Jag antar att det är bilen du har på din Garagetprofil som är bilen i fråga, en 2007 A3? Jag kollade lite snabbt och det verkar som att sportversionen av A3 (S3) har 18" fälgar och 225/40-18 i däcksdimension. Så att montera 225/45-17 däck bör inte vara några problem på din A3.
Kollade även på A3 S-line 2008 och dessa har fälgar som verkar vara just 7.5X17, med 225/45-17 i däckdimension. Den storleken du ville ha.
MEN du måste också se till att du har en fälg med likande ET mått, annars riskerar fälgen att komma antingen för långt in eller för långt ut. Original verkar vara -56mm offset.
Angående spårkänslighet så tror jag inte att det kommer att bli någon större skillnad. Jag kör med 225/45-17 på min gamla Volvo 242, den har en original däcksdimension på 175/70-14. DVS. 50 mm bredare däck än standard. Visst den är mer spärkänslig med de stora däcken, men det är inget som påverkar körningen något nämnvärt.
Eftersom att det dessutom fanns däck i den dimension du vill ha som tillval från fabrik så innebär det att du har en bil som är designad för den fälg och däcksbredden.
Här har du en smidig hemsida där du kan se hur stor skillnad det blir på däckets yttre diameter och rullomkrets om du är känner dig osäker på vilken dimension du får kan ha utan att det blir för stor skillnad mot original.
http://rullomkrets.se/ Och en sista sak, är du fortfarande osäker så fråga någon däck/fälg återförsäljare vad de tror. Samt att däck är en förbrukningsvara och du kommer ändå att behöva byta de någon gång, så är du inte nöjd med dom kan du alltid köpa en annan dimension nästa gång. Alternativt sälja däcken.