Detta projekt kommer handla om min 75as Volvo 244 där den ihoprostade B20in ska ersättas med en BMW M51D25 (2,5L turbodiesel).
Köpte bilen för 2000kr då jag såg en annons på facebook.
På annonsens så stod bilen utan grill och motorhuv så var till en början inte intresserad att köpa då den ej verkade komplett, efter bilen varit på annons i 2månader så tänkte jag "vafan får slänga iväg ett meddelande och be om mer info på bilen".
Visade sig då att bilen var helt komplett bara att motorhuv och grill stod vid sidan av och topplocket varit bortplockat sedan 2013.
Åkte iväg och kikade på den Lördag den 31/8-19 och köpte den direkt utan prut.
Bogserade den 3mil till garaget, fastän bilen stått i 6år så fungerade bromsarna fint.
Bilen efter jag skruvat på grill och motorhuv. Slängde även på 4st fräscha sommarhjul innan bogseringen började.
Så här fin var då B20in. Stått utan huv och topplock utomhus i 6år hade resulterat i totalt ihoprostad motor.
Tömde motorn på ca 5L vatten och 0,5L olja.
Hällde sen i ATF-olja och aceton i cylindrarna och skruvade sen på topplocket jag fick med bilen.
Sen fick bilen stå fram tills helgen den 28-29/9-19, då tog jag ut 360in ur garaget och puttade in 244an.
Tog även in min 245a och började flytta delar mellan dom.
Började med att montera servostyrning, fick borra 2st hål i framvagnsbalken för styrstiften på servostyrväxeln men annars bolt-on.
I samband med detta monterade jag även en 20mm krängningshämmare.
Smackade sen på ventilerade skivor med tillhörande ok.
Monterade även innerskärmar och nya modellen av stänkskydd fram.
Sen stod den så här tills helgen därpå.
Har även en bild på inredningen, riktigt fräsch röd inredning i denna.
Helgen den 5-6/10-19 så fortsattes meckandet.
Började med att packa upp paket.
Har under veckan köpt en kopplingspedal för hydraulisk koppling från MKM samt en ny huvudcylinder från tradera.
Blev direkt att montera kopplingspedalen och en Volvo 740-huvudkopplingscylinder som jag hade liggandes.
Eftersom 244ans bromsvätskebehållare inte har anslutning för kopplingscylindern blir det antingen att hitta en 740-behållare eller köpa en liten behållare enbart för kopplingen.
MKM-kopplingspedalen passade riktigt bra.
Fick dock kapa bort ca 5mm på höjden på själva pedalen så att 75ans kopplingspedalgummi skulle passa.
Tog sen ut M40-växellådan och efter det B20in. Kort på längden i garaget så var enklast att ta ut motor och låda separat.
Sen var motorrummet rymligt, bara tvätta rent så gott det går innan M51an ska byggas på plats.
Sen hämtade jag in nya drivlinan som ska in.
En M51D25 från en BMW E39 med automatlåda.
Motorn kommer manuellkonverteras med en Opel Omega 2,5TD växellåda, denna växellådan är lämpligast för M51 i Volvo då dom ska ha 0,76:1 på 5an om jag inte minns fel.
Här är då så långt jag kommit med projektet än så länge, planen är att ha bilen reggad och körklar till sommaren 2020.
Provade även vrida runt B20in innan demontering, fortfarande helt stum så den motorn får bli att ta isär och sälja i delar.
M40-lådan med långlock kommer även den säljas.