Tjenare.
Har nyligen monterat en Forge återcirkulerande dumpventil på min Volvo 940 turbo -95.
Det är följande dumpventil:
https://www.streetperformance.se/produc … dumpventilhttps://www.forgemotorsport.co.uk/Recir … --787.htmlDessvärre verkar det inte fungera riktigt bra för mig... När jag kör så får jag detta ljudet mellan växlingarna:
https://www.youtube.com/watch?v=Ci-r3ti … e=youtu.be(Inte min bil, men det låter exakt likadant)
Jag har kontrollerat att det är rätt fjäder i den (grön) den lättaste som Forge har, har även smörjt upp den samt bytt vakuumslangen mellan insug och dumpventilen men ingen lycka...
Nu har jag liter funderingar över detta, iom det där ljudet så antar jag att dumpen inte orkar öppnas tillräckligt mycket. Detta borde då bero på att fjädern är för stark så vakuum inte orkar klämma ihop den.
Det sitter inga brickor i den, så jag har två alternativ få fram en lättare fjäder alt kapa denna fjäder.
Men jag är inte helt på det klara hur dumpventilen ska fungera. När jag släpper gasen (stänger gasspjället) så ska det bildas vakuum i insuget som i sin tur ska öppna dumpventilen, korrekt?
Detta borde ju även betyda att dumpventilen är öppen när motorn är på tomgång?
Det är här jag tappar tråden lite, för när jag googlat så säger många att den ska vara stängd på tomgång?
Men är den stängd på tomgång så borde den väl vara stängd även i drift när man släpper gasen?
Eller har jag förstått allt fel?
Tack på förhand