Har varit lite tyst här det senaste, dels har det varit jävligt kallt och dels har jag haft annat att stå i, men nu är jag tillbaka förhoppningsvis 👍.
Jag har börjat attackera sumpen för att få plats med nya styraxeln. Först tänkte jag göra en helt ny sump men gav upp på den idéen efter att ha kollat lite närmare. Sumpen på m62 motorerna är dels för att hålla oljan, men den är också hem till oljestickan, med speciell tätning, en remspännare längst fram på motorn monteras på sumpen och sist men inte minst så är den en strukturell komponent som hjälper och binda motorn till växellådan, så det blev helt eneklt att försöka modifiera orginalsumpen..
Det visade sig lättare sagt än gjort..
Började med att hitta rätt inställningar på ny svetsen. De första svetsarna på provbiten så helt ok ut, men när jag skulle pröva på sumpen blev det genst problem
Testbit:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-0df3c14a7aed67d4c84a94f67f18396b.jpg]()
Sumpen (nyslipad, ren metall):
![https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-f8ba4eb38f897dd24dc0d086ffc6044b.jpg]()
Det visade sig vara riktigt mycket föroreningar i aluminiumet självt.. ser nästan ut som man försökt svetsa utan gas, men gasen var på...jätteskoj.
Fick bli att svetsa på hög värme och sedan slipa upp det och svetsa om, bara för att få väck alla föroreningar. Självklart så vred ju sig hela sumpen som en banan under processen, så fick slipa upp allt en tredje gång, montera allt i en jig och svetsa ihop han igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-02671a545818a03238374af30b7a6706.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-79cc4f271b5bb98df8bb757c8800936c.jpg]()
Även oljepumpen fick möta vinkelharry och har ett möte bokat med svetshenrik, fast det blir en saga för en annan gång
![https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232961/232961-6275d347770f52b3ad0db2381023fa85.jpg]()
Har en hel del kvar på sumpen innan den är klar, men tänkte posta lite så ni vet att jag lever😁