Ingesjo skrev:
Har pendlat 22 000mil med Saab 9-5 1,9TId -07a, manuell o skinn klädsel (Mycket bra säten och fortfarande bra)
Hade gått 6000mil vi inköp
Samma motor som Opel har/hade i stort sett, hmm Fiat hade väl nästan samma motor oxå?.
Bytt under 22 000mil
Spjällsystem (Flexibla insugskanalen), köptes billigt och nytt på Ebay i England (Vauxhall har kanske samma ?)
Bromsskivor + klossar
En omgång sommardäck så klart, snart dags för nya igen
Likaså en omgång vinterdäck har bytts
1st ABS krans fram
Båda framhjuls lagren
Batteri 1 ggr (Dax för nytt igen)
Generator pga att det blev kortslutning i batteriet
Några lampor då o då
Sedan olja Mobil 1 + de andra filter som krävs var 1000onde mil eller / år, vissa filter byts ju inte lika ofta
1st glödstift
Alltså Reservdelar för ca 15-20kKr på 22 000 mil
Obs i de pengarna är inte den normala servicen inkluderad
Precis innan jag köpte den blev svänghjulet bytt troligen fabrikationsfel (Vet inte vad det kostade)
Tycker inte det är någon större fara med den driftkostnaden, drar ca. 0,57L / mil vid pendling 18-19mil om dagen (Inte dagligen) varav 10mil motorväg, går o trycka ner till 0,55 om man kör riktigt lugnt
Typ stadskörning ner till ICA butiken ca 0,62L/mil
Med inte allt för tungt lastat släp med lövhäck kopplad på där bak 0,65L/mil
Allt mätt vid Pump, det är faktiskt bättre än vad SAAB själva sa
Hade det inte varit för den förbenade skatten så hade det nog varit en av de billigaste bilarna / mil jag har pendlat med
Restvärdet på bilen är väl kasst , men fortsätter jag mala ner den på motorvägen tills att det blir reservdels bil av den så tror jag att den har rätt många mil kvar att ge
Största nackdel är den 5 växlade manuella lådan som gärna kunde varit 6 växlad med högre utväxling på 6an.
Blir lite onödigt högt varv o motorljud på motorvägs fart , läs runt 120km/h
Men då hade det kanske krävts en optimering av motorn för att få lite högre vrid o då vet vi vad som händer med SAABs lådor
Dieselvärmaren lade av för 2 år sedan, jag har inte orkat ta tag i den ännu
Jag anser det är riktigt mycket bil för dom Pengarna, jepp jag har också problem med ryggen
MVH