18 mars 2020
Trådstartare
Hej!
Som titeln säger så har jag en MK4 Volkswagen golf från 2003, en motor på 1.6, FSI.
Jag har en felkod i systemet:
P0108:
Manifold Absolute Pressure/Barometric Pressure Sensor Circuit High
Felkoden för min Trycksensor, som jag fått höra kallas MAP-sensor, så ska den ha för hög spänning på sig, bilen i nuläget har förlorat kraft, har grov ''hicka'' på tomgång och märkvärdigt skakar bilen då och då när man står stilla, varvmätaren rör sig dock inte konstigt.
Jag har bytt min Trycksensor/MAP-sensor, och givaren till den, men bilen tände fortfarande motorlampan och det var som att jag inte gjorde några ändringar.
Tidigare på verkstad hade den fått kamremsbyte osv+, bilen var helt urplockad och nya ventiler hade dessutom monterats in där.
Ibland när bilen varvar lite högt, ungefär på 3000 varv så känner jag hur den inte vill fram och det finns ingen respons i motorn i nån sekund, ibland så ger sig responsen helt och motorlampan blinkar istället som om att bilen misständer.
Har fått tips om att bilen kanske drar tjuvluft, kompressionsläckage i nån av cylindrarna eller luftmassamätaren.
Jag har hållt på länge utan framgång och behöver hjälp, vet någon vad det kan vara?