Hittade hur man får fram felkoderna utan scanner/felkodsläsare: med ett gem! (se
http://www.topbuzz.co.uk/info/fault_cod … es.htm#gm.)
Har dock inte lyckats rensa koderna med metoden i den artikeln, vet någon hur det görs utan scanner på en Ecotec X16XEL-motor?
Jag har fyra koder varav minst två troligen är inaktuella:
P0443 Evaporative Emission Control System Purge Control Valve Circuit - Min evap purge valve solenoid var trasig och den är nu bytt så den här borde vara inaktuell.
P0170 Fuel Trim Malfunction (Bank 1) -Skulle detta kunna bero på att MAF-sensorn inte är ren? T.ex. om nån klåpare (undertecknad) har sprayat den med kontaktspray som lämnar kvar en "skyddande hinna" istället för att evaporera helt? Det skulle också kunna vara så att sensorn varit urkopplad vid något startförsök, minns inte nu.
P0105 MAP Circuit Malfunction -Vid ett tillfälle hade jag MAP-sensorn urkopplad när jag försökte starta bilen så det borde ha genererats en kod då och jag tror att koden är inaktuell nu. Förhoppningsvis är det inget annat med MAP-sensorn, har kontrollerat att spänningen är som den ska både med och utan undertryck.
P0335 Crankshaft Position Sensor A Circuit Malfunction -Om jag förstått rätt kan en få denna kod om kamremmen har halkat snett, eller gäller koden bara elrelaterade fel? ("circuit malfunction")
=>Det här är min huvudkandidat till varför bilen inte startar.
(Har hittills låtit bli att ge mig på EGR, insprutningen och några av de andra förslagen i tråden eftersom de sitter så illa till för en amatör utan verkstad och verktyg.)