Halloj igen!
När rutramarna vart färdiga och det var dags att stoppa i rutorna igen, så gjorde sig ett gammalt driftproblem sig påmint.
Jag vart ju övertygad om att det skulle räcka med att byta ut dom nersotade stiften och glatt köra till verkstaden som har rutorna.
Så dessa byttes och bilen fick en pytteliten provrunda som resulterade i att jag utan rutor, inredning och ett gammalt dubbdäck som säte blev ståendes längs vägen en bit hemifrån.
Stiften vart åter igen totalt igensatta, så bara börja felsöka.
Jag började med att prova vrida fördelaren lite för att se om det gjorde någon skillnad, vilket inte direkt gjorde några underverk.
Eftersom bilen gått "bra"/helt ok hela sommaren fram till Power Meet i Emmaboda i augusti, så blev det att kolla kamdrivningen för att se om den vart sliten och kanske kuggat över.
Vid första anblick såg det hela bra ut, inget konstigt glapp på kedjan och dreven såg fräscha ut.
Jag nollade motorn innan transmissionskåpan skulle på igen, då ska markeringarna på dreven stå kl.12-12 alltså inte vara mot varandra detta såg riktigt ut när jag kollade uppifrån. (ett varv på vevaxeln=½ varv på kammen)
Att få bort transmissionskåpan utan att lossa oljetråget var inte något större bekymmer, men att få dit det utan att lätta lite på tråget vart rent omöjligt.
När jag efter en timma eller två väl gav upp och lade mig för att lossa tråget ser jag från detta perspektiv att kamaxeln snarare står kl. 11:55 än kl.12, motsvarande en kugg fel ungefär.
Så bytte kamdrivning till en ny jag hade liggandes, och vred fram kamaxeln motsvarande en kugg, passade på att märka ut en ny nolla på svängningsdämparen för att ha något att gå på med stroboskopen.
Satte sedan i 8 nya stift igen, och fick igång bilen, nu går den bättre än någonsin i mina ägor, till och med spikningarna vid lite tyngre gaspådrag verkar försvunnit.
Så nu kunde jag äntligen köra iväg och få rutorna på plats igen.
Hatthyllan färdigmålad, det sista (trodde jag) som skulle göras innan rutorna kom på plats.
Svårt att se kanske men här ser man att kammen står aningen fel.
Här är kammen framvriden "en kugg".
Och nya drivningen på plats.
Gjorde ett egenpulat verktyg för att lättare hitta/räkna ut nollan på svängningsdämparen.
Bara att skruva in i ettans tändstifthål, vrida motorn tills det tar stopp mot denna markera på svängningsdämparen och sedan vrida runt motorn åt andra hållet tills den tar stopp igen.
Gör en markering där med, mellan dessa två markeringar har man således översta dödläge på ettans cylinder.
Här har bilen äntligen kommit hem med ny framruta och bakrutan tillbaka på sin plats.
Har börjat rikta upp och spackla instrumentbrädan innan flockning, så får man se hur länge det håller.
Har även börjat städa ur gammalt slipspånor och skräp som blivit inne i bilen efter all rostlagning, hittade givetvis lite dålig plåt även på passagerarsidan som behövde bytas.
Så plåten till detta är gjord och kapat upp för detta. och hoppas hinna få det svetsat imorgon.
Nya plåten passar bättre än vad det ser ut som på bilden, men svårt att fota och hålla den på plats samtidigt.
Blir nog inget nytt innertak i år, men bussningar och lite ljud är inköpt i alla fall som jag ska försöka få på plats nu under våren.
Jag ska försöka bli bättre på att uppdatera oftare, då jag själv tycker det är trevligare att läsa projekt med fler små uppdateringar än en stor uppdatering då och då.