Tjena allihopa, detta är första gången som jag skapar en blogg/tråd här på garaget. Efter många tankar och funderingarna så skaffade jag äntligen in min 240 78a med b230f m47. Nån månad efter ha ägt bilen så kom jag på... Visa mer
Hittade en plats där aluminiumen va som ny. Jag har testat så många rengörningsprodukter, olika borstar och slip grejer men jag får fannemig inget bra resultat. Vet någon har det bästa sättet att rengöra gjuten aluminium som har både oxidering och inbränd smuts/fett på sig som visas på bilden?
Gällande har jag testat: avfettning, bromsrengörning, olika smörjmedel, motortvätt, kraftrengörning, wheel cleaner, kaustiksoda, alkohol, dirt remover/asfalt. Sedan en blandning av flera olika för olika kemiska egenskaper och med alla dessa har jag testar stål/mässing/nylon borstar, grovrengörare och slip rondeller, scothbrite och en massa fler... alla medel har jag testat olika märken på oxå.
Känns som det enda sättet den kan bli som ny igen är blästring eller någon ultrasonic grej.
Syrax fungerar då det är bra kemiska egenskaper för aluminuim men för min del så blir det blästring nu då min kompis har en bra kompressor och blästerskåp.
Intressant projekt oggejay men tråkigt att alla liknande projekt som jag har hittat är byggt med automat låda. Jag ska ju själv ha m90h låda och undrar hur det går ihop med el, balk och montering.
Är det någon som är intresserad av automatlådan från min 960 motor är det bara till att skicka pm. V8Volvo, jag har skickat pm till dig med mitt nummer.
I väntan på att kunna blästra 960 motorn så införskaffade jag mig en billig skattebefriad bil som jag tyckte va värd att rädda. Golf mk2 1.6l 88a, väldigt rostig men mycket potensial ändå. Så er som väntar på inlägg, bjuder jag in till mitt andra projekt under tiden
Ber om ursäkt att jag inte har lagt upp något på länge men nu har jag börjat lite mer med 240in igen och ska dra igång lite mer nu under dagarna. Kallavfettning och högtryckstvätt samt nerplockning av kofångaren, hela avgasystemet och annat runtomkring.
Framstolarna är bortplockade och påbörjat nermontering av intrumentpanelen och annat runtomkring. Imon ska allt bort fram samt golv mattan så jag kan se om det finns nån rost. Eventuell rostlagning, lackering och ljudisolering. All el ska dras om och snyggas till så det blir att dra ut den imon oxå.
All el från ratt och framåt är borttaget och ska göras om med fleecetejp, flätad kabelstrumpa och krympslang. Det är några skarvningar här o var, speciellt vid mittkonsolen... som måste göras om.
Efter kabelhärvan är fixad börjar jag på rosten i golvet samt slipar ner motorutrymmet som ska lackas svart. Sedan blir det att byta till 940 broms cylinder pga hydralisk koppling till m90h lådan.