Tjena allihopa, detta är första gången som jag skapar en blogg/tråd här på garaget. Efter många tankar och funderingarna så skaffade jag äntligen in min 240 78a med b230f m47. Nån månad efter ha ägt bilen så kom jag på... Visa mer
En hel del arbete senare så blev det helt okej. Rengjorde allt med vatten o avfettning, Stålborste o scothbrite samt dremelverktyg med rondellborste. Vad Tycks? arbetet tog runt 3-4 timmar och knappt kostat något, runt 170kr för att få det så här fint.
Igår så tog jag o min kompis ner motorn i källaren för hand, riktigt tungt men det gick. Växellådan bultade vi av för den ska ändå inte användas mera. Blir att köpa nya bultar imon och slänga upp den på motorstativet. Ska rengöra hela med dremel och ta bort toppen för att kolla skicket.
Tack så mycket veteranaren och Alle86 ! Efter all rengörning och ihoplockning så kommer de komplicerade sakerna. Göra motorfästen o växellådsfäste, göra så växellådan blir på rätt plats, kardan förlängning/förkortning. Detta är första gången jag gör dessa sakerna så vet inte riktigt hur man gör men har en stor uppfattning om det iaf. Alla tips och trix som ni vet, dela gärna med er! Och hoppas ni har en bra kväll
Du är nu ungefär där jag började för 5 år sedan Hoppas det går bra för dig, det är ett roligt projekt. Du kan alltid kika i min tråd eller skriva ett pm om du har funderingar med lösningar
Igår hamnade motorn upp på stativet, idag blir det att börja ordenkligt. Plocka ner toppen och kolla skicket, rengöra så gott som det går och polera upp med dremelborste, plocka ihop allting och sedan börja leta efter en generator. Måste även hitta någon som säljer multirem till 960 motor utan ac.
Ehhh, det var en tankevurpa från min sida. 85x70 har olika remmar beroende på AC eller ej, däremot finns det 2 olika sätt att dra remmen(med ac) beroende på längd av remmen, finns 2 längder för AC beroende på årsmod.
Men hur som så bör en rem för 85x70 utan AC passa 6orna också. Kanske är lite lättare att hitta?