Här kommer en tråd om mitt senaste projekt, har renoverat många Corvetter tidigare men tyckte nu att det var dax för en plåtbil. Jag gillar amerikanska muskelbilar, de ser tuffa ut och går bra ( iallafall rakt fram... ) men jag... Visa mer
Ett stort problem på Camaro är att subframen under motorn är gummiupphängd och slutar en halvmeter efter torpeden.
Det finns en ”ram” som går över bakaxeln ( det är mer en u-profil som är svetsad i golvet ) men den slutar precis framför bakhjulen så det saknas en bit mellan den bakre ”ramen” och subframen, detta gör att karossen kan flexa väldigt mycket och detta ger dålig väghållning.
Detta finns olika kitt man kan köpa som binder ihop Subframe och bakre ram, det finns de man bara bultar dit eller också kan man svetsa dit en balk i golvet ( den sistnämnda är den bästa då det blir stabilast )
Men som ni kanske känner till nu vill jag inte betala för något jag kan tillverka själv mycket billigare...
Så jag åkte till närmaste järnaffär och köpte lite järn och började tillverka.
Mätte ”lite” och kapade hål i golvet där balken ska gå ( den kommer att sticka upp inne i bilen ) och modifierade balken så den passade mot Subframe och bakre ram.
Det var ett tag sedan jag uppdaterade här men jag har jobbat på, bara varit dålig på att lägga in bilder.
Motorn är som jag nämnde tidigare en LS3:a från en Corvette C6:a den har skapligt med effekt original men det är alltid trevligt med lite extra ifall man behöver göra en snabb omkörning...
Så jag fick tag på ett kompressorkit, detta är också anpassat för en Corvette C6:a så naturligtvis passade inget förutom kompressorn, men lite jobb har inte hindrat mig tidigare.
Här är kittet, fick med en massa slangar och annat också.
Det fösta jag märkte var att röret in till kompressorn skulle slå i kylaren även om jag använde en 90˚ böj med minsta radien jag kunde hitta, så det var bara att modifiera kylarramen så kylaren satt lite längre fram.
Här är en bild på hur ramen såg ut från början, skaffade den största kylaren jag kunde hitta, naturligtvis var inte den heller anpassad för Camaron så jag fick tillverka fästen själv, fick även kapa upp öppningen för kylaren så hela kylaren får luft.
Rören som ska gå in i motorn ska vara 4 tum enligt specifikationer från dem som har tillverkat styrsystemet till motorn så då ville jag naturligtvis ha alla rör 4 tum tjocka så det skulle se snyggt ut.
Problemet var bara att inloppet på kompressorn var 3,5 tum så jag köpte en 4 tums 90˚ böj och slitsade upp den och svetsade ihop igen så det blev 3,5 tum i ena änden och 4 tum i andra.
Kunde naturligtvis köpt en slang som var så här men det var lite för enkelt...
Kunde faktiskt använda en slang som ingick i kittet, den som går ut från kompressorn till intercoolern, men det passade naturligtvis inte direkt, fick modifiera subframen lite...
Fick sedan tillverka ett litet rör där jag kunde montera dumpventilen, sedan fick allt plats bakom nedre frontplåten. Frontplåten har modifierats efter den här bilden så öppningarna är större för mer luft till intercoolern.
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4