Tjena allihopa, detta är första gången som jag skapar en blogg/tråd här på garaget. Efter många tankar och funderingarna så skaffade jag äntligen in min 240 78a med b230f m47. Nån månad efter ha ägt bilen så kom jag på... Visa mer
Då vi inte kom åt alla ställen för att blästra pga den stora oljepannan så plockade vi av den, klämde imellan urskuren kartong och klämde ihop med såna plast stripes. Nu ska det va enklare att blästra samt lackera.
Rengjorde så gott som möjligt och la på lite rostskyddsprimer för att skydda mot flygrost nu under veckan. Tyvärr så har jag inte hunnit med något med motorutrymmet än men det kommer. Planen är att lackera det svart så att det kontra bra mot den silvriga motorn. Tips och idéer tas gärna imot
Inte hunnit med mer än vad jag hade velat men kommit en bit ändå, ska fortsätta imon med och försöka hinna att lägga primer över hela motorutrymet och vänstra sidan av bilen.
Växellådan ska säljas. M90h låda blir det. Nja vet faktiskt inte hur det ligger till där men det kan ju inte vara så avancerat. Jag menar att byta från automat till manuell i en v70n 07a så behöver man bara lägga i parkeringsläge o sedan byta lådan. Så borde ju inte vara så svårt på en bil som är 10 år äldre typ.
Aa jag har sett hastighetskrans där tidigare, sedan har jag mätarhuset kvar så blir att parkoppla ihop 240 o 960ins mätarhus så allting funkar med hastighetssensorn. Söker därimot en del som är lite svårare att hitta... en bromsreduceringsventil, den ser ut såhär. Om någon har en sån liggandes i bra skick, skriv gärna!
Eftersom det är motronic4.4 så är det bara att skippa styrboxen för växellådan, då det är en egen tämligen fristående box. Mjukvaran i motorstyrboxen skiljer ju lite mellan aut. och manuell, men för att märka det så behöver man jämnföra 2 identiska motorer med aut. resp. manuell styrbox, och det är ju lite svårt att göra eftersom dom äldre 3.0orna aldrig fanns med manuell låda
Så, det enda du behöver göra är att koppla förbi startspärren("P"-läget).
Men... Blir lite fundersam... Motronic4.4 kom ju först -96 på både 960(dom tidigare hade M1.8) och 850, men din motor är från -94... Är styrsystemet/kabelhärvan tagen ifrån en annan bil än motorn eller? Tänk också på att M4.4 har startspärr, så den lär du krångla dig förbi. Finns många lösningar på det, vissa svårare än andra, men kom ihåg det så du inte står det med skägget i brevlådan när det är dags för provstart
Kan vara ett tidigare system än 4.4, tyvärr har jag ingen aning. Jag tar det projektet som det kommer. Min motor är från 95 har jag för mig. Startspärren behövs ju kopplas ur om det nu finns nån så tips på det tas gärna imot.
Senast redigerat av MrJackePacke (13 augusti 2020)
Tidigare 960 hade Motronic1.8 om jag inte minns helt galet. Den inbyggda startspärren kom -96 på volvo, samtidigt som M4.4. Även M4.3, LH2.4 och Fenix5.2 fick inbyggd startspärr då. -95 och tidigare hade en helt extern startspärr(inte alla, tror det var tillval), med en svart "pinne" man stoppade in i ett hål innan man startade bilen. Den typen går lätt att koppla ur(eller i ett fall av motorbyte som i det här fallet, ignorera).
Det enklaste sättet att komma förbi den inbyggda startspärren är att jaga reda på en startspärrbox med tillhörande nyckel, och tejpa fast nyckeln på antennringen Själva motorstyrboxarna lyssnar bara efter en "OK" signal från startspärrsboxen.
Min motorkod är iaf b6304s men är ganska säker att motorn plockades ur en bil från 95... problemet är att den motorn gjorde bara mellan 96-98 så min kanske är en väldigt tidig modell.
Senast redigerat av MrJackePacke (15 augusti 2020)
Kirjo Ferrex , finns bla på Swedol. Den är lite mörkgrå metallic, rostskyddsfärg som blir halvblank. Har målat axlar på Jeep med den bla, flyter ut bra och blir snyggt. Lite dyrare, typ 250kr/L.