Hej!
Det här börjar bli en följetong!
Det gäller brorsans Audi 100 Avant Turbo från 1991 (C3 modellen).
Under flera år har vi nu försökt hitta orsaken till varför motorn vägrar att starta när den är varm, eller rättare sagt när man kört den varm i varvtal över tomgångsvarvtal (800v/m).
Det går att få igång motorn om man lägger i en 1:ans växel och kör den på startmotorn och sedan lägger i 2:ans växel, då ruskar motorn i gång på några cylindrar och tänder efter några sekunder på alla fem.
Däremot går det aldrig att start motorn när den är varm (lite över 90 grader på mätarn) på vanligt sätt! -Jo! Om man stänger av motorn och direkt vrider om tändningsnyckeln/ startar den igen. Då går motorn igång men inte om man väntar några minuter!
Kall startar motorn direkt och går jämnt och fint både på tomgång och högre varvtal.
Vi har gnista från tändspole till gods och på alla stift! Nya NGK stift är monterade.
Ny hallgivare sitter i tändfördelaren men felet med trilskande motor fanns även med original tändfördelare i (vi bytte tändfördelare för några år sedan).
Bränsle kommer fram till fördelarenheten där spridarslangarna sitter som går till spridarna, men förbränningsrummen är helt torra liksom tändstiften när man vrider på tändningsnyckeln.
Felet verkar alltså vara bränslerelaterat!
Det här har vi gjort
1. Ny Bosch bränslepump sitter i.
2. Nytt bränslefilter och bränsletrycket in i filtret ligger på ca 6bar för att efter en halvtimma sjunka (och ligga still) på ca 3,5bar. Så bränsletryck finns!
3. Vi har prövat med olika tändspolar.
4. Vi har provat med olika tänd och varvtalsgivare.
Vad kan det vara för fel? Kan fem dåliga spridare vara orsaken
[