in på rätt ställe), och 5 växlad låda. Den kombon (2.2a med supersnäll trimkam, extraktor och KN filter. Lämnade 140hk) hade jag i en Manta A. Den tog 0,64 mellan gbg och Skellefte. Sålde den sen till en kille från Warzawa som sträckkörde den ner från Skellefte dit utan minsta bekymmer med skuffen smock fylld av reservdelar
Låter de intressant så ska jag ha dels Senator A ok (passar 246x22mm skiva från Rekord E 2.2 som är bolt on på Kadett naven. Jag har inte testat denna kombo men den ska vara bolt on rätt igenom. Kräver 14" fälgar dock), 4 växlad låda med rätt växellåds balk, kortad kardan för 4-pet i Kadett C, ett växelspaks ställ som är längre och ska göra så spaken kommer upp på originalplats, en Ascona B axel som suttit på min Kadett så den passar direkt, ny handbromsvajer kan jag slänga med också. Sen har jag dessutom några aluminium motorfästen som enligt utsago ska vara Kadett GTE bitar och därmed också passa bolt on, jag testade dock aldrig dessa..
Paketpris 2000+frakt (då slänger jag med lite allt möjligt övrigt som jag ändå inte har nytta av, är lite blandat bl a en isärskruvad 2.4CIH startmotor som är starkare än de äldre, tror jag har nått tråg med pickup med bulan bakåt till CIH motorerna med, m.m.).
Sen har jag som sagt en uppsättning 15" fälgar som ser ut så här:
https://rejsa.nu/im/user/3705/2019-06-1 … 145922.jpgEn behöver lagas (kostar ca 1000kr efter vad jag fått fram när jag forskat i det). Dom kan jag slänga med för 1000kr + frakt. (jag har centrum kåporna till alla 4 med)
Jag har också t ex förstärka bakre länkarmar till bakaxeln med PU bussningar och lite andra mer väghållnings orienterade bitar också om de skulle vara intressant.
Men skulle du handla de jag listat ovan är de reparation av en fälg, 4 nya 15" däck, valfri CIH motor, en kylare (som drar med sig att kapa bort vingarna till originalkylaren), 2 bromsskivor och klossar fram, eventuellt nya trummor och backar bak, samt distanser som flyttar ner främre krängarens infästningar som du saknar för en komplett konvertering. Sen har du en bil med GTi prestanda utan några högre kostnader vad gäller drift/försäkring etc
Dock klart högre andrahands värde.
Enda problemet jag har är när Jag ska ta mig hem för att skicka allt, jag borde kunna lösa de så jag åker hem en långhelg om du bestämmer dig snabbt så jag hinner planera in det.
(sambon ska föda i Augusti, så jag kan inte åka alltför nära de datumet, och efter födseln blir de nog inget förrän tidigast till jul, möjligen först nästa vår)