3139
Sök

Volvo 244 -75 M51D25

Ihoprostad B20 med M40-låda ska ersättas av M51D25 och Opel-låda. Planen är ett enkelt projekt som förhoppningsvis är reggat och körklart lagom till semestern 2020.

71 736 Visningar
Uppdaterades senast 1 juni 2022
5 685 Inlägg
26 april 2021
Trådstartare
#101
Lucif3r skrev:
Hur ser signalen arduinot tar emot ut? Är det en square-wave signal eller? Isf, vilket frekvensomfång är signalen i?
Atmega är inte så där super-duktig på frekvenser, speciellt inte lägre frekvenser(typ 200Hz och under).

Signalen in till arduinot är en sinusvåg från m51ans VR-givare, signalen går sen genom ett chip som konverterar till en fyrkantsvåg om jag förstått det rätt.

Det är brorsan min som har koll på det där.
Lär bli relativt låg frekvens då m51 har 6 punkter per varv.
Men arduinot visar rätt varvtal nu, det är varvräknaren som inte visar helt rätt.
Senast redigerat av simlar (26 april 2021)


5 685 Inlägg
3 maj 2021
Trådstartare
#102
Update!

I helgen gjordes inte mycket på 244an.

Har skaffat en VW TD-pump för att jämföra lite med. VW-pumparna är marginellt modernare än M21-pumparna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ec27f7d3c1809153203c6e33eeb3e029.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-71a53c267d42e7e670b90fc7fc2ae2f9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f01bee3d2ef123ad0d6ce3b5c75dc11e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7af47ee6cf96475f2114ad8c64bd3fbb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d00a0072ec6b94009116fe5190a5269d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2c78d5bdab2950b39bd73da969707335.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1bdfb965c1f9d8bf3fa6ae4393bd8a30.jpgEgentligen det enda som är intressant är den hårdare fjädern för boostpin samt den nersvarvade skruven som begränsar hur högt boostpin går.
M21 tillåter inte att boostpin går hela vägen upp fastän man skruvar upp skruven till det tar stopp.
VW-pumpen går att skruva ut ända till skruven lossnar, men krävs endast skruva ut några millimeter högre än vad M21-tillåter.
Hade jag vetat det var enda skillnaden hade man med gott samvete kunnat slipa ner spetsen på M21-pumpens skruv så den tillåts att skruvas lika högt upp.

Fjädern till boostpin är betydligt bättre än M21.
M21ans fjäder är så mjuk så boostpin bottnar redan vid 0,2bar laddtryck. VW-fjädern bottnar inte förrän vid 0,75bar.
Vad gör detta för skillnad då? Jo boostpin följer då laddtrycket bättre vilket gör att bilen sotar ganska så jämnt genom hela registret istället för att man får ett tjockt sotmoln just när laddet börjar komma.
Ger ett jämnare effektuttag i motorn och man kan ställa på pumpen mer utan att sota för mycket på låglast/dellast.
Finns hårdare fjäder att få tag i, har beställt en fjäder som jag hoppas är på 1,1bar som sägs vara den hårdaste fjädern.

I samband med att insuget ändå var borta så kollade jag även hur tändningen stod.
Hade 1,15mm lyft vid TDC.
Ökade detta till 1,2mm då motorn var lite ssvårstartad kall, den tänder till direkt men för svag för att hålla tomgång första sekundrarna.
Blev bättre men är ändå lite svårt för den att hålla tomgång första sekundrarna efter start så ska prova öka tändningen lite till.


Blev även en liten filmsnutt vid provkörningen.


10 Inlägg
14 maj 2021
#103
Använde du en vanlig borrmaskin då du borra upp hålen för dom nya pinnbultarna för insuget?smile Har en e36 325tds som ja ska byta till alu insug och måste göra exakt samma grej som du😅
För övrigt, grymt bygge 😬👍🏼

simlar skrev:
Update!


