torsen skrev:
I ditt inledande inlägg frågar du endast på vinterdäck och berättar inte om du ska köpa dubbade eller odubbade däck.
I senaste utgåvan av Vi Bilägare, #13/2019, har man testat dubbfria däck.
Continental Viking Contact 7 är den överlägsna testvinnaren(av de däck man testat).
Rallybilister kör, sedan "urminnes" tider, på höga och smala däck = så hög profilhöjd som möjligt.
Varför?
Naturligtvis för bästa framkomlighet.
Prioriterar du samma sak så ska du ha så små fälgar som "går på" naven fram och bak i kombination med så höga däck som möjligt, som får plats i hjulhusen och du kan svänga fulla hjulutslag med.
Personligen bytte jag, på en nästan ny Land Rover, originalutrustningen 16" LM-fälgar mot 15" stålplåtfälgar.
15" LM-fälgar tog i bromsoken.
Till 15"-fälgarna valde jag TOYO-däck med 85% profilhöjd.
Om man bortser från säkerheten och framkomligheten så förmår däck "med mera gummi" svälja ojämnheterna som bildas på vintervägar efter plogning/skrapning ofantligt mycket bättre än stumma lågprofildäck som studsar på "knölarna".
Vad det betyder för styr- och bromsförmåga behöver jag nog inte berätta.
Nu skriver jag om säkerhet och framkomlighet i kombination med komfort.
Är du ute efter att impa på småbrudar vid korvmojjen, då ska du inte bry dig om vad jag skrivit.
Inte en slump att alla miltärmakter över hela jorden alltid har kört på höga smala allvädersdäck - dom prioriterar ju endast en sak = att komma fram.