Sådär, då kommer ett inlägg av varierande karaktär, med mycket teknik och många bilder!
I lördags morse sken solen och en glad Gurf satte sig bakom ratten på Heepen och styrde kosan sydöst, mot jobbet.
Heepen verkade trivas med livet, sånär som på växellådan som, i sedvanlig ordning, tyckte allmänt illa om växel 1-2.
Slog nytt rekord i låg förbrukning t.om!
2 timmar senare var jag framme och började på att installera mig!
Bilen såg förvånansvärt ren ut på undersidan, den lilla olja som tränger ut här och var verkar i alla fall inte komma från växellådan.
Eftersom amerikaner i allmänhet och Chrysler/MOPAR i synnerhet är muppar, så kan man förstås inte ha en avtappningsplugg i tråget! Nejnejnej, roligare o behöva glänta lite på tråget o sen hälla olja över hela j***a verkstaden... 🙄
Med tråget borta kunde det i alla fall konstateras att det var väldigt rent även på insidan!
Varken tråget eller filtret såg särskilt risigt ut - en välkommen syn då jag lite hade förväntat mig det allra värsta...
En syn som var mindre rolig var dock denna kontakt, som jag är helt bombsäker på att jag satte dit när jag hade ner tråget sist, för 10 månader sedan... just denna givare har bl.a som uppgift att kontrollera och varna för oljetemperaturen, något som jag har haft strul med, typ sedan jag hade ner tråget sist... 😬
Skulle ju vara typiskt om det var det enda felet hela den här tiden... och just min otur också i så fall 🙄
Allt eftersom tiden gick ramlade fler och fler pinaler ur lådan, med lite skruvande.
Fick även sällskap av en arbetskollega som har förmånen att köra likadan bil som mig
Han skulle få låna min gamla output speed sensor och testa på sin bil, eftersom jag fick en ny med i kitet jag köpte och hans var defekt.
Slutade med att han fick sätta tillbaks sin gamla då min gamla och hans gamla inte såg likadana ut, med resultat att hans bil växlade väldigt konstigt!
Jag monterade den nya på min bil, men har nu monterat tillbaks den gamla igen, mer om det senare...
Efter en del pill och mycket svordomar fick jag så äntligen ner ventilpaketet, en förhållandevis smidig sak på dessa lådor ändå, eftersom hela ventilpaketet kommer ner i ett stycke, till skillnad mot många GM-lådor där övre halvan av paketet är integrerat i växellådshuset.
Kvar i lådan blir alla lameller i sina trummor, tillsammans med planetväxlar, spraggar samt det främre och bakre bromsbandet.
Ventilpaketet var inte så rent man kunde hoppats men för att ha suttit där, troligen sedan bilen var ny, så var det inte direkt skitigt heller!
På ovansidan av paketet sitter det som benämns "3-4 accumulator spring", dvs en aluminiumkolv med en förhållandevis stark fjäder som ska trycka tillbaks kolven när oljan slutar pumpas in från motsatt håll. En ny sån fjäder, av förstärkt modell, följde med i kitet jag beställde så den byttes ut och det gjordes ordentligt rent där dessa hade suttit.
På andra sidan paketet sitter det som benämns "Boost Valve Spring Retainer", ytterligare en detalj som tydligen kan gå sönder. I kitet följde en ny retainer med, oförstörbar sägs det!
Allt rengjordes så gott det gick och började monteras tillbaks.
Var väldigt smidigt att ha min bärbara dator redo att söka reda på åtdragningsmoment och annat man kunde fundera på, här tittar jag på hur hårt jag skulle justera det främre och bakre bandet i lådan.
Just justeringen var däremot mindre rolig.
Trots att växel- och kickdownlänkage var bortplockat var det trångt nå djävulskt att komma åt...
Här syns insidan av justerskruven, som skulle dras med 8nm och sen lossas 2 7/8 varv...
Kickdown var det ja... den kabeln satt inte ens på. Har troligen aldrig gjort det så länge jag ägt bilen... visade sig att det inte satt så bra, plastgrunkan som nyper över kulan på den armen är väl lite trött. Ingenting som inte gick att lösa med ett buntband, dock.
Här är en jämförelse mellan bilens gamla ”Governor Pressure Sensor” och den nya.
Identiska, även om den nyare tydligen ska vara förstärkt.
Betydligt större skillnad kunde ses mellan den gamla ”Governor Pressure Solenoid” och den nya.
Den nya har helt klart större ”kropp”, och ska vara en heavy-duty-variant av originalet.
Bägge dessa sitter i denna alu-konsoll.
Den på bilden sitter med ett clips på insidan, det svarta på mässingsbiten.
Den andra sensorn sitter i hålet mitt på.
Sen monterades ventilpaketet tillbaks.
Att komma åt länkaget till växelväljare och ”kickdown” var inte enkelt men det löste sig.
Till höger på bilden syns ett kontakthus som kommer på rakt uppifrån, mer om det strax.
Sen dit med nytt filter, ny trågpackning och tillbaks med tråget. Allt momentdrogs enligt Chryslers rekommendationer.
Så, vad blev resultatet av allt detta!?
10½ timme senare körde jag hem bilen.
på 3an...
[Insert valfri svordomsramsa här]! 🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬🤬
Det verkar som att solenoiderna till overdrive (4ans växel) och lockupen för momentomvandlaren inte får det dom behöver...
De goda nyheterna är ju dock att växel 1-2-3 fungerar väldigt fint istället, bilen växlar nästan okännbart. Men den kommer alltså inte högre än 3an...
Innan den här operationen ville den gärna starta på 3an, allra helst när man stannade o sen skulle iväg igen. Men 3-4 växling och lockup fungerade utmärkt.
Eftersom min gamla hastighetsgivare hade gett så mystiskt resultat monterad i polarens bil, och den nya som följde med mitt kit såg EXAKT ut som hans gamla, så testade jag att montera tillbaks den gamla givaren, men det blev samma resultat efter det, så det var inte så enkelt tydligen.
Jag saknar även ca 1 liter växellådsolja då jag bara hade 6,8 liter och det verkar ha kommit ur betydligt mer än så.
Men nivån är precis på det nedersta sträcket märkt "ok" på oljestickan, så jag tror inte det är hela sanningen heller.
Så, den där kontakten om ni minns?
Jag får inte ner den helt på växellådsdelen. Själva kontakthuset går lixom inte i.
Det är så OTROLIGT dåligt med utrymme så det finns INGEN chans att kunna tvinga den på plats heller.
Jag har inga felkoder från växellådan nu, vilket jag hade gott om innan. Det kan ju dock ha haft o göra med att den där kontakten inte satt i...
Rycker jag ur kontakten så får jag felkoder på massor av saker, men ingenting på solenoiderna.
Med kontakten i försvinner alla felkoder, men jag får ändå ingen indikation på att solenoiderna gör det de ska.
Således misstänker jag att det är något med denna förbenade kontakt som strular...
Summa summarum är alltså, 1 steg framåt, 1 steg tillbaks.
Det som är roligast efter denna helg dock, förutom att lådan växlar så fint på de 3 växlar den vill använda, är att nu när kickdown-funktionen är tillbaks så går ju bilen som en jäkla raket!
Så inte allt har varit pest och kolera, men efter 10½ timmes skruvande hade jag såklart hoppats på ett bättre resultat.
Om det visar sig inte vara kontakten som jäklas, då återstår att ta ner tråget IGEN och montera tillbaks de gamla solenoiderna.
Happy days...
Så, nu vet ni vad som hänt och vad som är på gång!
Over and out...