Nu så var det äntligen dags att ta fram vrålåket
Köpte i April ny bränsletank och armatur, nya modellen så man får "hinken" vid bränslepickupen.
Målat hela tanken med svart hammarlack och sedan täckt den med tröskelskyddsmassa så kanske den håller lika länge som originalet
Tankarmaturen monterade jag en Transporter T5 2,5TDI pump i. Den pumpen levererar 180L/h om jag minns rätt och med 0,5bar regulator inbyggd i pumpen.
I Lördags så blev det då att ta fram bilen och direkt byta bränsletank.
Började med att tömma tanken och märkte då att förgasarpumpen jag monterat under bilen inte längre pumpade bränsle, den klickade som att den fungerade men pumpade absolut inget alls.
Fick då provisoriskt koppla på en annan förgasarpump framme under huven för att tömma tanken.
Upptäckte sen att nya påfyllningsröret inte passar i hålet innanför tankluckan, inte så oväntat då det ser väldigt annorlunda ut där.
Vill inte modifiera karossen för detta så flyttade över påfyllningsröret och avluftningsröret från 75ans tank istället.
Tvättade även gamla tanken med Vikingtvätt från Mackans Garage blandad 30%, löste upp smutsen på tanken men originallacken blåstes ändå bort av högtrycken så hade nog klarat mig utan avfettning
Igår Söndag så tvättade jag motorrummet med Vikingtvätt och även ventilkåpan både invändigt och utvändigt.
Tog isär ventilkåpan och hittade då att det är ett stålnät som oljeavskiljare för vevhusventilationen, detta nät var helt igensmockat av gammal olja/sludge och även igensatt i vevhusventilationsventilen.
Kastade nätet och ventilen i en balja med lacknafta, lämnade mycket skit kvar i botten av baljan sen.
Sen var det dags för att fixa det jag egentligen tänkte då ventilkåpan togs bort, vilket var att svetsa på en slanganslutning för vevhusventilationen.
Rullade fram Tig-svetsen jag köpt i höstas och började svetsa på, gick riktigt fint ungefär halvvägs och sen blev det en massa skit i svetsen.
Märkte då att det var ett litet fack kvar med olja/sludge bakom där jag svetsade som då sögs igenom när jag svetsade. Försökte en bra stund men gav sedan upp och fixade resten med aluminum-lödpinnar.
Blev inte snyggt men håller åtminstone tätt.
Svetsade även på en slanganslutning i turbons insugsrör, ingen bild på det dock.
Det sista jag gjorde innan helgen var slut var att montera stenskottsskydd på strålkastarna.
Och idag när jag kom till jobbet var jag ju tvungen parkera bredvid några arbetskollegors 244or
Det var allt för denna uppdatering
Nu ska bilen köras med en månad innan originalturbon monteras inför besiktning och efter det blir det en GT2556V från E39 530D då min nuvarande kina-GT28 är alldeles för segspoolad för min smak.