I helgen blev det mycket skruvande.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f41947bbb37e4c94b3eea901ae4a569f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a54261ff4f53c024026733955a2f5b74.jpgKöpte mig ett jalusi till bakrutan i Fredags, brorsan ska bara 3d-printa nya fästen och en spricka i jalusiet ska lagas innan det blir att montera.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b3c43c47b6dfde9642e8e6e07ae42ea8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-94838f6df760faeba9203462d881522f.jpg Provmonterade sen E34-insuget jag fick i veckan. Pumpen ryms men inte mycket mer än så tongue

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-128e7c466d3e1d5ab2ab6721234492d4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a484e87a76a910e240e777cea5d3f8ce.jpgTog sen loss M21-pumpen och demonterade den totalt.
Felet visade sig ligga i pumphuvudet, den stora muttern med stort triangelhuvud hade en felaktigt monterad o-ring som täppte igen bränslekanalerna ut till spridarrören.
Rengjorde hela pumpen invändigt, kokade dom mest skitiga delarna i diskemedelsvatten och borstade bort skiten.
Blåste ur alla bränslekanaler i hela pumpen med tryckluft.
Monterade sen ihop pumpen och bytte dom tätningar som jag inte redan bytt och monterade tillbaka pumpen på bilen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d1cc00cdee8910df277c4c13d2780345.jpgI samband med ihopmontering av pumpen monterade jag även en "Dynamic timing spacer", denna tillåter att pumpen ökar förtändning med några grader extra vid högre varv.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d34acdc2073e8f39cee89b5b1c782cb6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eb2b15d6fc894f54050585eac313d4bf.jpgStällde pumpen till 0,95mm slag vid TDC enligt M51-spec.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3160a3f1be29459b7109f1cd74b84072.jpgSå här ser M51-låsverktygen ut, endast pinnen som behövs för pumpbytet då det räcker att låsa vevaxeln.
Den stora plattan är till för att låsa kamaxeln, förhoppningsvis kommer jag inte behöva riva motorn så pass mycket att den plattan ska behövas hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-eebff74da9fd775e5a79502ad35a576a.jpgFick till en början inte bränsle ut till spridarna ändå, var då nära på att ge upp men startade motorn med startgas för att få lite varv på pumpen och då jävlar började den pumpa bränsle big_smile

Första start med M21-pumpen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-00d91b2d0cf52d2533e890f20edf2f0e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3a8de3e09123770cdc7a4f41c44f16a8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d1d423f4ea76f77603345e60755dfdfd.jpgKnåpade sen ihop ett fäste för EGT-sensorn.
Kapade av ena änden av EGR-röret och svetsade på EGT-nippeln, slipade till svetsen och skruvade sen dit adaptern samt EGT-sensorn.
Bra att kunna mäta avgastemp smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1fe73b755d39f3578275587cfed33c88.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a059ce881239715e7cf671e3a44dc69c.jpgBorrade och gängade för pinnbultar på cyl 1-3 då BMW av någon anledning vridit flänsen på dom tre första cylindrarna på dom nyare motorerna mad
Insuget sitter nu monterat med nya packningar och ordentligt fastskruvat big_smile
Lödde igen laddtrycksnippeln på insuget då den inte går att använda pga blir för tight mot pumpen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ae1bb0d1c4717d99c819cb69ad1acf77.jpgKnåpade ihop fäste för att använda B20-gasvajern, brorsan hade 3d-printat fina plastpluttar till att hålla vajern i pumpen så dom blev att låsa fast mot gasarmen med ståltråd.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0a73f0a049e3662b7df820f688469109.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2a3131cc3a71d045f48b8980663e2fce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ce24d42a99e58da238a0a7c5fbbfcb2b.jpgFörlängde laddtrycksröret samt lödde på en stump bromsrör för att koppla laddtryck till klockan på pumpen.
Kopplade även provisoriskt dit en laddtrycksmätare.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9338c1919df086e07fe4d97d7a00365a.jpg Knåpade dit choke-vajern för att inte behöva hålla på gaspedalen på tomgång när bilen är kall.
Lär även gå att använda som väldigt simpel farthållare då det går att gasa nästan fullt när man drar choke-vajern till max lol


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-b70ea16f4d19f3e5c3f155b74f2234ec.jpg Så ser motorrummet ut nu iallafall, aluinsuget är helt klart snyggare än plastinsuget smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0c036973f748c5152181cae20d1e50af.jpg Mätarhuset, samtliga mätare fungerar och visar rätt big_smile
Choke-lampan används som glödningslampa.

