Hej!
Har problem med en gammal Opel Astra F -97 (som är gubbkörd i endast 4200 mil). Hoppas den samlade expertisen här kan hjälpa mig hitta och åtgärda felet!
Det började med ojämn gång och tändning. På tomgången kunde det vara nära att den lade av men den verkade självkorrigera och höll sig oftast igång. När jag varvade upp i friläge så kom den oftast inte upp så högt innan den slutade svara, och då var det bara att lätta på gasen igen för att den inte skulle stanna. Under körning var det lika, den var svag och man kunde inte gasa på som vanligt för då kunde den lägga av. Acca långsamt med andra ord, varva upp mer och slira mer på kopplingen och när den sllutade svara på gasen fick jag vara responsiv med högerfoten och göra små justeringar för att den inte skulle lägga av. När jag ville acca kunde jag kompensera lite för att den var svag genom att "jucka" lite med gaspedalen, då fick den lite mer kraft utan att lägga av.
Sedan förvärrades det med startproblem. Vissa gånger startade den genast, för att strax därefter behöva tugga med startmotorn i 10-20 sek ("jajajajajajaja") innan den gick igång. Symptomen under körning samma som ovan.
Och igår startade den inte. Första och andra försöket så tände den upp genast och var igång i en-två sekunder innan den lade av. Sedan blev det "jajabrabrajajabrabrajajabrabra", d.v.s. den tände till om vartannat medan startmotorn tuggade. Det var lika oavsett om jag lät den tugga i ett par sekunder eller i 15 sek.
Jag vet att det kan vara väldigt många olika saker som är fel när bilen har de här symptomen, men några saker som det nog INTE är, är:
• Tändstiften, de bytte jag igår. De gamla var lite fuktiga i gängorna efter mina startförsök (jag pumpade lite med gasen under de sista startförsöken) så jag tror att motorn får bränsle. I alla fall lite.
• Bränslepumpen eller bränslefiltret, de bytte jag i somras. (Bränsletanken är också bytt för ett par år sedan.)
• Batteriet, det är antagligen inte i toppskick men det var nyladdat och kunde låta startmotorn tugga ganska länge idag totalt sett.
• Bränslenivån, det är lite mer än kvarts tank.
Vad kan det då vara och hur kollar jag det?
En möjlig kandidat är kamremmens justering, eller vad tror ni? Det mesta av det som brukar rasa på en gammal bil var bytt utom kamremmen, så vi köpte stora kamremssatsen (inklusive vattenpump) på nätet och lät Mekonomen göra bytet. Jag har förstått att bilen kan gå ojämnt om remmen har hamnat bara lite fel. Den har inte gått av, för då skulle startmotorn inte ha betett och låtit som vanligt, har en mekaniker sagt till mig. Det viktigaste skälet till min misstanke är att symptomen uppstod precis efter kamremsbytet. Första turen efter verkstan var på ca 3 mil och då gick den som den hade gjort innan, sen började den gå som beskrivet ovan. Det var någon mer kort tur där i början som också var symptomfri.
(Jag vet att Mekonomen åtgärdar det kostnadsfritt om deras jobb inte blev helt korrekt men de tar ut felsökningsavgift som är ca 1/4 av bilens marknadsvärde och om det är något annat så är pengarna brända - vill därför försöka hitta felet själv först.)
Men de här symptomen kan felet så klart vara nånting helt annat…vilket är din starkaste kandidat?
Mvh Fredrik
Har problem med en gammal Opel Astra F -97 (som är gubbkörd i endast 4200 mil). Hoppas den samlade expertisen här kan hjälpa mig hitta och åtgärda felet!
Det började med ojämn gång och tändning. På tomgången kunde det vara nära att den lade av men den verkade självkorrigera och höll sig oftast igång. När jag varvade upp i friläge så kom den oftast inte upp så högt innan den slutade svara, och då var det bara att lätta på gasen igen för att den inte skulle stanna. Under körning var det lika, den var svag och man kunde inte gasa på som vanligt för då kunde den lägga av. Acca långsamt med andra ord, varva upp mer och slira mer på kopplingen och när den sllutade svara på gasen fick jag vara responsiv med högerfoten och göra små justeringar för att den inte skulle lägga av. När jag ville acca kunde jag kompensera lite för att den var svag genom att "jucka" lite med gaspedalen, då fick den lite mer kraft utan att lägga av.
Sedan förvärrades det med startproblem. Vissa gånger startade den genast, för att strax därefter behöva tugga med startmotorn i 10-20 sek ("jajajajajajaja") innan den gick igång. Symptomen under körning samma som ovan.
Och igår startade den inte. Första och andra försöket så tände den upp genast och var igång i en-två sekunder innan den lade av. Sedan blev det "jajabrabrajajabrabrajajabrabra", d.v.s. den tände till om vartannat medan startmotorn tuggade. Det var lika oavsett om jag lät den tugga i ett par sekunder eller i 15 sek.
Jag vet att det kan vara väldigt många olika saker som är fel när bilen har de här symptomen, men några saker som det nog INTE är, är:
• Tändstiften, de bytte jag igår. De gamla var lite fuktiga i gängorna efter mina startförsök (jag pumpade lite med gasen under de sista startförsöken) så jag tror att motorn får bränsle. I alla fall lite.
• Bränslepumpen eller bränslefiltret, de bytte jag i somras. (Bränsletanken är också bytt för ett par år sedan.)
• Batteriet, det är antagligen inte i toppskick men det var nyladdat och kunde låta startmotorn tugga ganska länge idag totalt sett.
• Bränslenivån, det är lite mer än kvarts tank.
Vad kan det då vara och hur kollar jag det?
En möjlig kandidat är kamremmens justering, eller vad tror ni? Det mesta av det som brukar rasa på en gammal bil var bytt utom kamremmen, så vi köpte stora kamremssatsen (inklusive vattenpump) på nätet och lät Mekonomen göra bytet. Jag har förstått att bilen kan gå ojämnt om remmen har hamnat bara lite fel. Den har inte gått av, för då skulle startmotorn inte ha betett och låtit som vanligt, har en mekaniker sagt till mig. Det viktigaste skälet till min misstanke är att symptomen uppstod precis efter kamremsbytet. Första turen efter verkstan var på ca 3 mil och då gick den som den hade gjort innan, sen började den gå som beskrivet ovan. Det var någon mer kort tur där i början som också var symptomfri.
(Jag vet att Mekonomen åtgärdar det kostnadsfritt om deras jobb inte blev helt korrekt men de tar ut felsökningsavgift som är ca 1/4 av bilens marknadsvärde och om det är något annat så är pengarna brända - vill därför försöka hitta felet själv först.)
Men de här symptomen kan felet så klart vara nånting helt annat…vilket är din starkaste kandidat?
Mvh Fredrik
0
0
0
0