Blir riktigt snyggt med dom breddarna! Tycker formen passar jättebra till bilen i övrigt.
Tackar! Dem är ju inte riktigt klara än, men tror de kommer att bli riktigt bra när det blir klart men jag ska se till att behålla formarna när jag är klar för de är riktigt svåra att återskapa till 100%. + att detta ska bli en busbil så chansen att den får se något dike i sitt liv är större än 0%
Händer inte jättemycket nu, läser sista året på kandidaten så det är mycket plugg och som pricken på I:et så bor jag just nu ca 1 timma bort från garaget.. Men lite händer fortfarande i alla fall. Har hunnit göra en idiot-check med motor och växellåda bland annat för att se hur det passar och hur mycket (lite) utrymme jag har att arbeta med. Här kommer några bilder iaf
Senast redigerat av Oskar_Thompson (19 november 2019)
Har börjat lite lätt på fjädertornen bak på bilen, allt än så länge är gjort i 1.5 mm plåt, riktigt jobbigt att arbeta med men det blir stabilt iaf. Sen har lagat lite mer rost också, det är inte det roligaste som finns men den måste göras det också Andra sidan också Skoj med eld!! Och så kapade jag ett hål i bilen på var sida.. Undra vad som kommer där
Händer lite hela tiden, har beställt rör till rullburen äntligen (Tack till finess för en schysst deal, bra scervice och för att det är det ända företaget som ville sälja mig rätt rör). Men medans tiden jag väntar på dem så fortsätter småpillet med bilen. Lite mer rostlagningar (alltid lika kul): Sen var det dags att börja passa in fjädertornen fram också (tack till farsan för lodet)
Ett tips är att skippa den framvagnen. Passa på att bygga en riktig framvagn med dubbla triangellänkar när du ändå har chansen!
Jo, har också tänkt det ett antal gånger men kom tillsist fram till att köra på gamla bmw framvagnen av ett par anledningar. 1: det ska bara bli en busbil, ska inte tävla med den (det får bli ett framtida bygge med lättare grejer) 2: lättare att göra, och den här bilen lär ta lång tid som den gör. 3: lättare att besiktiga då allt är från samma bil som motorn. (Lättare att skaffa delar också) 4: billigare då jag redan har allt för den (studerar fortfarande så det är budget som gäller)
Börjar bli kallt i garaget nu men än så länge håller jag till där nere. Sedan senast har jag hunnit passa in fjädertornen fram helt, (med mycket möda och besvär). Jag har också börjat med hjulhusen och fjädertornen där bak lite.
Massor av spännband, svetstänger osv så det inte ska röra sig när jag svettsar
Tro mig f*n på att det inte rörde sig ändå.... Som tur var det bara 1 sida som var fel, men den var fel på nästan 1 cm.. jaja, bara att slipa upp och svetsa om.
När det var klart så började jag där bak De nya hjulhusen fick inte ens sitta där en dag innan jag började kapa i dem.. Högtalarhål??
Hatten av för dig som kämpar på i det garaget och det "golvet". Men bra blir det
Haha ja det blir lite jobbigt ibland när man ska ha in och ur motorn med ett grusgolv men annars så stör det mig inte så mycket, värre då är att det blir mycket kondens så man kan inte ha råa bitar stål liggande över en vecka utan att de börjar rosta. Men så som det ser ut just nu lär vi ha ett nytt garage om ett år ungefär (ca 200 kvadrat )
Rörmokaren var här idag, 11st 45x2,5 mm rör på 3,3meter styck från Finess, borde räcka (knacka på trä) Första böjen med egengjorda rörbocken: Första blev sådär bra, lite justeringar krävdes.. "Justeringar"... Jaja, man kan alltid göra fel, så länge man har svets..
Sen började jag med lite utblås-skydd i aluminium
Det var det för i år, 2020 blir det rullbur! Gott nytt!
En sak som har stört mig från början av det här projektet är hur långt fram motorn sitter på orginal-framvagnen. Jag tror att BMW tog en sida från Audis bok och puttade motorn så långt fram som bara möjligt när de designade e39an. Inte bara resulterar detta i en framtung bil, det blir också jobbigare att få plats med annat så som kylning osv med motorn så långt fram. Så för några dagar sedan bestämde jag mig för att avbryta mitt arbete med rullburen och fokusera på att putta bak motorn en bit istället. Det fick bli att bygga om en hel del i framvagnen... Här är en bild på hur vaggan ser ut orginal:
Och efter vinkelslipen:
Vilket tillslut blev det här:
Det blev en bakåtflyttning på 20 cm tillslut. Detta tillsammans med att hjulbasen för en amazon är 24 cm kortare än bmw:n gör att jag nästan kan bulta växellådan direkt till diffen vid det här laget