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-48d35dca4d823d48bd9bf0e8f2326a98.jpgSå här ser mittkonsolen ut, EGT-mätaren passar klockrent och syns tydligt när man kikar ner på den.



Körklar med M21-pump

Provkörde bilen och då hade den 1,5bar laddtryck och sotade kraftigt så fick skruva ut bränslemängdskruven totalt 1varv innan den var helt sotfri så den har godkänt K-värde på besiktningen.
När bilen var helt sotfri laddade den 0,9bar vilket är vad M51 ska ladda original, bevisligen flödar inte wastegaten tillräckligt så laddet skenar när man skickar på mer soppa.

Bilen känns väldigt slö däremot jämfört med senast jag provkörde bilen, känns som den har typ 100hk men inte så konstigt med tanke på att M21D24 endast har 116hk/210Nm original tongue


Det var allt för denna gång, har ringt och försökt bokat regbes idag men finns inga tider före midsommar och längre än så kunde hon i kundtjänst inte se så hon skickade ett meddelande till stationen och dom ska då ringa upp om vilket datum och vilken tid dom kan klämma in bilen min.


5 685 Inlägg
14 maj 2021
Trådstartare
#104
Japp bara vanlig handhållen borrmaskin smile
Bara ta det lugnt och försiktigt. Rekommenderar även en medhjälpare som kan hjälpa till att se så man borrar rakt.

Tackar!


5 685 Inlägg
17 maj 2021
Trådstartare
#105
Update!

I Onsdags så stämplade jag ut efter lunch och tog in 244an för byte av oljetrågspackning.
Tänkte att det går väl fort, nån timme max.

Visade sig dock ta totalt 4h roll

Började med att byta oljefilter och o-ringar till oljekylsadaptern på filterhuset.
Hissade sen upp motorn så långt det gick och försökte ta ner oljetråget, men fanns inte i närheten tillräckligt med plats.
Blev tvungen att släppa ner hela framvagnen så allt bara hängde i fjäderbenen men fick ändå inte ut tråget!
Efter ett jag försökt böka och vrida och ha mig så blev jag även tvungen att lossa oljepickupen för att få ut tråget.
Tråget behövde komma först framåt en bit innan det gick att sänka ned i bakkant, men gick inte att få tillräckligt framåt innan oljepickupen tog emot skvalpplåten.

Sen när tråget väl var nere så passade jag på att tvätta det. Körde den 4ggr 15min i varmkomponentstvättmaskinen innan jag inte orkade vänta längre och monterade tillbaka tråget.
Tråget blev helt klart renare men ändå långt ifrån helt rent lol
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a4117f276fdcd8f2f634f5f4107c3297.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a3071969e6996bddbe839e64472c9b3f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-387f4c37653c1c5504f70d3df1425399.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-675a546a5e03e67900482243831174fa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-87df53fe94d33d2acade7042954aeaad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-46bfa4d7adc80d3a173893f1790dcf8d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-a5c8b4cf9ea34db7c2a239af029b1a35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5771ae1fff837793a9b7be2d95325fee.jpg


Sen på Torsdag var man ju ledig tack vare Jesus wink
Då blev det att bygga en ny fläktkåpa som förhoppningsvis förbättrar kylningen.
25mm längre ut än gamla fläktkåpan samt med ventilationshål och gummiflärpar tagna från en avkapad 940/960-kylarfläkt smile
Endast 12°C än så länge så vet inte om det gjort någon skillnad ännu.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-04ab9528e69fc60d85cb3ea610ac1835.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-320ab982095efaf5078ea4bed06486e7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-39187dea875e65ea91322310a3c13dae.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8351ddf69c56ddab606f542b876f1c6c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-fe61ed0357dfcbd94640af0efcf1d837.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f5b7c32207bc7802f093379a7289c5a6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2fb7c4df31262d1b05182e2cdc7419c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ed051bf550359733e275b257e2f66795.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c019387c749336710d0b323d5f3bad54.jpg


Hann även på Torsdagen byta till en hårdare tändförställningsfjäder från en 1,6TD-pump.
Pumpen ökar då inte förtändningen lika snabbt vid ökat varvtal.
Gjorde märkbar skillnad, knackar betydligt tystare över 2000rpm och känns som att motorn ger lite mer effekt.
Detta tyder på att den vill ha mindre förtändning under 2000rpm, dvs minska lyftet på pumpen vid TDC.
Ska laborera lite med pumptimingen och se när jag hittar den inställning som ger tystast dieselknack vid körning men som motorn ändå startar med när den är kall.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-cb32a7138bddbd60f84332622094952b.jpgVW 1,6TD fjäder till vänster, 1,6D-fjäder i mitten och M21-fjäder till höger.


En annan sak som hänt är att svänghjulet har börjat knacka på tomgång efter man kört några mil med bilen, dvs när motorn är ordentligt uppe i arbetstemp.
Får se hur länge svänghjulet håller, är ju ändå ett begagnat dubbelmassesvänghjul med okänt miltal roll


5 685 Inlägg
4 juli 2021
Trådstartare
#106
Update!

Väldigt kort uppdatering, använt bilen dagligen sedan slutet på Maj och den rullar på och går så fint big_smile

Bytt ventilkåpspackning då den inte höll tätt längre, tyvärr ingen bild på det.

Kört snart 400mil sedan bilen togs fram.
Värmen kom till slut hit upp till norr och min nya fläktkåpa visade sig vara riktigt lyckad, håller temperaturen stabilt upp till 120km/h trots 25°C+ utomhus smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-2f6eecb5953a121624d9e3528fdaafb3.jpg


5 685 Inlägg
15 september 2021
Trådstartare
#107
Update!

Inte kört så mycket med bilen under semestern men har blivit 200 problemfria mil till sedan senast jag skrev något.
Bilen har nu ställts undan för detta året, planen är att samla på sig delar för att åtgärda alla läckage på motorn till våren så den är tät innan besiktningen 2022.


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-f423cfc71ef12a18fdfa10afdc80c63b.jpgBilen har nu gått 800mil med M51D25 i motorrummet smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-5ba6122e4ba1705e5034e320f8dc7274.jpgFörsta snöfallet kom igår så bestämde mig då att parkera bilen för vintern.


Det var allt för denna gång!


5 685 Inlägg
16 maj 2022
Trådstartare
#108
Nu så var det äntligen dags att ta fram vrålåket big_smile

Köpte i April ny bränsletank och armatur, nya modellen så man får "hinken" vid bränslepickupen.
Målat hela tanken med svart hammarlack och sedan täckt den med tröskelskyddsmassa så kanske den håller lika länge som originalet smile
Tankarmaturen monterade jag en Transporter T5 2,5TDI pump i. Den pumpen levererar 180L/h om jag minns rätt och med 0,5bar regulator inbyggd i pumpen.https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-e2d3d299f209b3051981e1764545a39a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d3f2d60efb52a73a6794b78f366046db.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7b9147a17abc74e9a6501bb46f38e910.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-14e0de5d1dc2a7f4c1216613357ad877.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ed43aa9ec58c49c2d35c8e140540d7ad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-74c061dc7e440d2ca4ec69029fafa397.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-904d5236bcf94971c2b8a7cb3a7e3c1f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7a1e1ae7d4ad67cb060191bdad1129a8.jpg


I Lördags så blev det då att ta fram bilen och direkt byta bränsletank.

Började med att tömma tanken och märkte då att förgasarpumpen jag monterat under bilen inte längre pumpade bränsle, den klickade som att den fungerade men pumpade absolut inget alls.
Fick då provisoriskt koppla på en annan förgasarpump framme under huven för att tömma tanken.https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-3914beda7fd9c3436b5c4aa444867f86.jpg


Upptäckte sen att nya påfyllningsröret inte passar i hålet innanför tankluckan, inte så oväntat då det ser väldigt annorlunda ut där.
Vill inte modifiera karossen för detta så flyttade över påfyllningsröret och avluftningsröret från 75ans tank istället.
Tvättade även gamla tanken med Vikingtvätt från Mackans Garage blandad 30%, löste upp smutsen på tanken men originallacken blåstes ändå bort av högtrycken så hade nog klarat mig utan avfettning tonguehttps://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-43e9d66fd549625c3ac731721c1f2bba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ee1cc03c24d82ec07edb152658b3f6b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d13a788e7684ed958acf0adf56a0b8e6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-0431e8f111fb09b90d70d577a2b93c8e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-ec1d1df97e3b386084c356618168cb69.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-879c287db8c04fc66d0cfc10dc405846.jpg


Igår Söndag så tvättade jag motorrummet med Vikingtvätt och även ventilkåpan både invändigt och utvändigt.
Tog isär ventilkåpan och hittade då att det är ett stålnät som oljeavskiljare för vevhusventilationen, detta nät var helt igensmockat av gammal olja/sludge och även igensatt i vevhusventilationsventilen.
Kastade nätet och ventilen i en balja med lacknafta, lämnade mycket skit kvar i botten av baljan sen.https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-58fd0d4b8a104083235e1b0cceacfc40.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-89d6fac67ef8289119f9634a8517a493.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-d8d1c2a49cac409afffc2f6285d73083.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-c4e3557af12b6592cc467dc5d30224d8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-43f6d6994f1823e7ea5aa66c0da7f2b3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-80d9efc5b87b6a4de3c058d82c626fc5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-1a28b463e5f8fac3388e04d8b60b47a7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-add81c12a3a1a97d87b8b23fd990a085.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9fe9cd52803492e55e3002917b94df2c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-9936a03674d779b82b9d87855510b23a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-235a764a9ce004e831859252040da6b4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6e8317a65d2e30f98f18bc1bab646ea4.jpg




Sen var det dags för att fixa det jag egentligen tänkte då ventilkåpan togs bort, vilket var att svetsa på en slanganslutning för vevhusventilationen.
Rullade fram Tig-svetsen jag köpt i höstas och började svetsa på, gick riktigt fint ungefär halvvägs och sen blev det en massa skit i svetsen.
Märkte då att det var ett litet fack kvar med olja/sludge bakom där jag svetsade som då sögs igenom när jag svetsade. Försökte en bra stund men gav sedan upp och fixade resten med aluminum-lödpinnar.
Blev inte snyggt men håller åtminstone tätt.
Svetsade även på en slanganslutning i turbons insugsrör, ingen bild på det dock.
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-848603aac0718184ba27a8f5eda8989d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-637f4b53f9228e0f5fbfd4b1a37b1e59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-8f544a97694f1c2f384d4ca6e9bbc428.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-562b88a317b08c92602624c8c21e7fd6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-7f3f50523d31a0494a3a1e6d313e17d9.jpg


Det sista jag gjorde innan helgen var slut var att montera stenskottsskydd på strålkastarna.https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-53a1f22182afba8732031e2b7b78dff1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6973d6d928a92afc1b33f91f7eb66cf8.jpg


Och idag när jag kom till jobbet var jag ju tvungen parkera bredvid några arbetskollegors 244or coolhttps://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-6fbc9a51a8590107ddcfb08d4da688f6.jpg



Det var allt för denna uppdatering smile
Nu ska bilen köras med en månad innan originalturbon monteras inför besiktning och efter det blir det en GT2556V från E39 530D då min nuvarande kina-GT28 är alldeles för segspoolad för min smak.


489 Inlägg
21 maj 2022
#109
Just läst igenom hela tråden! Mycket imponerad av ditt projekt!

Kul att ni grejar med 3d skrivna detaljer också det är ju så smidigt!
Imponerad över att kardanförlängaren pallade med över 300nm ändå!

Tråkigt att framskärmen på passagerarsidan inte blev riktigt lika fin som resten av bilen, satt å längtade efter en lätt polering av bilen å så fin den blev!

Lycka till i fortsättningen! Bra jobbat!


5 685 Inlägg
21 maj 2022
Trådstartare
#110
Tackar för visat intresse och dom fina orden smile

3d-utskrift är guld värt när man bygger special smile
Jag är själv imponerad över att kardanförlängaren höll så länge som den gjorde, hade inte räknat med att den skulle hålla för ens M51ans original-effekt.

Jo det är lite synd att hö framskärm inte går att få till, men bidrar till bilens patina så jag är nöjd ändå smile


5 685 Inlägg
1 juni 2022
Trådstartare
#111
Har nu pillat lite till på bilen smile

Denna gång blev det montering av varselljus då det passar så bra på 70-talarna big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-480ab071e5a9289afc004272a5163c58.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160471/160471-38172f2d55c3c0b248318f3680b6366d.jpg



Sök